Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Blitt tauet ulovlig på offentlig vei av uredelig borettslag


Aiven

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet nylig inn i et borettslag og har i min tid her parkert endel på parkeringsplasser som borettslaget har markert som "sitt". Dette krever parkeringsbevis og en gang jeg glemte å legge det fram, ble jeg tauet av et tauefirma som har avtale med borettslaget. En annen gang parkerte en venninne av meg min bil feil og ble tauet av samme firma. Det jeg har fått greie på nå er at disse borttauingene er ulovlige, da det dreier seg om offentlig vei. Det er mitt borettslag som har satt opp egne skilt om parkering forbudt ulovlig på offentlig gate. Dette har da kostet meg og min venninne til sammen 9000 (4500 per gang). Jeg holder på å skaffe meg kopi av dokumentene til rettsaken med en som vant mot taueselskapet på nøyaktig samme sted - han saksøkte dem for å taue bort bilen hans ulovlig på offentlig vei.

 

Er dette noe jeg burde gå videre med, eventuelt hvor? 9000 er kanskje litt lite å saksøke for, men dersom saken er soleklar, kan det være en grei måte å¨få igjen disse pengene på?

 

(jeg mistenker at rettsaken har fått styreleder og nestleder i borettslaget til å gå nettop, men dette er kun egen spekulasjon).

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

9000 er jo penger, og det bør ikke være vanskelig for dem å betale deg tilbake uten å gå rettens vei når de nettopp har tapt en annen sak. Be om å få tak i saksdokumentene, og send et brev om å få erstattet utgiftene du har hatt pga. deres urettmessige tauing. Om de nekter, så koster det deg veldig lite å gå til forliksrådet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

9000 er jo penger, og det bør ikke være vanskelig for dem å betale deg tilbake uten å gå rettens vei når de nettopp har tapt en annen sak. Be om å få tak i saksdokumentene, og send et brev om å få erstattet utgiftene du har hatt pga. deres urettmessige tauing. Om de nekter, så koster det deg veldig lite å gå til forliksrådet.

Ok, takk for svaret. Jeg vet at tauefirmaet blir regnet som useriøst, det drives av latviere som kan bli veldig aggresive. Håper det er så enkelt som du sier.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Tingen er at du vel ikke trenger å forholde deg til tauefirmaet, du kan forholde deg til borettslaget. Det er de som har gitt ordre om tauing.

Ah, ok. Men det var tauefirmaet som tapte rettssaken. Er det ikke naturlig at jeg får igjen pengene fra dem, i og med at det var dem jeg betalte til?

Lenke til kommentar

Det er vel enheten som er "juridisk tauer" som skal gås på her? Noen er ansvarlig for å taue bort en lovlig parkert bil, enten er det firmaet som tauer eller så er det oppdragsgiver - har de ikke i ytterste konsekvens stjålet bilen her? De tar den fullstendig urettmessig.. Kjenner jeg hadde kokt kraftig i topplokket om dette var meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...