Gå til innhold

[Løst] Hvem har rett her?


Mr.Duklain

Anbefalte innlegg

Hei et lite spørsmal :)

Hadde en liten hendelse idag jeg skal ikke si hvilken av bilene jeg var, men hvilken er rett. den røde bilen er på grenseland mellom en parkeringplass og innkjøringen bil blå er påvei inn i krysset men bil rød er påvei inn i samme kryss men er vell 10meter fra. Blå bil kjører inn i fronten på siden rundt 50-60kmt mens rød bil kjører rundt 20kmt. Hvem har rett ?

 

Hva er parkeringsplass og hva er kryss?

 

 

 

https://www.google.no/maps/@58.092326,6.696998,3a,75y,266.03h,65.24t/data=!3m4!1e1!3m2!1s590Hwf_s8xJoDmkQWqM_Bg!2e0?hl=en

post-207903-0-38719600-1423939724_thumb.png

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du prøve med en bedre tegning? Akkurat nå har du to biler som er trekanta og utenfor veien etter det jeg ser.

Ja suger i paint men blå kom fra veien rød var i grense land med krysset prøver en ny tegning

 

Rød er på bensinstasjons plassen blå skal inn i krysset, men det er mulig å kjøre inn i ktysset med å ta å kjøre inn skrått inn i krysset. Xene er et gjerde :p

 

goggelmaps:

 

https://www.google.no/maps/@58.092326,6.696998,3a,75y,266.03h,65.24t/data=!3m4!1e1!3m2!1s590Hwf_s8xJoDmkQWqM_Bg!2e0?hl=en

 

blå bil var ved bakerste kummelokk.

post-207903-0-29421000-1423941104_thumb.png

post-207903-0-79704200-1423941122_thumb.png

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Så lenge den blå kjører på en vei og skal inn på en annen vei som ligger langs bensinstasjonen har den røde vikeplikt ut fra bensinstasjonen. Så spørs det om noen har kutet noen svinger, slik at den blå f.eks kjørte gjennom området til bensinstasjonen for å kutte svingen.

Lenke til kommentar

Så lenge den blå kjører på en vei og skal inn på en annen vei som ligger langs bensinstasjonen har den røde vikeplikt ut fra bensinstasjonen. Så spørs det om noen har kutet noen svinger, slik at den blå f.eks kjørte gjennom området til bensinstasjonen for å kutte svingen.

Ja det er det som er det store spørsålet kuttet den blå svingen for mye og var derfor på bensinstasjons plassen eller var den røde som brøt vikeplikten. den røde var mellom gjerdet og linjen.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Jeg ser det for meg slik: svingen er 90 grader. Om den blå holder seg på veien hele tiden så er det den røde sin skyld fordi den bryter vikeplikten ut fra bensinstasjonen. Om den blå derimot kutter inn på bensinstasjonen for å skape seg en slakere sving så er den inne på området til bensinstasjonen der vanlig vikeplikt fra høyre gjelder og den blå har dermed vikeplikt for rød.

 

Skal se på googlemaps nå.

Lenke til kommentar

Slik som eg ser på google maps, så er det ikkje særleg mykje plass til å kutte svingen for den blå bilen. Så eg meiner at den røde bilen som har kommet for langt ut i krysset og har skylda.

Men slik vi så det som var involvert så var ikke den røde over linjen og hadde enda god avstand til veien men blå dunket borti bilen der bakerste kummelokk er. så er plass til en bil der.

Lenke til kommentar

Jeg ser på området utenfor veiene som en del av bensinstasjonen, så med mindre den blå kutter skikkelig hardt der så må det være den rød sin skyld.

 

EDIT:

 

post-141363-0-15316400-1423942989_thumb.jpg

 

Det røde anser jeg som vei og det blå som bensinstasjon. Så hvis bilen som kom fra veien holdt seg innenfor det røde har han som kommer fra bensinstasjonen vikeplikt.

Endret av E.C.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser på området utenfor veiene som en del av bensinstasjonen, så med mindre den blå kutter skikkelig hardt der så må det være den rød sin skyld.

Vell som sakt så var rød ved bakerste kummelokk før den lille bakken. om det er å kutte for mye ved å kjøre inn der er jo diskutabelt. men er jo uansett en liten kutt.

Lenke til kommentar

Som E.C. påpeiker, så er ikkje rød på bil ein offentleg veg, men på parkeringsplass. Så den diskusjonen er ferdig.

Men eg sliter med å forstå hendelsesforløpet. Kor langt frå veglinja var den røde bilen? Kor på den røde bilen traff den blå bilen?

Enn så lenge virker det som at begge førere har vore uaktsomme.

Lenke til kommentar

Jeg ser på området utenfor veiene som en del av bensinstasjonen, så med mindre den blå kutter skikkelig hardt der så må det være den rød sin skyld.

 

EDIT:

 

attachicon.gifvei-bensinstasjon.jpg

 

Det røde anser jeg som vei og det blå som bensinstasjon. Så hvis bilen som kom fra veien holdt seg innenfor det røde har han som kommer fra bensinstasjonen vikeplikt.

Ok fordi blå traff rød i blå zone. Ok men da er det jo klart at blå har skyld.

Lenke til kommentar

Som E.C. påpeiker, så er ikkje rød på bil ein offentleg veg, men på parkeringsplass. Så den diskusjonen er ferdig.

Men eg sliter med å forstå hendelsesforløpet. Kor langt frå veglinja var den røde bilen? Kor på den røde bilen traff den blå bilen?

Enn så lenge virker det som at begge førere har vore uaktsomme.

post-207903-0-24421600-1423943704_thumb.png

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg sier det slik er at hvis du ser på høyre side i bildet mitt så ser du at i motsatt kjørefelt så opphører sperrelinja så å si akkurat i det svingen starter, ca. 90 grader, så det er ikke rom for mye kutting. Da velger jeg å tolke det på samme måte på den andre siden, der det er strimlet hele veien pga bensinstasjonen. Bilen som kommer fra veien og holder høyere fart burde også ha fått med seg at det er en bil på bensinstasjonen som holder på å kjøre ut og i det minste latt være å kutte svingen.

Lenke til kommentar

 

Som E.C. påpeiker, så er ikkje rød på bil ein offentleg veg, men på parkeringsplass. Så den diskusjonen er ferdig.

Men eg sliter med å forstå hendelsesforløpet. Kor langt frå veglinja var den røde bilen? Kor på den røde bilen traff den blå bilen?

Enn så lenge virker det som at begge førere har vore uaktsomme.

 

Viss treffpunktet er som på teikninga, så er det jo teknisk sett rød bil så har køyrt på blå bil. Gitt at den var i fart.

Og i mitt hovudet, så er det den røde bilen som har skylda. Skjønt at det fort kan bli skylddeling viss det er snakk om samme forsikringsselskapet og at det viser seg at den blå bilen kutta litt.

 

Men dette har kun skjedd på grunn av at 2 sjåfører ikkje har klart å følge med. Og viss den røde bilen skulle til høgre der, så må den jo bruke begge felta og knapt klare svingen allikavel. Kor langt ut mot vegen var den røde bilen? Har ein del å sei i forhold til kor mykje svingen blei kutta.

Endret av K-van
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Som E.C. påpeiker, så er ikkje rød på bil ein offentleg veg, men på parkeringsplass. Så den diskusjonen er ferdig.

Men eg sliter med å forstå hendelsesforløpet. Kor langt frå veglinja var den røde bilen? Kor på den røde bilen traff den blå bilen?

Enn så lenge virker det som at begge førere har vore uaktsomme.

Viss treffpunktet er som på teikninga, så er det jo teknisk sett rød bil så har køyrt på blå bil. Gitt at den var i fart.

Og i mitt hovudet, så er det den røde bilen som har skylda. Skjønt at det fort kan bli skylddeling viss det er snakk om samme forsikringsselskapet og at det viser seg at den blå bilen kutta litt.

 

Men dette har kun skjedd på grunn av at 2 sjåfører ikkje har klart å følge med. Og viss den røde bilen skulle til høgre der, så må den jo bruke begge felta og knapt klare svingen allikavel. Kor langt ut mot vegen var den røde bilen? Har ein del å sei i forhold til kor mykje svingen blei kutta.

rød bil var på blått felt som tegningen til E.C viser og ikke utenfor det så begge parter, men ja er helt enig at det var umerksomt av begge parter. Men blir ikke noe forsikring av det siden skadene var så små. Men alt som er blitt nevnt i tråden ble tatt opp og jeg ble bare forundret om hvem som har feil. Men ja hadde det blitt tatt med i forsikring så hadde skyldspørsmålet blir delt eller det går til blå bil siden han teknisk sett kjørte inn på p-plass da han kuttet svingen ganske godt. Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...