Gå til innhold

Pilot utdannelse uten VGS


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går siste året på ungdomskolen og har alltid ønsket å bli pilot. Det krever ikke noe vgs, eneste er en test i matte og engelsk(begge fag som jeg har 5'er i) så det høres jo helt knall ut. i tilegg til dette så er rundt 80% ute i jobb 1 år etter endt utdannelse og dette tallet er forventet å stige.

 

Men, det er også mange skoler som krever studiekompentanse. Derfor lurer jeg veldig på, er det lurt å ta studiekompentanse også pilot utdannelse eller bare å gå rett på pilot utdannelsen? Dette med tanke på jobb og slikt. Blir det vansklig å få jobb uten vgs og er det noen større fordeler med vgs?

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kjenner jeg riktignok bare 3 piloter, men alle de 3 har studert til å bli pilot i Florida, USA.

Det er ikke billig (og selv etter du er ferdig der må du forvente mange år med elendig lønn imens du bare håper på timer i cockpit så du blir utsjekket på en og en flytype), men det kreves ikke generell studiekompetanse (en av de vet jeg har kun yrkesfaglig fagbrev før pilotutdanningen) iallefall. Siden det er 10+ år siden den gjengen forlot USA til fordel for Norge/kontorjobber så googlet jeg for deg:

http://www.scandinavianpilots.com/pilotutdanning-usa/fly/generell-informasjon

 

 

 

Elever som skal utdanne seg ved akkrediterte skoler som Aviator i USA må imidlertid ha fullført minst 12/13 år med skolegang - tilsvarende minst videregående skole/gymnasium eller High School som det kalles i USA.
Den viktigste faktoren i dag for å bli pilot er (dessverre) penger. Utdannelsen er dyr og det finnes ingen offentlige støtte- eller lånemuligheter i Norge som dekker hele utdannelse. I Danmark og Sverige finnes det visse muligheter for å få deler av utdannelsen dekket gjennom det offentlige (SU og CSN) hvis man tar en EASA utdannelse. Svenske elever som tar en college utdannelse hos Aviator kan få full støtte til dette fra CSN - til sammen ca USD 90 000, eller ca Skr 600 000 (6 semestre). I Sverige finnes det en flyskole som er tilknyttet det offentlige skolesystemet hvor utdannelsen er gratis, men antallet elever er sterkt begrenset. I Norge har universitetet i Tromsø startet med det samme.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

La for guds skyld ikke være å ta videregående. Mye kan skje på få år som får deg til å ombestemme deg, og da er det ikke heldig å ikke ha studiekompetanse eller yrkesfaglig utdannelse. Mitt råd er å ta videregående med studiespesialisering, gjerne med Fysikk 1 og Matematikk R1 og R2. Da har du et godt grunnlag å falle tilbake på, og ikke minst god teoretisk bakgrunn før du starter med flyteori som krever en del forståelse innen fysikk og matematikk. Dessuten blir du jo også kvalifisert for å søke flygerutdanning ved UiT, og kan da spare deg for en god del penger.

 

Et greit alternativ dersom du er veldig interessert i å bli pilot er å starte med privatflyging. Da får du kjenne på hvordan det er å fly, og kanskje også få et bedre bilde av om du ønsker å ha det som et yrke eller en hobby. Når du eventuelt starter på flygerutdanning vil du også få en mye mykere start og raskere progresjon. Selv om du ikke nødvendigvis sparer penger på det ettersom du må oppfylle timekrav til forskjellige sertifikater, så vil du nok få mye mer ut av utdanningen også.

Lenke til kommentar

Du kan jo begynneå ta PPL-A lappen på fly, du kan få flylappen når du er 17 du kan begynne å ta flytimer når du er 15.

PPL-A lappen er første steget til å bli trafikkflyger og du stiller nok sterkere hvis du har A lappen når du er ferdig på vidergående.

Du må regne med rundt 100.000 for å få PPL-A.

Lenke til kommentar

Du trenger normalt et år etter utdanningen i USA for å få resten av verden certifikat, og det er krevende(kjenner en som klarte det leste i snitt 10-12 timer pr. dag i nesten et år og en som ikke klarte det, godkjent trafikkflyger i USA får ikke fly i resten av verden.)

USA har veldig lave krav til piloter sammenlignet med resten av verden.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

USA har veldig lave krav til piloter sammenlignet med resten av verden.

 

Tøys, USA har strenge krav til sine piloter, men fokuserer mer på erfaring enn teori i forhold til europa. Det er forøvring mange land utenfor europa der man kan jobbe med kun en Amerikansk FAA Lisens. Spesielt i Asia.

 

Når det er sagt, definitivt ta generell studiekompetanse. Du kommer til å angre om du ikke tar den.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Jobbmarkedet for piloter er for øyeblikket veldig urolig, så du bør IKKE droppe videregående for å gå rett til en sivil pilotutdanning.

Når det gjelder pilotutdannelsen er det en mulighet å ta den via Universitetet i Tromsø ( http://uit.no/studietilbud/program?p_document_id=275406), da den er den eneste statlige støttede pilotutdanningen i Norge. Da slipper du et lån på opp mot en million kroner, slik som en privat pilotutdannelse krever. Dette studiet krever derimot generell studiekompetanse, og at du har valgt Fysikk 1 på videregående skole. Dette er den beste pilotutdanningen du kan få i Norge (og en av de bedre i verden), så du bør absolutt gjøre et forsøk der. Men for all del, gå videregående. Om du finner ut at pilotyrket ikke er noe for deg, og du ikke har fullført videregående, så sliter du...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...