Gå til innhold

UPS eller ny strømforskyning?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en del problemer med at pcen skrur seg av ved små brownouts i strømmnettet. Dette er jo noe som skjer jevnlig på denne tiden av året på grunn av været, så jeg sitter nå å vurderer om jeg burde gå for ny strømforskyning som tåler dette bedre eller rett og slett gå for en UPS.

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at alle UPS-er til hjemmemakedet er offline, og bruker bittelitt tid på å kicke inn ved strømbrudd/spenningsfall. Om du har en ekstremt dårlig PSU kan den teoretisk sett reboote maskina med offline UPS. Ville vurdert ny PSU om jeg var deg, med en saftig kondensatorbank.

Lenke til kommentar

Det merkelige er jo at jeg har en PSU av den bedre typen så jeg synes i grunn det er merkelig at den tåler så lite.

Man får jo også en del andre fordeler med UPS da med tanke på lengre strømbrudd, blandt annet at man får skrudd av maskinen på en korrekt måte. Har hatt en del filer som har blitt korrupt etter uforventet brownouts og strømbrudd.

 

Har du noen forslag til en grei online ups, helst under 2000,-?

 

Er kanskje dette noe? https://www.komplett.no/bluewalker-pw-ups-vfi-1000c-lcd-1000va/825835#!tab:extra

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Dagens line-interactive er mer enn raske nok for vanlige PC-er. Har slik selv og har aldri noensinne opplevd at en PC eller noe annet utstyr har klikket eller resatt seg ved strømbrudd og brown outs.

Problemet er vel at strømforskyningen min nettopp ikke oppfører seg som en strømforskyning skal. Selv små brownouts får pcen til å skru seg av.

 

For å forklare problemet litt bedre så satt jeg å pratet med folk over voip i går, der de fleste oppholder seg i samme by og til og med samme delen av strømnettet (snakk om 1-2km avstand) som jeg sitter på. I løpet av kvelden (snakk om ca 3timer) restartet pcen min rundt om 15ganger mens de andre jeg pratet med ikke hadde noen problemer enda lyset blinket hos alle. Det burde si litt om hvor sensitiv pcen min er for små spenningsfall.

Lenke til kommentar

For å forklare problemet litt bedre så satt jeg å pratet med folk over voip i går, der de fleste oppholder seg i samme by og til og med samme delen av strømnettet (snakk om 1-2km avstand) som jeg sitter på. I løpet av kvelden (snakk om ca 3timer) restartet pcen min rundt om 15ganger mens de andre jeg pratet med ikke hadde noen problemer enda lyset blinket hos alle. Det burde si litt om hvor sensitiv pcen min er for små spenningsfall.

 

 

Sånn du forklarer det her så start med å bytte PSU.

Hvis du f.eks vil ha noe som slår av PC'n "på skikkelig måte" ved et lenger spenningsfall, eller vil ha noe som holder systemet oppe ved korte spenningsfall, så kjøper du en UPS i tillegg.

Lenke til kommentar

Sitter enda litt på gjerdet. Tror både ny psu og ups kan løse problemet, men en ups vil i tillegg gi meg tid til å skru av pcen ved strømbrudd.

Men som sagt så blir saken satt litt på vent til jeg får svar fra Corsair. Er jeg heldig kan problemet bli løst uten at det koster meg en krone.

Lenke til kommentar

Har nå hatt en hyggelig samtale med Corsair support. Viser seg det at for å få reklamert på strømforskyningen så må den sendes til Corsairs avdelig i europa som befinner seg i nederland. Dette vil da koste meg rundt 520kroner i frakt uten noen garanti for at de finner feilen som også åpner for muligheten for at jeg må betale frakten tilbake igjen. I tillegg vil jeg da være uten pc til saken er oppklart. Vet ærlig talt ikke hva mitt neste trekk er.

Lenke til kommentar

Jeg hadde nå aldri satset på å kjørt dette på reklamasjonsrett/garanti. Nå vet jeg ikke HVOR langt spenningen faller, men det kan vel muligens gå utenfor området PSUen er ment å operere på, altså ingen feil med den?

 

techpowerup.com er et nettsted som tester en del PSUer, og hvor lang tid de kan klare seg uten strøm uten at spenningen ut går utenfor anebfalt område. ATX-standarden anbefaler over 16 ms under full last, men det er mange som ikke følger dette (f.eks så gjør CX-serien til corsair det ekstremt dårlig med 6,8 ms, mens CS-serien og RM-serien til Corsair bare gjør det svakt her med ca. 12ms). Men om UPSen altså er så raskt som 4ms, så har jeg ikke sett noen SÅ dårlige.

 

Hvilken PSU er det snakk om? Corsair kjøper inn strømforsyninger fra land og strand av svært vekslende kvalitet.

 

Edit:

Men lurer litt på hvor mye spenningen kan falle med moderne PSUer, før man får brown out, for dagens PSUer har aktiv PFC-krets som i teorien skal klare alt fra 100-250V. Eller er det frekvensen i nettet som faller for lavt (under 50 Hz) , som skaper problem ved brown out?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Snakk om en Corsair HX850. Det er da ikke snakk om den nye HX850i. Vanlighvis ville jeg bare tenkt at dette var normalt siden strømnettet er ustabilt, men når ingen av mine venner har dette problemet så får det meg til å tro at strømforskyningen kanskje ikke er så bra som kanskje navnet skulle tilsi.

 

Sitter egentlig nå å vurderer om jeg skal tømme lommeboka å gå for en Seasonic psu istedenfor.

Lenke til kommentar

Jeg tolker det slik at dine venner altså bor i nabolaget?

 

For om det altså hypotetisk ikke er PSUen, så vil eventuelt felles ledd med andre venner være at man ahr en felles trafo huset er koblet på. Selv om det også kan variere der, siden man sjeldent befinner seg like langt unna traoen, samt at belastningen og strømnettet i huset kan variere.

 

Jeg har hørt om det som har hatt problemer med selve linja, hvor "kraftverket" har måtte justere spenningsnivået, eller utbedre noe fordi de tidvis ikke kan levere minstekravet. Ville ikke utelukket dette helt 100 %. Beste er selvsagt en mer avansert analyse med oscilloscop eller mer dedikert utstyr, selv om du kommer langt med et enkelt multimeter når du bruker PCen.

 

Man kan også sjekke om det er annet utstyr som trekker mye strøm koblet opp til linja, som kan forverre problemet?

 

Personlig så har spenningen vært i grenseland lavt når jeg har belastet PCen på det meste. (er koblet en del annet på kursen)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Min nærmeste kompis holder til en ca 2minutt gåtur unna meg så regner nesten med vi er på samme trafo.

Når du nevner det så målte jeg faktisk spenningen med multimeter. Varierte mellom 230-240, altså godt innenfor kravene men det kan fortsatt godt være brownouts som multimeteret rett og slett ikke er raskt nok til å måle. Har dessverre ikke tilgang til oscilloscop så får ikke målt nøyere. Men tror nok intern last fra ting i her i huset kan utelukkes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...