Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva kalles dette? (Han tvang meg)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kalles vel seksuelt overgrep ja, men jeg leste for noen dager siden at å sende kukbilde til noen på snap uten at mottakeren ønsker det er en form for overgrep. Da er jo definisjonen kjempebred...

 

Er det så farlig da? Var jo bare pikk liksom.

Jeg siterer Straffelovens paragraf 201:

 

"Den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd

 

a) på offentlig sted,

b) i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket til det, eller

c) i nærvær av eller overfor barn under 16 år,

straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år.

Atferd som nevnt i første ledd bokstav b og c anses forøvet overfor noen også når den er forøvet gjennom bruk av telefon, Internett, eller annen elektronisk kommunikasjon."

 

Hvis du blotter deg selv for andre, som for eksempel å sende nakenbilder på snap uten samtykke, så bryter du loven ja.

Lenke til kommentar

Om du ikke var med på det 100% frivillig og ble tvunget til det så er det ett overgrep ja! Det er mange former for overgrep, i forskjellige grader og alvorlighetsgrad. Ble du på noen som helst måte truet til det, ved at han truet med å slå og banke deg opp om du ikke gjorde som han sa, eller at han truet med å fortelle ting (sanne eller spre usanne rykter) om du ikke gjennomførte det så er begge to overgrep med trusler.

Lenke til kommentar

 

 

Det kalles vel seksuelt overgrep ja, men jeg leste for noen dager siden at å sende kukbilde til noen på snap uten at mottakeren ønsker det er en form for overgrep. Da er jo definisjonen kjempebred...

 

Er det så farlig da? Var jo bare pikk liksom.

Jeg siterer Straffelovens paragraf 201:

 

"Den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd

 

a) på offentlig sted,

b) i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket til det, eller

c) i nærvær av eller overfor barn under 16 år,

straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år.

Atferd som nevnt i første ledd bokstav b og c anses forøvet overfor noen også når den er forøvet gjennom bruk av telefon, Internett, eller annen elektronisk kommunikasjon."

 

Hvis du blotter deg selv for andre, som for eksempel å sende nakenbilder på snap uten samtykke, så bryter du loven ja.

Jaja, det er vel ikke noe særlig straff for det uansett. Bare

de som er ute etter å ta noen som gjør slikt. Jeg hadde hvertfall sagt at vedkommende skulle slutte, før jeg eventuelt sletter h*n. Men for noen er vel retten den beste veien...

Endret av Flatlus
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Nei, men det kunne kanskje tolkes til at alvorlighetsgraden avhenger av det ene eller det andre.

 

Jeg synes vi burde kalle fysisk seksuelt overgrep for voldtekt, og utnyttelse eller psykisk overtaling for seksuelt overgrep.

 

Blir så å si at mat smaker vondt. Det kan jo ikke smake smerte, du sier ikke "The pizza tasted hurt", ekkelt er mer korrekt ord. Det blir feil å si at det er voldtekt hvis noen overtaler mot ens vilje pga psykisk utnyttelse, seksuelt overgrep høres bra ut og er et heldekkende ord.

Lenke til kommentar

Voldtekt:

 

I straffeloven (§ 192) defineres voldtekt som

a) seksuell omgang ved vold eller truende atferd

b) seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller ute av stand til å motsette seg handlingen eller

c) at man ved vold eller truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen eller til å utføre tilsvarende handlinger med seg selv.

 

Seksuell omgang:

 

Seksuell omgang er en mer alvorlig kategori enn seksuell handling. Begrepet omfatter samleie, men er ikke begrenset til det. Det omfatter også seksuelle handlinger av en viss intensitet som for eksempel beføling inne i en annens kjønnsorgan, masturbering eller samleielignende bevegelser. Uttrykket samleie er definert i straffeloven § 206. Begrepet omfatter både vaginalt og analt samleie. Også innføring av penis i munn og innføring av gjenstand i skjede eller endetarmsåpning anses som samleie i lovens forstand. Ved seksuell omgang med barn under 14 år omfattes dessuten innføring av penis inn i og mellom de store og små kjønnslepper. (Regjeringen)

 

Til trådstarter: I strafferettslig forstand kalles dette for en voldtekt. Det er vanlig å oppleve at en voldtekt, som du sier, går inn på en, selv om det er lenge siden. Det motsatte er også vanlig. Du burde kanskje vurdere å lufte dette med noen du stoler på eller kanskje til og med en lege eller psykolog.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...