Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ny integrert ovn med vanlig kontakt, kun teknisk stikk tilgjengelig


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har i dag en 25A kurs som dagens integrerte stekeovn og platetopp går på i serie (ovn tilkoblet topp) på et teknisk stikk.

Til sommeren så har jeg planlagt å bytte kjøkken, hvor jeg har tenkt å legge opp en ny kurs (16A) spesifikt til ovn og beholde dagens 25A til platetoppen da jeg går over til induksjon på dette tidspunktet. Begge disse kursene må dog flyttes når nytt kjøkken bygges, da plasseringen blir annerledes i rommet.

Jeg er ikke helt den tålmodige typen, og gikk grundig lei av min nåværende ovn som har stått i leiligheten siden overtakelsen. I min hast og iver så kjøpte jeg den nye ovnen jeg har planlagt til det nye kjøkkenet, men sjekket ikke hva slags stikkontakt som var i benken.

Jeg har nå fått meg en overraskelse som jeg er litt usikker på hva jeg kan gjøre med, uten å måtte enten a) vente med å benytte ny ovn eller b) få elektriker til å gjøre en jobb to ganger.

Som skrevet i starten så står dagens ovn og topp tilkoblet i serie i teknisk stikk. Det er ingen vanlig stikk i nærheten jeg kan koble ovnen på. Jeg ønsker ikke å måtte legge opp ny kurs allerede nå, da som sagt plasseringen i rommet blir annerledes når jeg bygger kjøkken.

Hvordan kan jeg benytte meg av ny ovn (og eksisterende topp) med minimalt med arbeid for elektriker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med "tilkoblet i serie i teknisk stikk" tipper jeg du mener at det går to ledninger inn i ett stikk, en ledning til ovn og en til platetopp?

(de er ikke egentlig koblet i serie, men det har ingen betydning).

 

Det spørs hva du kan gjøre selv. En mulighet er å klippe ledningen til den gamle ovnen og sette på et skjøteuttak.

http://www.clasohlson.com/no/Støpsel-og-skjøteuttak/Pr221887000

Lenke til kommentar

Mye mulig jeg skulle ordlagt meg bedre, men det jeg mener er at det går kabel fra stikket til toppen, og så ny kabel fra toppen til ovnen. Legger ved bilde av toppen hvor en av ledningene kommer fra teknisk stikk, og den andre går til eksisterende ovn. Om dette er en seriekobling eller ikke skal jeg ikke kverulere på uansett :p

post-13155-0-19643700-1423330079_thumb.jpg

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

Å sette på en skjøtekontakt der for å kunne koble ny stekeovn til en 20/25A-kurs, riktignok gjennom platetoppen, er ikke helt i henhold til regelverket, med mindre det befinner seg en 16A sikring innenfor dekslet på toppen.

 

Det som trengs er en såkalt "problemløser" som denne (må monteres av elektriker):

http://elby.no/Kontakter/Problemloeseren/Nedtrappingsmodul-16A-for-stekovn-Problemloeseren

Lenke til kommentar

..., er ikke helt i henhold til regelverket ...

Nei, helt klart ikke. Det er bedre om begge ledningene hadde gått ned i støpslet.

Men det blir ingen forskjell på det om man bytter ut den gamle ovnen med en ny. Det er en del ting som fungerer i midlertidige løsninger, men det er selvsagt noe problematisk å anbefale det for ukyndige.

Lenke til kommentar

Å sette på en skjøtekontakt der for å kunne koble ny stekeovn til en 20/25A-kurs, riktignok gjennom platetoppen, er ikke helt i henhold til regelverket, med mindre det befinner seg en 16A sikring innenfor dekslet på toppen.

 

Det som trengs er en såkalt "problemløser" som denne (må monteres av elektriker):

http://elby.no/Kontakter/Problemloeseren/Nedtrappingsmodul-16A-for-stekovn-Problemloeseren

 

Er dette noe jeg burde bestille selv på forhånd, eller har elektrikere tilgang på dette rundt omkring i landet? (Trondheim spesifikt)

 

Bare for å være sikker: En slik "Problemløser" vil løse problemet mitt permanent (i dette tilfellet til sommeren), og skulle jeg ende opp med å ikke bytte kjøkken så er det som det står i teksten, forskriftsmessig løst og jeg kan med god samvittighet la dette stå til neste beboere?

 

 

Har toppen egne brytere eller sitter alle bryterene på stekeovnsdelen?

Toppen har touch-panel, og er en egen modell fra en annen produsent enn ovnen. Det overrasker meg overhodet ikke om dette ikke er etter boken, da det ikke er det første jeg oppdager nå som jeg holder på med litt lett oppussing her og der.

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

 

Har toppen egne brytere eller sitter alle bryterene på stekeovnsdelen?

Toppen har touch-panel, og er en egen modell fra en annen produsent enn ovnen. Det overrasker meg overhodet ikke om dette ikke er etter boken, da det ikke er det første jeg oppdager nå som jeg holder på med litt lett oppussing her og der.

 

Ja, da skulle enhetene ha hver sin kabel. Dette er da en litt kreativ gjør-det-selv-løsning som ikke er helt etter regelverket, som nevnt tidligere.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hva med å bare legge en skjøtledning til stekovnen under sokkelen så lenge, fra feks. kjøleskap. En vanlig kurs holder til kun stekovn om du ikke bruker pyrolyse eller andre effekter som krever mer enn kun oppvarming på ca. 2000 watt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...