Gå til innhold

Er jeg egnet for GSV?


Anbefalte innlegg

Jeg skal inn til sesjon del 2 om noen få dager, og må vel ta et valgt hvor jeg ønsker å ha min førstegangstjeneste.

Jeg har snakket en del med familie, venner og kolleger angående hvor jeg burde tjenestegjøre, og alle sier at jeg må velge selv i forhold til hva jeg få ut av tjenestetiden. som f.eks om jeg ønsker videre utdanning i forsvaret, teste mine grenser eller komme igjennom tjenestetiden "lett"

I det siste har jeg lest mye om Garnison i sør-Varanger, mye gjennom en blogg "Grensejeger Hagelien"
Jeg synes det hun skriver høres utrolig spennende ut, jeg har lyst til å pushe meg selv, finne mine egne grenser og sitte igjen med med opplevelser jeg kan huske for resten av livet! Spørsmålet er vel om jeg egner meg til å være der.

Det er en del ting som holder meg igjen, blant annet måtte jeg kutte helt ut med alt av idrett etter at jeg falt ned fra en stig på jobb som skadet venstre kne. Like før fallskaden fikk jeg en liten beinklump som vokste ut like over kneet, som gjorde at hver gang jeg bøyer kneet glir musklene over "klumpen" og det gjør meget vondt.
Nå har jeg ikke kjent noe smerter på 5 måneder, men har ikke startet på noen idrett igjen siden jeg er redd for å rive opp skadene, jeg belaster jo de mye gjennom jobb allerede(elektriker)
Jeg er redd for å rive opp skadene slik mer alvorlig og påvirker meg gjennom resten av arbeidslivet.

Eller bør det jo nevnes at jeg har aldri hatt noen seriøse skader gjennom 10 år i fotball og 1,5 år i kickboxing.

Samtidig er jeg redd for at ikke prestere om jeg kommer inn, og bli en byrde for de andre. Har også dårlig fysikk etter en lang treningspause, men jeg har jo god tid til å trene meg opp til når jeg blir innkalt.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noe mulighet for tilbakefall evt. forværre skaden ved ekstrem belastning?

Du bør nesten sjekke ut det, mest for din egen del, du skal tross alt ha knærne resten av livet. Vil nesten oppfordre deg til å dra til legen for å få h*n til å sjekke det ut.

 

Ukvalifisert gjettning, om du kan rive opp skaden igjen vil du gjøre det i løpet av førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar

Hei. Om skaden din er diskvalifiserende eller ikke er opp til Forsvaret å bedømme. Jeg ble i utgangspunktet ikke tjenestedyktig pga "jumpers knee". Jeg fikk den diagnosen da jeg var 13, altså 5 år tidligere enn sesjon del 1. Jeg ble helt bra igjen i kneet, men trengte en legeerklæring for at jeg kunne bli tjenestedyktig. Når jeg fikk den var alt i orden, og jeg tjenestegjorde på grensen.

 

Nå veit jeg ikke hvor alvorlig kneskaden din er, og det blir vel opp til Forsvaret å vurdere utifra hva legen din sier, da jeg tviler du blir innkalt uten at du har en legeerklæring som sier du er frisk. Jeg ville unngått å lyve når det gjelder skaden, da et år på GSV(gitt at du kommer på grensen) inneholder utallige timer med gåing med fjerdelinje(storsekk) i ulendt terreng, og en kneskade som egentlig ikke er bra igjen vil mest sannsynlig blusse opp igjen, da tjenesten ikke er spesielt egnet for dårlig knær og rygg.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Var til legen og fikk med en erklæring på skadene, legen til forsvaret mente det ikke var noe problem og at jeg var tjenestedyktig.

Vil si jeg gjorde det veldig bra på sesjonen, men fikk ikke noen av ønskene mine oppfylt!

 

Jeg hadde 4 andre ønsker i hæren i tillegg til GSV, men pga at jeg får fagbrevet som elektriker snart vil de bruke meg der de kan utnytte min kompetanse. Da ble det luftforsvaret, der jeg får lov til å legge inn ønsker men vil mest sannsynlig bare bli satt der det trengs.

Lenke til kommentar

Har satt meg mer inn i de mulighetene jeg har i luftforsvaret, og må si sambandstroppen(NIS?) virker meget spennende!

 

Ut ifra det jeg leste er det mye spesialisering i de grunnleggende soldatutdanningen og fagopplæringen. I tillegg til at det er fysisk -og mentalt krevende, mye ut i felt, overlevelse og ansvar.

Det eneste problemet er vel at det er ytterst få som kommer inn på dette (6 pr inntak)

 

Vil det i det hele tatt være mulig for meg å komme inn der om jeg utmerker meg under rekruttering i tillegg til at jeg har et relatert fagbrev til jobben? Ser lite poeng i og trene hardt fra nå av til jeg skal inn bare for å bli satt til noe helt annet.

 

Er det flere lignende tjenester jeg kan gjøre i luftforsvaret?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...