Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har banken lov å oppgi hvor mye penger jeg har på kontor til hvem som helst?


*F*

Anbefalte innlegg

Satt å diskuterte dette med BSU med en kolega i går.

Da muligheten for å lure systemet til å overstige den satte BSU-grensen på 25k.

 

Overfører man fra egen konto til bsu er det jo klart man får feilmelding.

Men hva om man overfører fra en ekstern konto?

 

Vi gjorde dermed et eksperiment hvor han overførte et mindre beløp til min allerede fulle BSU konto.

 

Dette var meldingen han fikk i nettbanken:

"Beløpet overskrider årlig beløpsgrense BSU."

 

Dette fra Hans "Sparebanken sør" til min "Skandiabanken".

 

Har virkelig banken min lov til å opplyse andre om min finansielle status på den måten`?

Jeg syns det virker litt rart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gjelder lovfestet taushetsplikt rundt kundeforholdet til en bank, jfr. sparebankloven § 21 og forretningsbankloven § 18. Dette forholdet er imidlertid relativt.

 

I utgangspunktet er det et brudd på taushetsplikten å fortelle at en navngitt kundes BSU-konto er full. Hvis man ved hjelp av bankens systemer kan finne ut av hvem kunden er (det vil si, fortalte banken ham også at kontoen tilhører deg?) vil det innebære et brudd på taushetsplikten. Hvis alt han vet er at kontoen er en BSU-konto og at den er full vil jeg helle mot at det ikke er et taushetsbrudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, i dette tilfellet informerte jeg kolegaen min om at jeg eide kontoen, og selve nummeret til kontoen.

Hvorvidt dette kan fås tak i på andre måter, men spørsmålet blir vel da hvorvidt banken har lov å utlevere info bare fordi jeg har utlevert info som ihvertfall etter hva jeg kjenner til ikke anses som sensitivt.

Dvs, kontinummer, og eier av kontonummer

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Hvis man kan trekke denne informasjonen ut ved hjelp av kontonr og navn til eieren av kontoen så er jo informasjonen sensitiv, så jeg tipper at man neppe kan få dette opplyst uten videre.

Lenke til kommentar

det man kan jo enkelt finne ut.

Sette inn en krone: feilmelding=det er 25k på konto

ikke feilmelding?

Vel, sett inn 1000kr, feilmelding? =Det er mellom 24k og 24k,999

 

Slik kan man med litt arbeid finne ut nøyaktig innestående beløp.

Jeg har ikke testet med under 25k selv enda, men anntar det vil fungere, eller?

Lenke til kommentar

det man kan jo enkelt finne ut.

Sette inn en krone: feilmelding=det er 25k på konto

ikke feilmelding?

Vel, sett inn 1000kr, feilmelding? =Det er mellom 24k og 24k,999

 

Slik kan man med litt arbeid finne ut nøyaktig innestående beløp.

Jeg har ikke testet med under 25k selv enda, men anntar det vil fungere, eller?

Så du mener det er reelt at noen vil finne ut av hvor mye penger du har på BSU, ved å overføre penger til deg? Det er jo helt urealistisk at det vil skje. Hva skal den personen med informasjonen? Det eneste man finner ut av er om du har brukt opp hele sparebeløpet for dette året, ikke mer. Man vet ikke hvor mye penger du har på konto, og man får ikke opp navn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Om du har spart i mer enn ett år har du antageligvis mer enn 25k på konto. Man kan, gitt at det du sier stemmer, finne ut om du har satt inn opptil 25k i løpet av året, ikke om du har 25k, 50k eller 280k på konto.

Riktig.

 

Det var det jeg mente.

Skal fjerne 50kr nå i helga og prøve til uka og overføre 49 og 51 til den for å se om dette er noe man kan finne ut på den måten jeg forespeilet.

trenger kanskje ikke overføre engang, bare legge til forfallsregister og slette

Lenke til kommentar

 

det man kan jo enkelt finne ut.

 

Så du mener det er reelt at noen vil finne ut av hvor mye penger du har på BSU, ved å overføre penger til deg? Det er jo helt urealistisk at det vil skje.

 

For det første vil jeg si meg helt enig med nomore. Dette vil jo aldri skje. For det andre så skal jeg ikke si at dette er bankenes offisielle standpunkt (for jeg er ikke sikker), men kontonummer er i mine øyne sensitiv informasjon. Ville du postet alle kontonummerne dine her? Lite trolig.

 

Det "verste" som kan skje er at en eller annen forvirret sjel ønsker å finne ut om du har makset BSUen din (totalt, ikke årlig) ved å prøve å sette inn et pengebeløp ved slutten av året og så prøve å sette inn en krone første bankdag etter nyttår. Nå går ikke jeg rundt og forteller hvor mye jeg har på BSU, men hadde ikke følt meg misbrukt om noen fant det ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...