Gå til innhold

Hvorfor er demokrati så bra?


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Det er to muligheter: mindretallsstyre eller flertallsstyre. Og ettersom det er større sjanse for at en tilfeldig person er en del av flertallet, så er demokrati best for ham/henne

3. Selvstyre :)

 

Og ettersom det er STØRST sjanse (ie 100% sikkert) for at en tilfeldig person er en del av seg selv, så er selvstyre best for ham/henne.

Det handler om å styre hele landet, ikke seg selv

Landet består av personer, som kan styres av

1. Mindretallet

2. Flertallet

3. Seg selv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Landet består av personer, som kan styres av1. Mindretallet

2. Flertallet

3. Seg selv

http://en.wikipedia.org/wiki/Externality

 

Åssen håndterer du dette?

 

Den som skader andre er ansvarlig for å dekke skaden forårsaket, og om det er gjort med overlegg tort og svie i tillegg.

 

Men hvem skal sørge for at den ansvarlige står til ansvar? Hvem skal bestemme hvor mye "skaden" er verdt?

Lenke til kommentar

Men de fleste folk har ingen interesse i å stemme over hver minste lille ting. Fakta er at hvis majoriteten av folket vil innføre en lov, eller fjerne/endre en annen lov, så kan de gjøre det, altså har flertallet kontrollen i landet.

Jeg kan nok garantere deg at Sveitserne syter over lover deres poltikkere har innført. Så det er ikke bare bare.

De har heller ingen praktisk kontrol, over et lengre og medium tidsperspektiv.

Lenke til kommentar

Domstolen vil jeg tro, har du noe bedre alternativ?

 

 

Et bedre alternativ er å ha reguleringer på plass som reduserer risikoen for skade og så har man staten som eventuelt kan gi erstatning.

 

Din løsning er veldig problematisk når:

- Skaden er så stor at det er ekstremt dyrt/umulig å rette å rette opp.

- Skaden er veldig indirekte og/eller det er vanskelig å stadfeste presist hvem som er ansvarlig f.eks kreft som følge av forurensende biler

 

Kan jeg kreve erstatning dersom du smitter meg med en sykdom?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Men hvem skal sørge for at den ansvarlige står til ansvar? Hvem skal bestemme hvor mye "skaden" er verdt?

Domstolen vil jeg tro, har du noe bedre alternativ?

Hvordan får domstolene makt? Støtte av flertallet, eller annet vis?

De vil vel få makt av partene i tvisten vil jeg tro, eller vil du ha domstoler som er kjøpt og betalt av den ene parten (Staten)? Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

 

 

Domstolen vil jeg tro, har du noe bedre alternativ?

 

Et bedre alternativ er å ha reguleringer på plass som reduserer risikoen for skade og så har man staten som eventuelt kan gi erstatning.

 

Din løsning er veldig problematisk når:

- Skaden er så stor at det er ekstremt dyrt/umulig å rette å rette opp.

- Skaden er veldig indirekte og/eller det er vanskelig å stadfeste presist hvem som er ansvarlig f.eks kreft som følge av forurensende biler

 

Kan jeg kreve erstatning dersom du smitter meg med en sykdom?

Din løsning er veldig problematisk når staten påfører forårsaker skader, f.eks. via sin regulering, samt når staten er part i en tvist.
Lenke til kommentar

 

Skal den sterkeste parten i tvisten få viljen sin? Er det jeg synes det høres ut som

 

Ja den som har sterkest sak skal få viljen sin.

 

Var ikke helt slik jeg tenkte. I et flertallsstyre har domstolen makt fordi de handler på vegne av flertallet, som har makten i landet. I et selvstyre har ingen noe makt over andre overhodet, og domstolen kan derfor ikke få makt fra partene i tvisten

Lenke til kommentar

Var ikke helt slik jeg tenkte. I et flertallsstyre har domstolen makt fordi de handler på vegne av flertallet, som har makten i landet. I et selvstyre har ingen noe makt over andre overhodet, og domstolen kan derfor ikke få makt fra partene i tvisten

Ussikker på hva du mener med "makt" i denne sammenhengen, og hvorfor "makt" er nødvendig i din forståelse av hvordan konflikten bør/kan løses.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...