Gå til innhold

Hvorfor er demokrati så bra?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

De som kontrollerer staten som bestemmer det... altså flertallet av befolkningen i et (ekte) demokrati

Du må ikke gjøre den feilen å forveksle vårt parlamentariske system med et ekte demokrati.

Lenke til kommentar

Spørsmålet var rettet mot Grimnir, men greit å få en definisjon av begrepet fra deg også.

 

Skal politikerne måtte følge flertallets vilje til enhver tid? Hvordan ser du for deg at vi skal gjennomføre dette? Eksempelvis kan man tenke seg et flertall som ønsket å ta livet av Breivik. Må politikerne følge dette også?

Lenke til kommentar

Skal politikerne måtte følge flertallets vilje til enhver tid? Hvordan ser du for deg at vi skal gjennomføre dette? Eksempelvis kan man tenke seg et flertall som ønsket å ta livet av Breivik. Må politikerne følge dette også?

 

Interessant spørsmål.

 

Men jeg tenker først og fremst på lover og internasjonale avtaler når jeg sier at politikere ikke kan overkjøre flertallet... Jeg har ikke tenkt så godt igjennom andre områder, slik som bruk av oljepengene samt det du nevnte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hva mener du med "ekte demokrati"?

Nå finnes det en million forskjellige definisjoner på demokrati, så hva som er 'riktig' definisjon kan man diskutere fra tidlig om morgenen til kuene kommer hjem.
Men denne er kanskje ikke så verst?
In order to deserve the label modern democracy, a country needs to fulfill some basic requirements - and they need not only be written down in it's constitution but must be kept up in everyday life by politicians and authorities:
Guarantee of basic Human Rights to every individual person vis-à-vis the state and its authorities as well as vis-à-vis any social groups (especially religious institutions) and vis-à-vis other persons.
  • Separation of Powers between the institutions of the state:
    • Government [Executive Power]
    • Parliament [Legislative Power]
    • Courts of Law [Judicative Power]
  • Freedom of opinion, speech, press and massmedia
  • Religious liberty
  • General and equal right to vote (one person, one vote)
  • Good Governance (focus on public interest and absence of corruption)
Mine innspill:
  • Slik jeg ser det så er maktfordelingsprinsippet dårlig implementert i Norge, dette da makten er skjevfordelt i Stortinget sin favør ("all makt i denne sal").
  • Yttringsfriheten har vel ganske gode vilkår her på berget, så enn så lenge kan vi la den diskusjonen ligge.
  • Religionsfrihet, jepp det har vi også.
  • En mann en stemme: nei, begreper som utvjeningsmandater og sperregrenser medfører at en stemme ikke teller som en stemme. Dette er det verste synses jeg.
  • Korrupsjon: Norge er dårligst i Skandinavia når det kommer til korrupsjon. Føres det virkelig en politikk som er til folkets beste? Jeg synes ikke det.
Uansett: for meg så innebærer et ekte demokrati et system der vi som enkeltindivider har maksimal grad av frihet, og der staten har så liten makt som overhodet mulig. Stikkordet her er negative rettigheter.
Just my two cents.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

http://no.wikipedia.org/wiki/Rådgivende_folkeavstemning_om_tilslutning_til_EF_1972

EØS ble inngått mot flertallets ønske, eneste jeg kunne finne nå...

EØS-avtalen er vel det mest graverende eksempelet på at folkeviljen ikke blir fulgt. Et annet eksempel jeg kommer på i farten er OL, som bør være en veldig enkel sak å holde folkeavstemning om. Men heller ikke i denne saken brydde politikerne seg folket sin mening. Når selv ikke noe så banalt enkelt som et OL blir gjenstand for folkeavsteming så kan man jo begynne å lure på i hvilke andre saker folkeviljen blir overkjørt!?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...