Gå til innhold

YouTube skroter Flash


Anbefalte innlegg

Hvorfor rope endelig. Jeg har ikke så god greie på HTML5, men vet at man kan kikke på kildekode til websidene. F.eks. med Google Chrome.

CTRL+F og søkeordet flash ga ihvertfall kode for at flash fremdeles finnes på den youtube-videoen jeg testet.

Så prøvde jeg Firefox hvor jeg har noscript + downloadhelper. Den virket som vanlig ikke. Også lastet jeg ned youtube-videoen med "clipconverter".

Det funket som vanlig som fjell. Så når skjer egentlig denne STORE endringen over på HTML5? Dere (tek.no) sier den allerede har skjedd.

Jeg hadde forventet et visst etterslep på sider som clipconverter, når en så omfattende endring implementeres. F.eks. at nedlastning også hos clipconverter ikke skulle ha virket. Da de nok er peilet inn mot flash downloading ???

BEVIS DET !
(for oss HTML5 uvitende)

Har de strupet flash hos Youtube? For dere antyder jo nesten det, uten at jeg føler at meldingen er å ta for god fisk. Påståelige Tek.no-skribenter som vanlig. :closedeyes:

For dere sa fakta følgende:

Neste gang du besøker YouTube fra en av de støttede nettleserene, som oppgis å være blant annet Googles egen Chrome, betautgaven av nyeste Firefox, Internet Explorer 11 eller Safari 8, vil HTML5-ta seg av videoavspillingen.

 

Jeg benyttet Google Chrome Version 40.0.2214.91 m :hmm:

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sliter skikkelig med og spille det av på min Acer Revo RL100.

 

Html5 hakker som pokker, prøvde 1080p youtube på firefox og Chrome.

 

Eneste det virker fint med nå er IE, da er det smooth.

 

Ikke den nyeste hardware men den tygger unna Blueray og full pakke, men sliter med youtube..

Lenke til kommentar

Testet samme video i Chrome 40 og Opera 27, i Chrome kom den via HTML5, mens i Opera ble det Flash. Kjører ikke de samme motor da? Er det noe valg i en meny som må gjøres?

Sjekk youtube.com/html5

Kan skrus av og på der, hva som er støttet er nettleseravhengig.

F.eks:

Opera 27 støtter alt bortsett fra "MSE & H.264"

Firefox 35.0.1 støtter ikke "Media Source Extensions", "MSE & H.264" og "MSE & WebM VP9". Ved å aktivere Media Source Extensions er det støtte for alt bortsett fra "MSE & H.264"

Chrome 40 støtter alt

IE 11 (Win 7) støtter kun "HTMLVideoElement" og "H.264"

 

Testet med en video: Opera, FF og IE får maks 720p. Chrome 1080p60. Opera får 1080p, FF og IE 720p med flash.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Kan noen holde skapninger som meg som enda ikke har lært noe spesiellt om HTML5 i hånda? Hvordan tester man spesifikkt ut en HTML5-utgave av Youtube, eller for den saks skyld en helt annen nettside?

På grunn av at Flash regnes som gammelt. Generelt sånn som jeg ser det blir Flash mindre og mindre populært. Sånn som jeg har forstått det er vell et av målene med HTML5 å fjerne krav for ting som Flash. Er vell også det at de ikke har lyst til å kreve noen annen programvare lenger.

 

Spør du meg er veldig fornøyd med dette. Flash og jeg er ikke så gode venner, og det har vært ganger hvor jeg må ha klar en killswitch på Flash siden det ville fryse hele nettleseren. Prøvde å avinstallere en stund, men etter hvert ble det litt slitsomt å åpne Chrome hver gang jeg skulle bruke Flash til noe.

Lenke til kommentar

@Katrix400:

Det meste av det du sier er vel enkelt å forstå. Selv jeg forstår det, og visste det vel egentlig fra før av. Men, det er veldig greit å få det repetert, og formulert slik du gjør det ovenfor.

 

Jeg tenkte litt mer på hvordan man gjenkjenner om noe er skrevet i HTML5 kontra flash-bruk. Jeg ser at Crowly nå viser oss youtube.com/html5. Men som artikkelskribenten utbasonerer, så burde man vel ikke være avhengig av slikt lengre?

 

Så det er måten å teste det på. Altså å være sikker på at det er html5 som kjøres?

 

EDIT:

Testet igjen ved først å gå inn på youtube.com/html5, for så å skrive inn et artistnavn. Fant da fremdeles flash-kode i kildekoden under Google Chrome på siden:

 

view-source:https://www.youtube.com/watch?v=nnnnnnnnnnn

 

Erstatt n-bokstavene med en artist du liker. Fordi den nnnnnnnnnnn siden er jo oppfunnet av meg, og finnes jo ikke. Da finner man heller ingen flash-kode der om man leter.

Endret av G
Lenke til kommentar

Du vil ikke se de helt store forskjellene. Grensesnittet på en html5 og flash player er bitte litt forskjellige. Html5 er fremdeles html, har kommet noen nye tagger, noen gamle er "pensjonert" og det er vel generelt mer funksjonalitet for web utviklere, man er mindre avhengig av plugins (som flash, silverlight) og slikt etter hva jeg har forstått. Ett google søk eller to etter html5 funksjonalitet bør gi noen svar.

Lenke til kommentar

En av de værste websidene jeg laster til vanlig er Finn.no

Der er det så mye forskjellig dritt som vil ha en bit av deg og din nettleser at ting går i sirup. Prøv å åpne en 5 - 10 forskjellige slike Finn.no-vinduer på en litt gammel PC. Det er bare "herlig" </sarkasme>

Lenke til kommentar

En av de værste websidene jeg laster til vanlig er Finn.no

Der er det så mye forskjellig dritt som vil ha en bit av deg og din nettleser at ting går i sirup. Prøv å åpne en 5 - 10 forskjellige slike Finn.no-vinduer på en litt gammel PC. Det er bare "herlig" </sarkasme>

Derfor brukes noscript :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sjekk youtube.com/html5

Kan skrus av og på der, hva som er støttet er nettleseravhengig.

 

 

 

Niks, er dessverre ikke mulig å deaktivere i verken Google Chrome eller Internet Explorer 11, ei heller IE for Modern UI etter de gikk over til HTML5 som default.

 

Selv så skulle jeg gjerne deaktivert HTML5 avspilleren da den bryter med muligheten for nedlastning av video via Internet Download Manager, og bryter også med støtte for SVP (Smooth Video Project) sin YouTube plugin som lar meg spille av YouTube URL rett i Media Player Classic.

 

Det å gå tilbake å se YouTube-videoer via webklient føles utrolig meningsløst, bildekvaliteten er så latterlig mye bedre med MPC-HC og MadVR. Smått utrolig at en 1080P video kan ha så forskjellig bildekvalitet basert på skaleringsalgoritmer..

Lenke til kommentar

Niks, er dessverre ikke mulig å deaktivere i verken Google Chrome eller Internet Explorer 11, ei heller IE for Modern UI etter de gikk over til HTML5 som default.

Jeg kjører Win7, og som du sikkert har sett i mine innlegg over fungerer det for meg, og dobbeltsjekket nettopp med Opera 27. Så enten er det noe med Win8 (som det ser ut til å du benytter), noe på ditt system som legger hindringer i veien (er flash installert og aktivert i nettleseren?) eller kanskje det varierer i forhold til hvilken video man ser på.

Jeg testet nå med denne videoen:

 

 

 

Flash:

post-70961-0-66570300-1423482973_thumb.png

 

Html5:

post-70961-0-59591200-1423482992_thumb.png

Lenke til kommentar

Har Adobe Flash Player 16.X installert for både PAPI og NAPI, Windows selv kontrollerer og styrer Flash Player for Active-X og den er også v16.X.

 

Som sagt, når jeg går til http://www.youtube.com/html5 så har jeg ikke noe valg for å deaktivere HTML5 noe sted, samtlige videoer inkludert den du linker til defaulter til HTML5 og det er ingen måte for meg å omgå problemstillingen på. Dette gjelder både IE11 og Chrome.

 

Nå fikk jeg heldigvis endret på IDM sine innstillinger så jeg får på nytt lastet ned YouTube-videoer for avspilling i MPC-HC så da spiller det ikke så stor rolle for min del personlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...