Gå til innhold

Anbefaling av lydkort


Anbefalte innlegg

Det er mange bra lydkort ute og går, men problemet er drivere/software til Win 8.1. Dette gjelder åpenbart Creative, men Asus også.

 

Har ikke råd til DAC, men har HI-FI headsett som det integrerte driver dårlig.

 

Hva kan dere anbefale?

 

Best mulig lyd til en god pris.

 

Lysdioder som lyser opp halve rommet og falsk tull som raskere respons i spill, nei takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange bra lydkort ute og går, men problemet er drivere/software til Win 8.1. Dette gjelder åpenbart Creative, men Asus også.

 

Har ikke råd til DAC, men har HI-FI headsett som det integrerte driver dårlig.

 

Hva kan dere anbefale?

 

Best mulig lyd til en god pris.

 

Lysdioder som lyser opp halve rommet og falsk tull som raskere respons i spill, nei takk!

 

Du har råd til lydkort, men ikkje DAC/AMP ?

 

Har du noe budsjett?

http://www.soundgarden.no/stereo/d-a-konverter/hegel-super-usb-dac-med-hodetelefonforsterker-solv.html

 

 

https://www.komplett.no/fiio-e10k-hodetelefon-forskterker/830580

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Takker for svar! :) Disse gir veldig bra lyd, men har ikke inngang til mikrofon(Hvis DAC ikke er bare lyd ut, noe det virker som det er). Hva med EQ? Lydkortet(ASUS Xonar Essence STX) jeg har funnet til 650kr(selges lokalt) er med ganske bra og no software samt med mikrofoninngang. Eneste problemet er alt tullet som har kommet opp med drivere hos nesten alle leverandører av lydkort p.g.a Win 8 og 8.1.

 

Hva syns du om dette og syns du det er en god pris?

Lenke til kommentar

Interne lydkort er bare bortkastede penger da stort sett det eneste de gjør er å putte på en EQ som gir høyere lyd enn integrert.

Går du får en DAC får du lyden ut av kabinettet som da igjen hindrer signalforstyrrelser slik det blir på et internt lydkort og du får en klarere lyd.

 

 

Hadde ikke kjøpt eget lydkort på z97 /x99, med isolerte kretser og generell god lyd.

Hadde heller ikke kjøpt det med mindre hodetelefonene kostet 3000kr +.

Jeg ser hva dere sier men er ikke helt overbevist. For en del generasjoner siden var det jo slik at et dedikert lydkort ville gi flere fps i spill av den enkle grunn at CPU ellers måtte prosessere lyden. Uten å ha lest noen reviews på dette tenker jeg det fremdeles har noe for seg med dedikert lydkort siden lyd i spill med mange samtidige lydstrømmer vil kreve prosessorkraft. Om noen har en referanse som kan utdype dette ville det være interessant.

 

Når det gjelder lyden fra integrert sammenlignet med dedikert lydkort er det i mine ører det jeg vil kalle _klarere_ lyd fra et ekte lydkort. Derfor tviholder jeg enda på dedikert lydkort i mine maskiner.

Lenke til kommentar

Det eneste et integrert lydkort av typen Xonar osv er at den legger på en equalizer for å "lure" bruker til å tro det er bedre.

Det blir litt som å samenligne HW raid med SW raid. Begge to fungerer, men vi vet alle hvilket som er best.

Du vet vel at noen av de nyeste hovedkortene har dac/amp og egen strømkrets? Hva mener du om dem da? Komme med kilde over påstander gjør forumet bedre :))
Lenke til kommentar

 

Det eneste et integrert lydkort av typen Xonar osv er at den legger på en equalizer for å "lure" bruker til å tro det er bedre.

Det blir litt som å samenligne HW raid med SW raid. Begge to fungerer, men vi vet alle hvilket som er best.

Du vet vel at noen av de nyeste hovedkortene har dac/amp og egen strømkrets? Hva mener du om dem da? Komme med kilde over påstander gjør forumet bedre :))

 

Det hjelper vel lite at de har integrert dac og egen strømkrets om forstyrrelser fra andre komponenter ødelegger og lager forstyrrelser på linjen. Et Xonar kort har vel en delvis tildekt PCB, men av den enkle grunn at de har laget hull i skjoldet kommer da lydforstyrrelsene inn.

En DAC derimot med usb ut til en Fiio for eksempel som står et stykke fra resten av innmaten i maskinen og er i tillegg dekt av en kåpe, gjerne i alu vil denne reflektere lydforstyrrelsene andre komponenter og gi deg en klokkeklar lyd uten forstyrrelser på linjen.

 

Men det gjerne folk ser negativt på en DAC er vel nettopp det at det ikke er så mange som har minijack inngang til både hodetelefoner og mic.

Dette er da min mening, hvordan folk tolker den får de bestemme selv, om de mener at et xonar lydkort høres bedre ut enn det vanlige integrerte lydkortet så er det deres valg :)

Lenke til kommentar

Nizzen:

"Du vet vel at noen av de nyeste hovedkortene har dac/amp og egen strømkrets? Hva mener du om dem da? Komme med kilde over påstander gjør forumet bedre :))"

 

Dette er ikke noe de nyste hk har, men noe alle lydkort har hatt gjennom alle tider. Dac = Digital (til) analog converter. All lyd du har hørt fra en pc, har gått via en dac chip+amp kombo.

 

Det at de har egen strømkrets er på papiret en bra ting. Hvordan fungerer dette i praksis? Bruker denne strømkretsen en egen strømforsyning? Er det samme kabel som mater hk som leverer strøm? Er det en egen kabel? Mest sannsynlig får den strøm fra samme forsyning som harddisker, vifter, skjermkort etc bruker og da er vi like langt.
Hadde denne "egne strømkretsen" hatt separat strømforsyning fra resten av maskinen, egen kabel så hadde de gjort mye riktig. Men hovedproblemet er at den er inne i kabinettet og det er der problemet kommer til å være i nærmeste fremtid. Alle kretser i pcen produserer EMI og det gjør også strømforsyningen.

 

Nå er jo Hegel Super på tilbud og for 1000 kroner så må dette være et knallkjøp for ikke snakke om en god investering kontra internt lydkort.

 



 

Endret av Pipboy
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg glemte av denne tråden helt. Trodde det bare ble postet et svar og ikke mer.

 

Jeg har et ASRock Extreme6 TB4 Z77 HK og jeg merket vanvittig stor forskjell mellom den interne og da jeg koblet til SB X-FI Xtreme Music fra 2007 uten "bloatware" og EMI støy.

 

Desverre er ikke PCI-slotten ledig, siden jeg måtte ha WIFI.

 

Har et Sony headsett som jeg kjøpte i 2001 for 3500kr på salg hos HI-FI klubben. Tungdrevet.

Kunne ha gått for Hegel, selv om jeg egentlig kunne ha gått for Creative SB Z, er desperat. Klarer ikke å høre på musikk på PCen med den interne dritten selv om noen mener at software EQ er en bra løsning, så er det bare tull. La inn driverne til Realtek og justerte litt, men lydbildet er dritt.

 

Samtidig hører jeg på Spotify og MP3, spiller en del, hører ikke på FLAC eller SA-CD. Er mer glad i bass enn Bach. ;)

Endret av klakkelakk
Lenke til kommentar

En annen ting å legge merke til når det gjelder dette lydkortet. Driverene er laget for XP/Vista. Jeg har samme kort selv og prøvde meg frem om det faktisk var noen forskjell.

Det jeg fant ut til slutt var at det skapte med problem enn det gjorde godt, i tillegg så hindret det maskinen min å slå seg av da driverene bare hang igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...