Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruktbil, Kombi 5-Dørs, ca 150 000, Anbefalinger?


aenima

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal bruke våren nå på å finne meg en ny bil.

Jeg er på utkikk etter noe som som kan oppfylle de fleste av følgende krav:

(prioritert i rekkefølge)

 

1. Sikker

2. Størrelse: kombi 5-dørs. (som en Golf)

3. Lave utgifter (forbruk, service, drift sikker)

4. Lyd. (godt lydisolert)

5. Kjøreglede / komfort

6. Plass / oppbevaring

7. KM stand: max 70 000.

8. Pris: rundt 150 000,-

 

Bruksområdet: Til og fra jobb. ca 30 min på motorvei samt 8-9 langturer i året på vinterføre.

 

Jeg har nå en Golf men ønsker nå å bytte merke. (Om det da ikke kommer frem et veldig godt argument for en ny Golf)

 

Til nå har jeg sett på BMW 1-serie og Ford Focus. Begge 2011 modeller.

Er litt bekymret for bakhjulsdrift på BMWen og vinterføre. Er BMWen dyrere enn f.eks ford på service om man må bytte deler?

 

Er det andre merker / biler dere vil anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DS4? Hadde en slik som leiebil noen dager, med en litt småsint bensinturbo. Litt skeptisk til den i starten, men den var faktisk utmerket. Såvidt jeg har fått med meg så er det generelt lite feil på disse. Motoren, om du velger 1.6 diesel, er vel en av få diesler idag som faktisk tåler norsk bruk uten å kokse ihjel, og står i både Volvo, Ford, PSA og BMW. Prøvekjør, også med forskjellige giralternativer. Ikke alle liker EMG-giren (som noen tror er en automat, men egentlig er en manuell uten kløtsj), og manuell-giren er litt slapp, men funker helt fint til daglig bruk. Usikker om den er levert med ordinær automat/CVT.
Jeg oppfattet den som nesten "hermetisk lukket" fra omverden, det var lite støy selv med piggdekk. Lekte meg litt på smale vestlandsveier, og det er noe med det bedre jeg har opplevd når det kommer til balansen komfort og veigrep. Komfort er prioritert, men det er morro i svingene likevel.

DS er på vei til å bli et eget franskt premium-merke, så annenhåndsverdi er usikker idag, men neppe svakere enn Citroen.
Ellers er også Opel Astra absolutt noe å se på, der kom det ny i 2011. Lite feil, kjører godt, men sjekk ut motorvalget. Opel hadde noen svake maskiner den gang, men og noen bra.

Lenke til kommentar

Bakhjulsdrift er ikke forferdelig på vinterføre, så lenge du kan beherske bakenden din, kjører med DSP og har skikkelige vinterdekk. Om en fersking som meg klarer det så ser jeg ikke hvorfor du skal slite.

 

Du har en større mulighet for å sette deg fast når bilen står stille, men det er en bagatell som kan fikses med en pose grus i bagasjerommet.

Lenke til kommentar

Legger DS4 til lista over biler som skal sjekkes ut mer grundig. Jeg ser den også kommer med automat som jeg ser på som en fordel. (om dette egentlig er EMG får jeg prøve å finne ut av). Ser også at noen av bilene på finn har ganske godt med ekstrautstyr. Ser ut som mye bil for pengene.

Lenke til kommentar

Kjenner du til EMG? EMG er hudflettet av diverse presse. Noen kaller dette en automat, noe det IKKE er. Det er en vanlig manuell girkasse (6 trinn på nyere), men uten den vanlige girstikken, men flaps på rattet i stedet. Kløtsjen er en vanlig kløtsj, men elektronisk styrt. Altså, du har ingen kløtsjpedal, elektronikken gjør jobben for deg. Saab hadde en lignende løsning for endel år siden, det var mildt sagt en katastrofe. Citroen, eller PSA rettere sagt, har nå de siste årene fått det fint til. Men uansett kreves det litt tilvenning. Jeg har kjørt flere biler med nyere variant av EMG, og synes det funker brillefint. Selv trekking av henger, rygging opp bratte bakker, kjøring på glatten, parkering på trange steder, forbikjøring.. Alt funker helt glimrende. Når du kjører, kan du velge selv når du vil gire (med hjelp av flapsene på rattet), eller du kan la bilen styre selv. Tråkker du gassen i bunn, og ikke slipper opp før du er oppe i 100, så har du fått deg noen "opplevelser". Du må, slik som på en vanlig manuell, slippe gassen litt opp når du vil gire. Så du må tenke manuelt, men du slipper kløtsjen.
Så det er ikke elegant og mykt som en automat eller DSG/Powershift, men med litt tilvenning så synes iallfall jeg det er bedre enn vanlig manuell (jeg sliter med venstrefoten og kløtsjing i kø), og den store fordelen er at det er et enkelt og rimelig system å vedlikeholde.

Lenke til kommentar

Bakhjulsdrift på BMW bør ikke være særlig problematisk, det største problemet jeg har hatt var å komme over en brøytekant som frøs fast. Bakenden kan slippe litt i svinger om man gir gass samtidig, men det skjer nokså kontrollert, så man skal være greit hard på gassen for å miste kontrollen.

 

Jeg har sittet mye på i eldre 1-serie og bilen er både komfortabel og stille på innsiden. Plassen i baksetene er derimot begrenset. Slipper å bytte regreim på BMW, så det er jo en fordel der.

Lenke til kommentar

DS4? Hadde en slik som leiebil noen dager, med en litt småsint bensinturbo. Litt skeptisk til den i starten, men den var faktisk utmerket. Såvidt jeg har fått med meg så er det generelt lite feil på disse. Motoren, om du velger 1.6 diesel, er vel en av få diesler idag som faktisk tåler norsk bruk uten å kokse ihjel, og står i både Volvo, Ford, PSA og BMW. Prøvekjør, også med forskjellige giralternativer. Ikke alle liker EMG-giren (som noen tror er en automat, men egentlig er en manuell uten kløtsj), og manuell-giren er litt slapp, men funker helt fint til daglig bruk. Usikker om den er levert med ordinær automat/CVT.

Jeg oppfattet den som nesten "hermetisk lukket" fra omverden, det var lite støy selv med piggdekk. Lekte meg litt på smale vestlandsveier, og det er noe med det bedre jeg har opplevd når det kommer til balansen komfort og veigrep. Komfort er prioritert, men det er morro i svingene likevel.

DS er på vei til å bli et eget franskt premium-merke, så annenhåndsverdi er usikker idag, men neppe svakere enn Citroen.

Ellers er også Opel Astra absolutt noe å se på, der kom det ny i 2011. Lite feil, kjører godt, men sjekk ut motorvalget. Opel hadde noen svake maskiner den gang, men og noen bra.

 

Nå bruker vel både Ford og Volvo den samme 1,6l dieselmotoren som Citroen eller er jeg fullstendig på villspor igjen?

Lenke til kommentar

Joda, rett det. Utviklet av PSA og BMW, og står i disse samt Volvo og Ford, muligens fler. Gode maskiner med lite feil, god karakteristikk, og akseptabelt forbruk. Vi har 90HK varianten i Berlingoen vår, og om det ikke akkurat er noen rakett så funker det bra. Selv tilhenger med 1400kg går greit, uten å være noen sinke i trafikken. Vår bruker i praksis 6,0l/100KM litt pluss minus, da med mye og korte kjøreturer. Vet om flere Berlingoen som daglig blir mishandlet av flere ansatte. Ene bilen der er kjørt rundt 230.000KM uten noe tull, de får kun stell på servicen, ellers blir de kun brukt. Knapt vasket.

Lenke til kommentar

Så om jeg forstår dere riktig så er det samme motor i 1-serien, focusen og DS4en.

Nå har jeg lest at registerkjede på BMWen kan få litt ulyd som følge av start og stopp funksjonen. (bilen stopper mens man venter på grønt lys). Denne skal også være svært dyr å reparere. På modeller fra 2009 så leste jeg at den ikke vil kunne feile, kun en ulyd fra den. mens tidligere biler, fra 2007 til 2009 så kan den derimot feile noe som blir virkelig dyrt.

 

Ettersom disse ligger alle i samme prisklasse og er rundt samme årsmodell (2011). Er det en dere ville anbefalt over de andre?

 

Hvordan er det med plass til barnesete om det plutselig skulle bli nødvendig?

Endret av aenima
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...