Gå til innhold

Intops


MMAfighter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, man må søke.

Oftest er der 6mnd, men det er mulig med 3mnd også, men gjerne kun om det er stort behov for personell.

Det er frivillig å være med på intops, men om du ikke har noen planer om å være med på intops får du neppe plass hos spesialstyrker og lignende der det er forventet.

 

Om man vil være minst mulig i intops holder man seg rett og slett unna avdelinger som ikke forventer at du er med, som spesialstyrkene

 

Hvilken vei er det du vil ta egentlig?

 

Tatt fra hukommelsen, er noen år siden jeg jobbet i Forsvaret så mulig noe er feil...

Lenke til kommentar

Det er flere måter du kan reise ut på. Du kan søke på stillinger, enten mens du er inne eller som sivil. Om du jobber i en profesjonell avdeling vil du gjerne ha plikt til å reise ut, og det er forsvarets behov og hjemmeavdelingens vurdering som avgjør dette. I den tiden Norge har vært i Afghanistan har belastningen vært stor på enkelte avdelinger, der man fort har måttet regne med en deployering hvert halvannet år. Nå har ikke Norge samme belastning i Afghanistan lenger, men om vi tar på oss nye oppdrag kan belastningen fort bli like stor. Om du er redd for å måtte reise mye ut så styr unna profesjonelle avdelinger og særlig mindre spesialistmiljøer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er også ganske tiltrukket av kavesk.

Kunne jeg "styrt det selv" om jeg hadde våre i kavesk pbn?

 

Nei :)

 

edit:

For å utdype, kaveskene er akkurat en slik type lite miljø som ofte vil oppleve stor belastning, litt forskjellig fordelt i esken. Har du en stabsstilling eller er på vogn er nok sjansene for å bli sendt ut mindre, men MUAS og de lagene som er i stand til å deployere som skarpskytter/oppklaring vil kunne være få om å måtte løse et lengre oppdrag.

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar

Ja okei då er jeg med :)

 

Så viss jeg går får kavesk eller noen form for jegertjeneste så blir det en viss belastning på intops

Og viss jeg velger infanteri (f.eks 2bn eller stormesk) så blir det litt enklere å holde styr på intops?

 

Er det slik at du ikke kommer inn i kavesk (sksk) viss du ikke vill reise så ofte?

Lenke til kommentar

Ja okei då er jeg med :)

 

Så viss jeg går får kavesk eller noen form for jegertjeneste så blir det en viss belastning på intops

Og viss jeg velger infanteri (f.eks 2bn eller stormesk) så blir det litt enklere å holde styr på intops?

 

Er det slik at du ikke kommer inn i kavesk (sksk) viss du ikke vill reise så ofte?

 

Om det blir mye ut er helt avhengig av hva Norge forplikter seg til fremover. Om vi stiller noe tilsvarende som vi gjorde i Afghanistan blir det fort stor belastning på de fleste mindre miljøene, men akkurat hva vi stiller i fremtiden er umulig å si her og nå. Alle de proffesjonelle avdelingene er ment å skulle kunne stille styrker ved behov, og man ønsker som oftest å stille tropper og/eller lag slik de er satt sammen i Norge uten å måtte bytte om de som allerede er samtrente. Derfor får man ofte ikke så veldig mye å si selv, og jeg kjenner flere som har fått ultimatumet reise ut eller miste jobben. I et infanterikompani vil det være flere om å løse oppdraget og bataljonen vil kunne rullere kompaniene, men igjen er dette helt avhengig av oppdraget. Man har uansett rett på en viss tid hjemme når man har vært ute, men om du ikke er interessert i å reise ut er det risikabelt å satse på en karriære som yrkesmilitær.

Lenke til kommentar

Er maks 6mnd pr år, du er altså hjemme 6mnd pr år også.

Mener å huske det var en grense på hvor mange år på rad du kunne dra ut sånn også, men er usikker på hvor mange.

 

Ellers blir dere sendt ut som lag, så det er tvilsomt at du kan bestemme om du vil være ute i 6 eller 3 måneder, det gjelder så vidt jeg vet mest andre, mer selvstendige stillinger(f.eks IT, administrasjon osv)

 

Hva legger du i "ikke alt for ofte" egentlig?

Lenke til kommentar

Slik dagens situasjon er, så er det vel lite trolig å komme seg ut overhodet de nærmeste årene.

 

Du nevner 2.BN og storm, husk at dette er vernepliktige avdelinger for førstegangstjenesten (vognstillingene i storm er vel blitt grenaderstillinger), så med mindre også disse blir bedt om å bidra til et evt. fremtidig intops-oppdrag, så er ikke dette veien å satse på. Derimot så gir de et godt grunnlag for videre tjeneste i f. eks TMBN.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Om du får deg en tur ut så har du en sperrefrist på x2 kontigentens varighet når du kommer hjem.
Men per i dag så er det uansett så lite oppdrag ute at det ikke er noen fare for at man skal klare å overbelaste seg med kontigenter i nærmeste framtid.

 

Er nok av folk som går hjemme å tråkker om dagen som klør etter en ny tur ut, men som det ikke er oppdrag til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...