Gå til innhold

Vurderer bærbar, trenger råd. +fysisk fjerning av innebygd mic og kamera ?


Anbefalte innlegg

Tar dette først, lar det seg lett gjøre og fysisk fjerne kameraet og microfonen som jeg regner med kommer innebygs på alle bærbare nå tildags ?

 

Det andre jeg lurer på etter det, er som så: Jeg er mer eller mindre kjent med pc'er og pc deler, men bare ikke når det kommer til bærbare. Derfor hvis jeg vurderer og skaffe en bærbar, er det noen viktige råd eller anbefalinger dere som har litt innsikt og erfaring da kan gi meg ? Kanskje så jeg slepper og gjøre noen unødvendinge dårlige erfaringer som allerede er blitt hatt og er kjent av andre.

 

P.s. tanker om kraft og div:

-Den skal ikke brukes som en erstatning for en gaming pc. Men kan godt se for meg at jeg ville kunne ønske og koble til egen mus og tastatur, plus en større skjerm hvis det lar seg gjøre

-Jeg har ikke spesielle krav eller preferanse til ytelse så lenge ikke helt basisk bruk går tregt, eller stor plass. Kunne godt tenke meg en ssd for responsiv'ness er det eneste. Fra rundt bare 120gb og opp f.eks. (med sterk preferanse til og velge egen ssd av mitt valg)

Endret av FullColor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal fjerne kamera/microfon ville jeg gått for en typisk bedriftsmaskin fra Lenovo, Dell eller HP. Altså Thinkpad, Latitude eller Elitebook/Probook. Det er ofte de enkleste maskinene å skru i fordi de er designet for service på stedet, og fordi service-manualer er fritt tilgjengelig på nett.

 

Hvis du kjøper en slik bedriftsmaskin er jeg nokså sikker på at du kan deaktivere både kamera og mikrofon i BIOS slik at den ikke er tilgjengelig for operativsystemet. Hvis det likevel ikke skulle være godt nok, så tor jeg Web-kamera skal være mulig å fjerne. Mikrofon er litt avhengig av om den er loddet fast på et annet kretskort eller om den er en egen del/kretskort som du bare kan fjerne uten at det påvirker noe annet.

Lenke til kommentar

Hvis du skal fjerne kamera/microfon ville jeg gått for en typisk bedriftsmaskin fra Lenovo, Dell eller HP. Altså Thinkpad, Latitude eller Elitebook/Probook. Det er ofte de enkleste maskinene å skru i fordi de er designet for service på stedet, og fordi service-manualer er fritt tilgjengelig på nett.

 

Hvis du kjøper en slik bedriftsmaskin er jeg nokså sikker på at du kan deaktivere både kamera og mikrofon i BIOS slik at den ikke er tilgjengelig for operativsystemet. Hvis det likevel ikke skulle være godt nok, så tor jeg Web-kamera skal være mulig å fjerne. Mikrofon er litt avhengig av om den er loddet fast på et annet kretskort eller om den er en egen del/kretskort som du bare kan fjerne uten at det påvirker noe annet.

I see, det gir jo litt håp så langt. Ja forsåvidt, så kommer jeg på det er andre ting man kan gjøre med web kameraet som er like godt som og fjerne det e.g. kan fysisk dekkes til. Da er det egentlig bare mikrofonen igjen som gjelder gitt.

Endret av FullColor
Lenke til kommentar

På forbrukerlaptoper er det nok svært uvanlig å kunne deaktivere mikrofon i BIOS. Men jeg tror det er ganske vanlig mulighet for ordentlige bedrifsmaskiner. Jeg kan i hvertfall gjøre det på thinkpaden min under sikkerhetsinstillingene i BIOS. Det finnes jo mange bedrifter som er redd for industrispionasje.

 

Ja det kan nok bli svært vanskelig å fjerne mikrofonen. Jeg så i manualen til en tilfeldig bedriftsmaskin (Latitude E5550), og der var det to mikrofoner. Den ene var i webkameramodulen som er lett å fjerne. Den andre mikrofonen var loddet fast på hovedkortet. Det er nok ganske uvanlig nå for tiden at mikrofonen er en egen enhet der du bare kan trekke ut kabelen fra hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...