Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Adsl


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enten må dere har en router eller så må du ha internettdeling på den maskinen som er pålogget da kan en annen få tigang via den som har oppkoblinga.... men det enkleste hadde jo vært og heller gått for ADSL fra NGT så slipper dere det tullet med pålogging, da holder det med hub'en dere har...

Lenke til kommentar
Enten må dere har en router eller så må du ha internettdeling på den maskinen som er pålogget da kan en annen få tigang via den som har oppkoblinga.... men det enkleste hadde jo vært og heller gått for ADSL fra NGT så slipper dere det tullet med pålogging, da holder det med hub'en dere har...

skift bilde!!!

 

den baby'en gjør meg nervøs på en mørk og skummel kveld...

 

måten den smiler på får innvollene til å vri seg :grumpy:

 

ps sorry hvis det er deg det er avbildet *grin*

Lenke til kommentar

Telenor ADSL gir deg bare en IP-addresse. For å flere maskiner samtidig ut på internett må du ha en router som kan NAT (egentlig er det PAT men begrepene brukes feil). Denne routeren kan enten være en separat boks eller du kan kjøre software-router på en maskin. Fordelen med en hardware router er da bl.a. at du slipper å ha den ene PCen stående på (den som kjører router programvare) for at den andre også skal kunne komme seg på nett. Kjøper du en såkalt bredbåndsrouter vil denne som oftest også ha en innebygget switch, da kan du i så fall koble flere maskiner direkte til router/switchen.

Men altså med Telenor ADSL kan du ikke uten videre henge flere maskiner direkte på ADSL-modemet.

Lenke til kommentar

Med Telenor sin løsning så trenger man strengt tatt ikke 2 NIC i pc'en med ICS.

Du setter bare opp en "PPPoE" dialup i XP og enabler ICS på denne. Da kommer mest sannsynlig en liten Wizzard som sier at den må sette ip adressen på nettverkskortet ditt til 192.168.0.1.

Det er ikke verre enn det.

Husk å fjerne Client for Microsoft networks (eller tilsvarende på norsk os) og file and printer sharing for microsoft networks. Om ikke du har annen brannmur så i det minste bruk XP sin..

Da står både modemet fra telenor, pc'en din og de andre pc'ene som skal ut på internett på samme hub.

 

Håper dette hjelper litt..

 

el.

Lenke til kommentar

Bare ett lite tips fra min sin side.

 

D-Link DI 604 anbefales.

 

Dette er en bredbåndsrouter med innebygd Firewall, DHCP, NAT, VPN og annet snaks om man trenger det. Den har også 10/100 switch internt med 4 porter. Boksen settes opp med PPPoE oppkobling og brukernavn/passordet og da er routeren på hele tiden, dere slipper da at den ene dele pc'en må stå på hele tiden.

 

Routeren er også veldig enkel å sette opp.

Routeren koster ikke all verden heller, ca 500kr tror jeg. :)

 

Har den selv sammen med Telenor ADSL 704/128 og ikke opplevd noen problem med routeren. Anbefales på det vermeste. :)

 

Men om dere ikke ønsker å kjøpe en router så skal de gå ann både på W2K og XP å sette opp dene ene til ADSL oppkoblinen og så "share" internett oppkoblingen med andre på LAN'et. Synes det er kronglete jeg. hehe ;)

Lenke til kommentar
For å flere maskiner samtidig ut på internett må du ha en router som kan NAT (egentlig er det PAT men begrepene brukes feil).

 

OK? Da har jeg misforstått begrepene NAT og PAT.

 

Slik jeg har forstått det er NAT (Native Address Translation) når en adresse på utsiden (mot WAN) blir oversatt til andre (private RFC 1918 adresser f.eks.) på innsiden av routeren (mot LAN). Dette gjør f.eks. deling av internettforbindelse mulig. Routeren holder styring på IP sessions og matcher sekvensnummere, portnummere og SYN/ACK slik trafikken havner på riktig maskin.

 

PAT (Port Address Translation) derimot brukes i sammenheng med NAT når man vil at en viss port på den adressen det NATes på (dvs. WAN interfacet) skal oversettes til en annen port/adresse kombinasjon på innsiden (LAN) av routeren, f.eks. hvis man har en mailserver og en webserver som ligger på to ulike maskiner, men skal nåes fra utsiden (på port 110 og 80 f.eks.) på samme IP-adresse.

 

M.a.o. jeg er uenig med deg i at man trenger å sette opp PAT for å dele internettilkobling.

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...