Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Ingen reiseforsikring ved ran på påbegynt reise?


squaddie

Anbefalte innlegg

Nå er situasjonen slik at jeg skulle tegne ny reiseforsikring før jeg reiste utenlands. jeg opplevde tekniske problemer på hjemmesidene til forsikringsselskapet som gjorde at jeg ikke fikk registrert meg før jeg allerede var på plass i utlandet. Når jeg da først skulle registrere meg hos selskapet, kunne jeg velge dagen ETTER utreisedato som tidligste dag fra når forsikringen ville gjelde fra. Mot slutten av oppholdet (var der i noen uker) blir jeg ranet. Jeg blir fremtvungt å få en tolk for å kunne få på plass et anm.nr. som kostet meg ca. 4000kr fordi dette var noe som måtte bli gjort på dagen. Jeg kommer meg etterhvert hjem til Norge igjen hvor jeg melder inn skade på forsikringsselskapets nettsider. Får så beskjed om at jeg skal gi de alt av reisedokumenter, kvitteringer og den slags, som var ok. Kom hjem 14 desember, så det sier selv at det var ikke bare bare å få noe svar fra saken før ut på nyåret. Jeg ringte kundeservice hvor jeg spurte om de hadde alt av papirer de trengte og om de hadde noen opplysninger vedr. papirene som manglet evt. noe de kunne informere meg om. Det var det ikke. Ok, jeg ventet på svar. Først i dag fikk jeg omsider svar: "Beklager, men din forsikring dekker ikke skadene ettersom reisen din var påbegynt når du registrerte deg hos oss". Så... i tillegg til å bli ranet og utsatt for vold, mister eiendelene mine, må gi utlegg for tolk samt at jeg betalte et viss beløp til forsikringsselskapet for å få innmeldt meg der, så får jeg avslag fra forsikringsseslskapet. Det vil si all den tid og alt av ressurser jeg har måtte få til og gjøre har vært bortkastet på grunn av en teknisk feil hos de som gjorde at jeg ikke fikk gjort noe?

 

Er det altså slik at all håp for meg er fullstendig ute? Må jeg ta til takke med å leve med det faktumet at jeg har blitt utsatt for noe så grovt og mistet så mye uten at forsikringsselskapet løfter en finger? Er alt min egen feil?

Trenger sårt hjelp. Føler meg utrolig skakkjørt, nedbrutt, hjelpesløs og forsvarsløs her. Takk for alle råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom forsikringsselskapets vilkår seier at reiseforsikringa må være tegna før reisa starter så er det svært lite du kan gjere med dette.

Uansett så er det fyrste du må gjere å lese gjennom vilkåra i avtalen, dersom avslaget kjem på bakgrunn av at forsikringsselskapet tolker sine eigne reglar ekstra strengt og ordlyden i vilkåra åpner for ei løysning som er meir gunstig for deg så kan du ta saka vidare. Fyrst gjennom ei klage til forsikringsselskapet, deretter gjennom forliksrådet og vidare gjennom rettssystemet.

 

Men det er desverre ikkje forsikringsselskapet sin feil at du har kjøpt ei forsikring som ikkje er gjeldande før du er ferdig med reisa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Salvesen: ja, helt sikker. foreldrene mine har reiseforsikring, men det gjelder jo bare for de og ikke meg. :(

 

The Avatar: nemlig. de viser til punk 2.2 i forsikringsvilkåret. interessant nok, så kan jeg ikke huske å ha lest akkurat det punktet når jeg gikk gjennom vilkårene da jeg fikk papire et par dager etter registreringen. og jeg som aldri har hatt reiseforsikring før kunne da vel ikke vite at det der på forhånd...

 

planen var at jeg skulle registrere meg på dem sine nettsider dagen før jeg skulle reise, dvs. at jeg da hadde fått valget til at forsikringen skulle gjelde fra dagen når jeg reiste, men på grunn av tekniske problemer med registreringen, fikk jeg ikke gjort dette. så jeg fikk ikke registrert meg før da når jeg først var på plass i utlandet. selve hendelsen/ranet skjedde noen uker ETTER at jeg hadde registrert meg hos selskapet, noe som da betyr at forsikringen var gyldig for denne reisen, men i følge utsagnet fra selskapet jeg fikk i dag, så får jeg null og niks fordi jeg skulle vært registrert før reisen begynte....

 

kjenner meg så uheldig at halvparten hadde vært nok :(

Lenke til kommentar

Fyrst gjennom ei klage til forsikringsselskapet, deretter gjennom forliksrådet og vidare gjennom rettssystemet.

Riktig vei er først klage til selskapet, deretter til Finansklagenemnda. og så eventuelt retten.

 

I nemnda vil saken behandles av sekretariatet først, deretter eventuelt full nemndsbehandling dersom ikke sekretariatet har kompetanse til å avgjøre den aktuelle saken.

Lenke til kommentar

At hendelsen skjedde mot slutten av ferien får dessverre ingen konsekvens for forsikringsoppgjeret då forsikringsselskapet har bestemt at forsikringa kun er gyldig for reiser som blir påbegynt etter at forsikringa er tegna.

 

Sjølv om det er lite sannsynleg at du kjem noken veg med det, så vil eg anbefale at du påklager avgjersla ved å henvise til at den tekniske løysninga ikkje fungerte (det er mulig at selskapet kan vertifisere at du har prøvd å tegne forsikring på det aktuelle tidspunktet ved å sjå på loggen).

Henvis også til at du ville registrere forsikringa før du reiste men at det var den tekniske løysninga som hindra deg i å tegne forsikring som gjeld frå registreringsdatoen.

(Det står antageligvis ikkje noke i vilkåra om at forsikringa ikkje kan gjelde for samme dato som avtalen blei inngått på).

Det kan også være fornuftig å vise til tidsforskjellen mellom avtaleinngåelse og reisestarten.

 

Det er ikkje gitt at du kjem vidare, men det er verdt eit forsøk. Dersom forsikringsselskapet har Facebook-side eller liknande så kan du prøve å klage der. Slike saker har det med å få betre resultat dersom det blir litt offentlig oppmerksomheit rundt den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjølv om det er lite sannsynleg at du kjem noken veg med det, så vil eg anbefale at du påklager avgjersla ved å henvise til at den tekniske løysninga ikkje fungerte (det er mulig at selskapet kan vertifisere at du har prøvd å tegne forsikring på det aktuelle tidspunktet ved å sjå på loggen).

Henvis også til at du ville registrere forsikringa før du reiste men at det var den tekniske løysninga som hindra deg i å tegne forsikring som gjeld frå registreringsdatoen.

(Det står antageligvis ikkje noke i vilkåra om at forsikringa ikkje kan gjelde for samme dato som avtalen blei inngått på).

Det kan også være fornuftig å vise til tidsforskjellen mellom avtaleinngåelse og reisestarten.

 

Det er ikkje gitt at du kjem vidare, men det er verdt eit forsøk. Dersom forsikringsselskapet har Facebook-side eller liknande så kan du prøve å klage der. Slike saker har det med å få betre resultat dersom det blir litt offentlig oppmerksomheit rundt den.

Hvorfor skulle problem med teknisk løsning ha noe å si? Man kan ringe dem, eller gå til en annen leverandør. Om man ringer to minutter før avreise vil de selge en forsikring som gjelder umiddelbart. Null problem - iallfall ikke da jeg gjorde det. Det er også mulig å kjøpe forsikring til allerede påbegynte turer, men det koster en haug og krever en del kontakt med selskapet.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Ja jeg skulle bare ringt, men det lot seg ikke gjøres det heller.. så ja, jeg har nok bare meg selv å takke og at dette er noe jeg må leve med, eller gjøre noe så simpelt som Audun_K tilsynelatende vil ha det til; ha bedre marginer neste gang.....

 

takk for alle råd og skriverier da.

 

tråd løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...