Gå til innhold

Nok et angrep fra "fredens religion"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser egentlig ikke noen grunn til at et islamsk parti skal klare å samle alle landets muslimer.

 

Og det er ikke 300 000 stemmeberettigede muslimer her i landet. Det er ca 200 000 med bakgrunn fra et muslimsk land. Men bare litt over halvparten av disse er medlem av muslimske trossamfunn, og ikke alle trossamfunn er islamistiske. Så kan du trekke fra alle under 18, og så blir det kanskje ikke så mange potensielle velgere igjen for et slikt parti. Og om de potensielle velgerne skal de sloss med en masse eksisterende partier.

 

Det blir nok et småparti i likhet med mange andre. Edit: Om alle aktive stemmeberettigede muslimer skulle stemme på dem, ville de fortsatt kanskje ikke nå sperregrensen...

 

Geir :)

 

De vokser og vokser. Vi må ikke undevurdere denne ideologien. Flere og flere etniske nordmenn konvertere hvert eneste år. http://www.nrk.no/sorlandet/30-konverterte-til-islam-1.11497678

 

Morten Yusef lolz. De bytter etternavn også. Jeg ville aldri ha byttet etternavnet til mine foreldre med et arabisk navn.

vvYK9Ye.jpg

Endret av Obiwan
Lenke til kommentar

Det er da ikke et uvanlig synspunkt for en religiøs. Jeg har faktisk mer respekt, på et vis, for de religiøse som preker og preker som tror på et faktisk helvete. De bryr seg i hvert fall om det de anser som sant. Mye mindre respekt for de som tror på et bokstavelig helvete men er tilbakeholden i forhold til budskapet. Jeg tror jo selvfølgelig ikke på dette, men i deres hode anser de dette som sant, og sett i kontekst av det så prøver de å hjelpe de rundt seg. Utfordringen ligger i å få folk til å forstå at det ikke er noen grunn til å anse dette som sant.

Lenke til kommentar

De vokser og vokser. Vi må ikke undevurdere denne ideologien. Flere og flere etniske nordmenn konvertere hvert eneste år. http://www.nrk.no/sorlandet/30-konverterte-til-islam-1.11497678

 

 

Nja, antallet muslimer vokser faktisk ikke så mye for tiden. Og av de som kommer fra muslimske land er kanskje vel så mange på flukt fra islamister, så de er neppe de mest fundamentalistiske.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

 

Demokratiet alene har mange svakheter. Derfor må det også et lovverk til for å styrke både de demokratiske spilleregler og å ivareta grunnleggende menneskerettigheter. De demokratiene du her nevner hadde ikke et godt nok lovverk, og et demokrati vil selvfølgelig ikke fungere bedre enn det mennesker er villige til å følge og respektere det.

 

Men Islam er faktisk svakere enn demokratiet. For selv om Islam og mange muslimer bruker tvang, trusler og indoktrinering, så klarer ikke Islam, som religion eller som ideologi å samle alle muslimer. Bare se på hvem som dreper flest muslimer. Ja, nettopp, andre muslimer/islamister (altså mennesker som (mis)bruker Islam for å unnskylde sine overgrep). Så hvis du mener at Islam er sterkt, har jeg et "enkelt" spørsmål til deg. Hvilken versjon av Islam mener du er så sterk?

 

 

Vi har vel flaks at muslimer i Norge ikke enda har dannet et Islamsk politisk parti.

http://www.nrk.no/verden/israels-arabere-med-historisk-allianse-1.12248246

 

300000 muslimske stemmer er veldig mange stemmer. Hvis det noensinne dannes et muslimsk parti i Norge.

Det muslimske partiet i Tyrkia ønsker jo å gjenopprette det ottomanske riket. Demokratiet i Tyrkia holder på å dø ut.

http://www.jpost.com/Middle-East/Analysis-Erdogans-regime-becoming-more-dictatorship-than-democracy-384895

 

Uff, men bare vent. Det kommer vel et islamsk parti i Norge før eller senere.

 

 

Jeg blir ikke overrasket hvis det dannes et islamsk parti i Norge i ikke altfor fjern framtid. Men jeg blir veldig overrasket hvis dette ene partiet klarer å samle noe i nærheten av alle muslimer i landet. Til det er det for store religiøse og politiske uenigheter blant ulike muslimske grupperinger. Og som blant kristne, så er det en god del muslimer som mer er muslimer i navnet enn i tro eller utøvelse. Disse synes gjerne at demokrati og menneskerettigheter er bedre enn religiøse dogmer og underkastelse? Kan hende det opprettes flere islamske partier etter hvert, men den spåkula får andre se i ...

 

Det som dog kan samle mange muslimer, er få men sterke prinsippsaker. Disse prinsippsakene kan bli styrket i muslimers bevissthet hvis de blir "tråkket på", da eksempelvis fra ytterliggående på høyresiden som vil gå lenger enn noen Muhammed-karikaturer. Det er det jeg anser for å være den største trusselen mot demokratiet og grunnleggende menneskerettigheter slik ting har utviklet seg de siste tiårene.

 

Hva gjelder Tyrkia, så har landet altså ca 99% muslimer. Med det som bakteppe er det et aldri så lite mirakel at landet i det hele tatt kan kategoriseres som demokratisk, for ikke å snakke om ha sekulært styresett (dog med mange modifikasjoner). Hva gjelder grunnleggende menneskerettigheter, så er vel det nesten et ukjent begrep i Tyrkia. Ytringsfriheten er det så som så med, og overgrep i "Allahs navn" er ikke akkurat uvanlig. For noen århundrer siden, da kristendommen, og ikke minst kirken, ennå hadde makta i vårt langstrakte land, ville et demokrati ala det vi har i dag. vært helt utenkelig. Kirken hadde aldri gått med på det. Det er jo bare å lese Bibelen (og Koranen), så ser man fort at demokrati hadde vært som å banne i kirken. Norgeshistorien forteller også sitt ...

 

Av muslimske land har jeg kun besøkt Tyrkia og Egypt. Ja, jeg vet at Tyrkia formelt sett har en sekulær statsmakt, men med 99% muslimer, og der implisitt hovedvekt av muslimer i de fleste makt- og nøkkelposisjoner, så blir landet i mange og praktiske henseende et muslimsk land. Det var i hvert fall det jeg merket da jeg besøkte landet. For til tross for en relativt liberal politikk og til dels relativt liberalt samfunn, så var det helt tydelig for meg at Islam hadde en sterk innflytelse på tingenes tilstand i landet. Mye sterkere innflytelse enn kristendommen har i vårt land. (Jeg kan love deg, jeg er meget bevisst på, følsom for og svært kritisk til kristendommens tilstedeværelse i både det juridiske og samfunnsrelaterte Norge). Egypt var noe annerledes fra Tyrkia, og på mange måter enda mer dominert av Islam. Sant og si fikk jeg ikke mersmak av å besøke disse to landene. Mange flotte mennesker, spennende historie og gammel kultur, men akk, denne alltid tilstedeværende religionen som ødelegger så mye for så mange ...

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Noen vil vel mene at Tyrkia regnes som "demokratisk" fordi vi har nytte av å ha dem på vår side, f. eks. i NATO. De utgjør et betydelig geografisk buffer mellom Europa og Midt-østen.

 

Det er vel bare grunnloven som så lenge det varer beskytter sekulariteten:

 

"The Republic of Turkey is a democratic, secular and social state governed by the rule of law; bearing in mind the concepts of public peace, national solidarity and justice; respecting human rights; loyal to the nationalism of Atatürk, and based on the fundamental tenets set forth in the Preamble." (Wikipedia)

 

Men grunnlover kan endres, om flertallet vil...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen vil vel mene at Tyrkia regnes som "demokratisk" fordi vi har nytte av å ha dem på vår side, f. eks. i NATO. De utgjør et betydelig geografisk buffer mellom Europa og Midt-østen.

 

Det er vel bare grunnloven som så lenge det varer beskytter sekulariteten:

 

"The Republic of Turkey is a democratic, secular and social state governed by the rule of law; bearing in mind the concepts of public peace, national solidarity and justice; respecting human rights; loyal to the nationalism of Atatürk, and based on the fundamental tenets set forth in the Preamble." (Wikipedia)

 

Men grunnlover kan endres, om flertallet vil...

 

Geir :)

 

Frisk at de med denne fine ordlyden til grunn, ulovliggjorde Youtube i full Nord-Korea style fjor, før de måtte krype tilbake på det for å unngå full borgekrig og at statsministeren skulle bli dratt rundt i gatene som en annen Gaddafi. Det viser seg altså at Tyrkias grunnlov er ikke verdt papiret den er skrevet på...

Lenke til kommentar

Noen vil vel mene at Tyrkia regnes som "demokratisk" fordi vi har nytte av å ha dem på vår side, f. eks. i NATO. De utgjør et betydelig geografisk buffer mellom Europa og Midt-østen.

 

Det er vel bare grunnloven som så lenge det varer beskytter sekulariteten:

 

"The Republic of Turkey is a democratic, secular and social state governed by the rule of law; bearing in mind the concepts of public peace, national solidarity and justice; respecting human rights; loyal to the nationalism of Atatürk, and based on the fundamental tenets set forth in the Preamble." (Wikipedia)

 

Men grunnlover kan endres, om flertallet vil...

 

Geir :)

 

Her er vi mye enige. Tyrkia er nok et mer komplekst "produkt" enn bare det du nevner her (noe jeg forstår at du også mener), men jeg er stygt redd for at demokratiet Tyrkia er et heller dårlig og egentlig lett gjennomskuelig glansbilde mye basert på utenriks-/storpolitikken, og lite på realitetene innad i landet. I så måte er vel ikke Tyrkia den eneste syndebukken i demokrati-klassen.

 

Det er bare å se seg litt rundt i verden, og man ser fort at grunnleggende menneskerettigheter ikke er noen selvfølge, ei heller i såkalte demokratier. Et demokrati alene vil selvfølgelig aldri kunne beskytte menneskerettigheter eller minoriteter, implisitt sekulariteten OG minoritetenes religioner/ideologier. For den slags beskyttelse må man ha et godt lovverk. Med det sagt, jeg synes ikke akkurat vår egen grunnlov er noe å juble ekstatisk over. Eksempelvis er jeg kritisk til de paragrafer som fortsatt setter kristendommen først. Men heldigvis, det har jo skjedd noen endringer der de siste årene også, og da i riktig retning. DNK er det uærlige unntaket. Formelle forandringer som liksom skal forestille et skille mellom kirke og stat, men som i virkeligheten mye er kosmetisk.

Endret av 96abrevs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@ Obiwan:

 

Slikt som dette illustrerer avsporingen i religions og innvandringsdebatten og er en fordekkelse av det virkelige problemet, nemlig radikaliseringen som kan oppstå.

 

At det har vært 30, 300 eller 3000 konvertitter har jo ingen verdi i seg selv, da det ikke sier noenting om hvor mange av disse som er i den religiøsekstremistiske faresonen. Det er jo kun disse vi må få luket ut, ikke de andre vanlige stakkarne som bare har blitt hjernevasket inn i en sannsynligvis, og forhåpentligvis, moderat religiøs trosretning.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...