Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skal man begynne å innføre likestillingsloven i religioner, nå som det er så stor fokus på at alt skal være likestilt? Eller skal det være et unntak for dem? Hvorfor er det slik at for eksempel kvinner ikke kan bli prest, innenfor kristendommen (katolsk)? Det står jo ikke direkte i Bibelen at det kun er menn som kan bli prest, gjør det vell?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange ting som man normalt ville sett på som ulovlig og muligens enkelte ting også tildels groteske (f.esk. omskjæring), men som blir "greit" fordi det faller under religionssløret. Blant annet kvinneundertrykkelse. Nå er vel ikke presteskap det viktigste på den lista, jeg vil si at abortmotstand f.eks. er mye viktigere. I det tilfellet så ønsker man (ofte pga. religion) å endre lovverket for det som jeg mener er en rettighet kvinner skal ha, slik som loven er i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant spørsmål.

 

Etter litt googling (ett søk, jeg er lat) så fant jeg dette som gir inntrykk av at det er noen mulige begrunnelser fra katolikker sin side:

  • Prester står i Jesus sitt sted, og Jesus var en mann, altså kan man ikke stå i Jesus sitt sted når man er kvinne (hva med folk som har hatt et kjønnsskifte?).
  • Jesus valgte 12 disipler for å spre sitt budskap, og alle var menn.
Jeg skal ikke påstå at jeg syns dette er spesielt overbevisende grunner. Som vanlig har Wikipedia mer informasjon om emnet.
Lenke til kommentar

Kvinnelige imamer i miniskjørt som svipper innom gatekjøkkenet og kjøper baconburger påvei til moskeen?

 

Ser ikke for meg at det kommer med det første, nei.

 

Tja, kjønnsroller innenfor religion er ikke nødvendigvis så statiske som det tilsynelatende kan se ut til. Presteembetet i den norske kirke har stort sett vært forbeholdt menn, men ble åpnet opp for kvinner i 1938, likevel tok det over 20 år før Norge fikk sin første kvinnelige prest. Kanskje virker dette noe gammeldags, men det viser hvert fall at kjønnsroller stadig er i endring. Som en liten fun fact kan det nevnes at den norske misjonsbevegelsen gav kvinner stemmerett i sin egen generalforsamling før de fikk alimnnelig stemmerett i stortinget. Religion er ikke alltid en bremsekloss for mer progressive syn.

 

Dette har også skjedd innenfor islam, selv om jeg også tviler på at du vil se en kvinnelig imam farte nedover byen etter en baconburger, men dette har med andre grunner enn primært kjønnlige (Her tenker jeg på bacon). I diaspora kan man blant annet se hvordan kjønnsroller gjennomgår en endring i forhold til samfunnet rundt. Moskeer har i hovedsak vært et sted forbeholdt menn, men i Norge har kvinner fått en mye mer sentral rolle. Blant annet har to ulike moskeer i Oslo hatt kvinner i styret sitt. En posisjon som ville ha vært utenkelig i noen av de mest konservative muslimske landene. Dessuten var vel også Lena Larsen styreleder for Islamsk Råd Norge en periode, som er en paraplyorganisasjon islamske trossamfunn.

 

Kjønnsroller er ikke satt i stein, men stadig i endring. Dette gjelder både innenfor religion og i mer sekulære miljøer.

Lenke til kommentar

Mange ting som man normalt ville sett på som ulovlig og muligens enkelte ting også tildels groteske (f.esk. omskjæring), men som blir "greit" fordi det faller under religionssløret. Blant annet kvinneundertrykkelse. Nå er vel ikke presteskap det viktigste på den lista, jeg vil si at abortmotstand f.eks. er mye viktigere. I det tilfellet så ønsker man (ofte pga. religion) å endre lovverket for det som jeg mener er en rettighet kvinner skal ha, slik som loven er i dag.

 

 

Jeg er enig i at presteskap ikke akkurat er det viktigste på listen, men her brukte jeg det bare som et eksempel. Det finnes mange eksempler på hvor det ikke er likestilling i alle de forskjellige religionene, men skal det være slik at religioner skal få det unntaket? Abort derimot har ikke akkurat så mye med likestilling å gjøre, men siden du tar det opp vil jeg bare nevne at katolikker ser på abort som drap på menneskeliv og derfor er det "forbudt" å gjøre det, siden da bryter de en av de ti budene som er: "Du skal ikke slå ihjel", altså at man ikke skal drepe.

Lenke til kommentar

 

Mange ting som man normalt ville sett på som ulovlig og muligens enkelte ting også tildels groteske (f.esk. omskjæring), men som blir "greit" fordi det faller under religionssløret. Blant annet kvinneundertrykkelse. Nå er vel ikke presteskap det viktigste på den lista, jeg vil si at abortmotstand f.eks. er mye viktigere. I det tilfellet så ønsker man (ofte pga. religion) å endre lovverket for det som jeg mener er en rettighet kvinner skal ha, slik som loven er i dag.

 

 

Jeg er enig i at presteskap ikke akkurat er det viktigste på listen, men her brukte jeg det bare som et eksempel. Det finnes mange eksempler på hvor det ikke er likestilling i alle de forskjellige religionene, men skal det være slik at religioner skal få det unntaket? Abort derimot har ikke akkurat så mye med likestilling å gjøre, men siden du tar det opp vil jeg bare nevne at katolikker ser på abort som drap på menneskeliv og derfor er det "forbudt" å gjøre det, siden da bryter de en av de ti budene som er: "Du skal ikke slå ihjel", altså at man ikke skal drepe.

 

 

Joda, men det er religiøse motiv bak, det er det som er poenget. En eggcelle og sædcelle i kontakt med hverandre er ikke et menneskeliv fra det sekundet det forekommer, slik jeg ser det. Da opererer man med veldig løse definisjoner.

Lenke til kommentar

Skal man begynne å innføre likestillingsloven i religioner, nå som det er så stor fokus på at alt skal være likestilt? Eller skal det være et unntak for dem? Hvorfor er det slik at for eksempel kvinner ikke kan bli prest, innenfor kristendommen (katolsk)? Det står jo ikke direkte i Bibelen at det kun er menn som kan bli prest, gjør det vell?

Det står noe i Bibelen om at kvinner skal tie i forsamlingen. Da blir det vanskelig å være prest. En ting skal den norske kirken ha, den tar ikke alltid det tullete i bibelen bokstavelig.

Lenke til kommentar

 

Skal man begynne å innføre likestillingsloven i religioner, nå som det er så stor fokus på at alt skal være likestilt? Eller skal det være et unntak for dem? Hvorfor er det slik at for eksempel kvinner ikke kan bli prest, innenfor kristendommen (katolsk)? Det står jo ikke direkte i Bibelen at det kun er menn som kan bli prest, gjør det vell?

Det står noe i Bibelen om at kvinner skal tie i forsamlingen. Da blir det vanskelig å være prest. En ting skal den norske kirken ha, den tar ikke alltid det tullete i bibelen bokstavelig.

 

Det er vel fra gamle testamentet, noe kristendommen ikke legger like stor vekt på.

Lenke til kommentar

Dette har jeg lurt på og sjekket ut før.

Svaret er at religion fritatt for loven om diskriminering og dermed kan gjøre som den gjør.


Lov om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion mv. (diskrimineringsloven).
https://lovdata.no/dokument/LTI/lov/2005-06-03-33
§ 3. Virkeområde
Loven gjelder på alle samfunnsområder med unntak av familieliv og personlige forhold. Forbudet mot diskriminering på grunn av religion og livssyn, jf. § 4 første ledd, gjelder ikke for handlinger og aktiviteter i regi av tros- og livssynssamfunn og virksomheter med et religiøst eller livssynsmessig formål, dersom handlingene eller aktivitetene er av betydning for gjennomføringen av samfunnets eller virksomhetens religiøse eller livssynsmessige formål.

Ironisk nok kan ingen diskriminere religion, men religion kan diskriminere alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Skal man begynne å innføre likestillingsloven i religioner, nå som det er så stor fokus på at alt skal være likestilt? Eller skal det være et unntak for dem? Hvorfor er det slik at for eksempel kvinner ikke kan bli prest, innenfor kristendommen (katolsk)? Det står jo ikke direkte i Bibelen at det kun er menn som kan bli prest, gjør det vell?

Det står noe i Bibelen om at kvinner skal tie i forsamlingen. Da blir det vanskelig å være prest. En ting skal den norske kirken ha, den tar ikke alltid det tullete i bibelen bokstavelig.

 

Det er vel fra gamle testamentet, noe kristendommen ikke legger like stor vekt på.

 

 

Tja, bortsett fra skapelsesberetningen, syndefallet, de 10 bud, etc. etc...

Lenke til kommentar

Det er jo dette med "Den nye loven", og greier, da, som skulle oppheve det gamle.

 

Det som er greia er at kristne/religiøse generelt ofte plukker og velger ting ut fra sine hellige tekster som allerede korresponderer med deres egne oppfatninger. For all del, jeg er helt med på å la idiotiske lover føre fortiden til. Men da burde man jo skrevet om bibelen (enda en gang) og sløyfa store deler av GT. Dette testamentet kommer jo bare i veien, eller i hvert fall mer enn NT, når man skal forsvare sin hellige tekst i moderne tider. Men det er vel litt av problemet når man kaller en tekst hellig. Det innebærer jo automatisk en statisk egenskap, og er ikke så lett å få endra på. Med mindre en fyr kommer og sier han er gud i menneskeform og man tror på vedkommende så klart. Da kan jo han sette strek over gamle lover, så er det greit.

 

Edit: skriveleif

Endret av El-Ateisten
Lenke til kommentar

 

Det er jo dette med "Den nye loven", og greier, da, som skulle oppheve det gamle.

 

Det som er greia er at kristne/religiøse generelt ofte plukker og velger ting ut fra sine hellige tekster som allerede korresponderer med deres egne oppfatninger. For all del, jeg er helt med på å la idiotiske lover føre fortiden til. Men da burde man jo skrevet om bibelen (enda en gang) og sløyfa store deler av GT. Dette testamentet kommer jo bare i veien, eller i hvert fall mer enn NT, når man skal forsvare sin hellige tekst i moderne tider. Men det er vel litt av problemet når man kaller en tekst hellig. Det innebærer jo automatisk en statisk egenskap, og er ikke så lett å få endra på. Med mindre en fyr kommer og sier han er gud i menneskeform og man tror på vedkommende så klart. Da kan jo han sette strek over gamle lover, så er det greit.

 

Edit: skriveleif

 

Ja, det er jo nettopp det. Man kan gjerne begrunne egne synspunkter med disse tekstene. Så lenge det gagner de selv.

Lenke til kommentar

 

Det står noe i Bibelen om at kvinner skal tie i forsamlingen. Da blir det vanskelig å være prest. En ting skal den norske kirken ha, den tar ikke alltid det tullete i bibelen bokstavelig.

Det er vel fra gamle testamentet, noe kristendommen ikke legger like stor vekt på.

 

Det er fra det nye testamentet. I det gamle testamentet står det hvordan man skal avlive kvinner. Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...