Gå til innhold

Koble alt om Onkyo forsterker.


Anbefalte innlegg

Jeg har noen enkle spørsmål ang et anlegg.

 

Jeg har Bose, men har koblet disse mot en Onkyo. Husker ikke modellen, men den har alle tilkoblinger (hdmi etc)

 

Jeg har XONE, PS4 og en Chormecast koblet til.

 

Oppsett: Ingenting går igjennom Onkyo (bortsett fra Bose da). Alle enheter er koblet direkte til TV, så tar jeg lyden direkte ut fra TV med optisk, og inn i Onkyo.

 

Er dette dumt eller hipp som happ? Bør jeg koble XONE og PS4 til Onkyo med HDMI også kjøre Onkyo inn i TV med HDMI? Blir lyden bedre da? Bør alt gå igjennom Onkyo?

 

Kjører kort i tv, så har ingen boks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir hipp som happ, så lenge du ikke opplever forsinkelse av lyden.

 

Ilpostino: Jeg har motsatt hos meg, TVn står alltid på HDMI1, og så skifter jeg bare kilde på forsterkeren. Ser ikke hvordan det er mer komplisert enn din løsning. Alle videosignaler går til TVen via HDMI, mens lydsignaler går ut til høyttalerne.

 

Med 5-6 HDMI enheter har jeg ikke nok innganger på TVen, så for oss er dette en bedre løsning.

Lenke til kommentar

100% sikker, har slått opp i hauger av TV manualer for å bevise det for folk her inne.

 

TVen er en stereo høyttaler. Den som sender til TVen via HDMI ser kun dette som mottaker, og sender da de signalene som mottakeren kan takle.

 

TVen kan sende surround ut via optisk (eller ARC) fra TVens interne TV dekoder og smart-TV funksjon, men ikke fra tilkoblede enheter.

 

PS4 sender kun det signalet mottakeren kan motta via HDMI. Man kan slå av den automatiske gjennkjenningen (tror man kan det også på PS4, man kunne det på PS3), men TVen takler uansett ikke på mottaker siden noe annet enn stereo signal, enten i Dolby Digital stereo eller PCM.

 

Man må lete godt i manualen for å finne det, da de skjuler det godt, men det står som regel i liten skrift ett sted.

 

EDIT: Hvis du har merke og betegnelse på TVen så kan jeg vise deg hvor det står.

 

Fordelen med å gå rett i forsterker, er at man også får HD lyd, noe optisk uansett ikke støtter annet enn i stereo

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Ser ut til at det kommer an på TV-en om du får kringlyd eller ikke.

http://www.cnet.com/uk/news/20-tvs-tested-which-sets-can-pass-surround-sound-to-a-sound-bar/

 

Det er riktig, har funnet en før selv, men det enkleste er som regel å si at det ikke funker, da 99% av alle ikke gjør det.

 

Og som testen der viser, så funker ikke HD lyd via uansett, og det for min del en nokså stor oppgradering i stedet for normal DVD lyd.

Lenke til kommentar

Pluss at DTS blir gjort om til stereo uansett, så om du har en film med kun dette lydsporet har du et førsteverdensproblem. Er nok best lydmessig å kjøre gjennom forsterker. Jeg er litt opphengt i input lag og liker derfor tanken på å ha færrest mulig trinn mellom kilde og bilde, men receiveren skal visstnok ikke ha noen betydning her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...