Gå til innhold

Utsettelse på førerkoret?


Bruus

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg holder på med øvelseskjøring og har oppkjøring om under 2 måneder. Tatt alt obligatorisk og venter bare på oppkjøring som skal skje på 18-års dagen min. Hva sier politiet dersom ledsager er gått ut av bilen når jeg parkerer fordi jeg skal parkere inntil en fjellside hvor det er umulig å åpne døren fra passasjersiden. Dvs at jeg er alene i bilen. Kan jeg risikere å få utsettelse hvis politiet skulle dukke opp siden ledsager ikke er i bilen, eller holder det at ledsager kommuniserer med meg uten å være i bilen når jeg parkerer?

Endret av Bruus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg sitter med fasiten - så vil jeg tro at det ikke kan være noe problem. Hvis det er som du sier at du har tatt alt av obligatoriske kurs og x-antall kjøretimer, så vil det nok ikke være noe problem. Hvis politiet skulle dukke opp, så er det vel bare å si det som det er; at du skal parkere inntil en fjellvegg, og at ledsager er rett ved?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Politet kommer aldri til å bry seg om dette.

 

Vegvesenet sier:

"På øvingsbane eller avsperra område er det lov å øvingskjøre "åleine" når den som er med deg har visuell kontakt og kan instruere deg."

 

Nå er mest sannsynlig ikke parkeringsstedet ditt et avsperret området, men likevel mest sannsynlig et rolig område hvor hensikten er å parkere bilen på et trangt sted, hvor ledsageren er i nærheten.

Lenke til kommentar

Ein kan nok argumentere med at det er meir hensiktsmessig at ledsagaren står ved sidan av bilen for å instruere under lukeparkeringa, men ein kan også risikere at dette blir tolka strengt av retten.

 

Eg vil derfor anbefale at du prøver å unngå slike situasjonar.

Mykje av dette har med tolkninga av den konkrete situasjonen. Så her kan du risikere at politiet tolker situasjonen på ein anna måte enn deg, eller at dei drar fram eit farlig moment som du/dere ikkje hadde tenkt over.

Lenke til kommentar

Ein kan nok argumentere med at det er meir hensiktsmessig at ledsagaren står ved sidan av bilen for å instruere under lukeparkeringa, men ein kan også risikere at dette blir tolka strengt av retten.

 

Eg vil derfor anbefale at du prøver å unngå slike situasjonar.

Mykje av dette har med tolkninga av den konkrete situasjonen. Så her kan du risikere at politiet tolker situasjonen på ein anna måte enn deg, eller at dei drar fram eit farlig moment som du/dere ikkje hadde tenkt over.

 

Jeg mener det er helt stuerent, en gjør jo det når kjerringa skal parkere også(he-he).

Lenke til kommentar

Ved øvelseskjøring på veg eller et område som ikke er avsperret skal ledsageren følge med i kjøretøyet på sitteplass nær eleven, se trafikkopplæringsforskriften § 2-2. Det får i utgangspunktet ikke betydning at området er rolig, tomt, eller lignende, så lenge det ikke er avsperret.

 

Du kan derfor risikere å få utsettelse. Men jeg bedømmer risikoen som lav, så lenge det ikke er konkrete faremomenter ved øvelseskjøringen.

Lenke til kommentar

Det er helt klart at ledsageren skal sitte i kjøretøyet under kjøringen når man øvelseskjører med bil når området ikke er avsperret.

 

Samtidig er jeg enig med andre her som vurderer risikoen som liten. Jeg kan rett og slett ikke se for meg at noen reagerer på dette. Man kan kanskje også passe på å åpne vinduet slik at det er lett for dere å kommunisere sammen.

 

På den andre siden så er det jo svært lett å unngå problemstillingen. Stans en egnet plass i nærheten, bytt sjåfør, og la ledsageren parkere bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...