Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Veldig treg pc, selv etter formatering


Anbefalte innlegg

startet med at når jeg skrudde på datan en dag var den veldig treg i selve windows, når jeg åpner vinduer og lignende tar det 1-2 sekund og alt går i "slow motion" så oppdaterte driveres først, uten noe nytte, dersom jeg "disable" a skjermkortet og kjørte uten drivere så ble det som vanlig, men da med veldig dårlig grafikk såklart. så tenke at skjermkortet var gåent, så tok det ut, og prøvde kun skjermkortet som var i hovedkortet, men det var akkurat likedan. så jeg formaterte hele pcen, men rett etter formatering og med begge skjermkort og selv gamle og nye drivere er pcen likevle treg. mistenker her at det er noe hardware relatert. hvordan kan jeg feilsøke på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

startet med at når jeg skrudde på datan en dag var den veldig treg i selve windows, når jeg åpner vinduer og lignende tar det 1-2 sekund og alt går i "slow motion" så oppdaterte driveres først, uten noe nytte, dersom jeg "disable" a skjermkortet og kjørte uten drivere så ble det som vanlig, men da med veldig dårlig grafikk såklart. så tenke at skjermkortet var gåent, så tok det ut, og prøvde kun skjermkortet som var i hovedkortet, men det var akkurat likedan. så jeg formaterte hele pcen, men rett etter formatering og med begge skjermkort og selv gamle og nye drivere er pcen likevle treg. mistenker her at det er noe hardware relatert. hvordan kan jeg feilsøke på dette?

 

Hei.

 

Har du hørt noen ulyder fra pcen i det siste. Kanskje skyldes denne tregheten at noe er galt med harddisken din. Gikk innstallasjonen av windows tregt også, altså tregere enn normalt?

Jeg ville nok kjørt en test på harddisken aller først i dette tilfellet, med feks HD tune og error scan testen der. http://www.hdtune.com/download.html .

 

Du kan teste alle diskene dine med det programmet dersom du har flere.

Endret av HWtester-83
Lenke til kommentar

Nei drivere er rett.. Plutselig så ble den bra, og har i 4-5 dager spilt og brukt den uten noe problem. Når jeg igjen skulle starte opp imårrest kom problemet tilbake, og nå er den veldig treg.. Prøvd å restarye 30 ganger nå. Eneste forskjellen fra tidligere nå er at temperaturen i rommet er kanskje 15 grader, da det ikke sto på varme inatt. Har dette noe og si?

Lenke til kommentar

1.00 782191 MSI Z87-GD65 Gaming, Socket-1150

ATX, Z87, DDR3, 3xPCIe-x16, SLI/CFX, VGA,DVI,HDMI, 1.00 812880 HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB Black

2x8GB 1600MHz DDR3 CL10 DIMM (Kit of 2) HyperX Fur 1.00 817261 Intel Core i7-4790K

Socket-LGA1150,Quad Core,4.0GHz,8MB,88W,22nm,HD460 1.00 766852 Cooler Master Seidon 120M CPU Kjøler

775/115x/2011/2011-3/1366, AM2(+)/AM3(+)/FM1, 600~ 1.00 773518 Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM

SATA3.0, 7mm, 450/450MB/s read/write, SandForce® 1.00 783406 Lite-On DVD±RW Writer, iHAS324

SATA, DVD±R: 24x, DVD+DL: 12x, CD-R: 48x, Retail 1.00 796968 Corsair RM850, 850W PSU

ATX 12V V2.4, 80 Plus Gold, Modular, 6x 6+2-pin PC 1.00 782229 Gigabyte GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA

PCI-Express 3.0, Windforce 3X, GDDR5, DL-DVI-I + D 1.00 757466 Fractal Design Define R4 Black Pearl

Vifter: 1x 140mm Front, 1x 140mm Bak, Støydempet, 1.00 775780 Logitech G35 Surround Sound Headset

USB 7.1 surround 1.00 790687 CM Storm Devastator - MS2K & MB24

USB 2.0, 800~2000 DPI, Nordic, Custom membrane, An

Lenke til kommentar

En SSD skal ikke formatteres som en vanli snurredisk. VIKTIG !!!

Man skal foreta en Secure Erase.... Flere verktøy og fremgangsmåter v.h.a google

Sørg for å ha en CD/Stick/annet medie du får kontakt med på maskina (ekstra HD) med de siste drivere til alt som har med hovedkort å gjøre.

 

Når dette først er gjordt:

Går ut ifra at du bruker W7, men det samme gjelder i hovedsak for W8.

 

-Installere OS, men ikke gjør noe som får maskina på nett enda

-Installere alle drivere til HK + nettverk (nettvertket er det siste).

-Selvfølgelig må man bruke IE først for å gå på nett.

- Legg inn MSE og oppdater denne pronte.

-Kjør så systemoppdatering ørtogfjørti ganger til det ikke er mer fra Microsoft tilgjengelig.

-Legg inn GPU-driver. I ditt tilfelle kan du like godt legge inn gForce Experience og la den styre butikken med skjermkortet ditt - funker utmerket. Men husk Clean Install av GPU driver.

 

Skru av "prefetcher" i registeret - regedit-søk etter alle "enableprefetcher" og sett disse til HEX 0 (null). 3 strenger kommer opp- de 2 første med verdien 3 og den siste med 0 normalt sett.

 

Enable AHCI-mode i BIOS

Enable AHCI-mode i registeret

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=313676

 

Gå inn på siden til Blackviper.com og last ned batchfil for "safe" servicesettings for aktuell Win-ver.

 

Funker ALLTID for meg - ca 2-3 ganger i året (prøver ut ny maskinvare stadig vekk, men beholder alltid hoved-OS på innebygd 120 GB mSATA)

 

Har selv et ASUS P8Z77-V Premium MB med 3770K CPU...

Lenke til kommentar

Påse også at OS disken (Kingston SSD) ikke er tilkoplet ASMedia sata kontroller (sata7/8) men henger på en av Intel brikkesettet sin 6gbps porter (sata1/6).

 

De black viper slå av services er bare bortkastet å styre med idag med 8.1 ( var tildels nyttig i XP tiden)

AHCI er og standard på i både hovedkort og detekteres i OS med msahci (windows 7/8/8.1).

Superfetch er smak og behag , men er ikke noe som påvirker ytelsen din til slik du har rapportert enten det er på eller av.

 

Når folk ikke skriver noe antar jeg at det er siste generasjons windows som benyttes (altså 8.1). Windows 8 skal i hovedsak være ssd aware og ingen tweak skal være påkrevet i registry eller services eller scheduled tasks.

 

Har du kjørt WINSAT.

Hva sier indexen for system drive.

Merk og du har oppgradert fra 8.0 til 8.1at det kan bli en feil med readyboot

se

 

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows8_1-hardware/ssd-parameters-are-set-incorrectly-by-81-update/ce8b2524-bd3b-43d1-a5c2-7d6d2e20a3e7

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...