Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høy temperatur på motor , iskald radiator. Pumpe gåen?


Malvado

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet har jeg en bil som kjører relativt bra , har ikke merket at den har hatt mangel på akselerasjon eller ikke kunnet nå maks hastighet ( er vel ca teoretisk 130km/t) , har dog ikke prøvd å kjøre noe fortere enn ca 100 Km/t ved en forbikjøring på Motorveien der fartsgrensen er 90 km/t.

 

Lamda sonden er trolig gåen da jeg har fått feilmedingen P0135 nylig og var på vei til å bytte ut denne når bilen's STOP varsel kom på og jeg måtte kjøre til siden.

Dro fram kodeleseren og fikk fram feilmelding P0115 som er for "Engine Coolant Temp Circuit Malfunction" .

 

Når jeg fikk muligheten til det tok jeg en tur utenfor bilen og fikk tatt på radiatoren , den var iskald.

En stund senere forsvant STOP varselen men jeg valgte uansett å sende bilen til verkstedet med bergingsbil for å være på den sikre siden.

 

Dette er en brukt bil fra 2003 , Citroen Berlingo Multispace med 75HK bensinmotor , i farta kan jeg ikke huske at det har blitt byttet radiator og denne har jeg passet på med etterfylling av riktig kjølevæske og ordnet en mindre lekasje med biltema sin radiator fiks ( Hadde planlagt bytte av radiator etter hvert også). Etter at lekasjen var fikset var det null behov for etterfyll av kjøleveske og motorens temperatur holdte seg stabil.

 

Slik jeg forstår det så er det et par muligheter her :

 

*Røket temperatursensor ?

*Gåen pumpe ?

*Tette rør eller andre lignende problemer?

*Topppakning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koden P0115 er vel svaret her på hva som ahr gått galt, altså feil med temperaturmåleren.

En måte å sjelle om noe er feil her er og klemme på radiatorslangen, er denne hard har du trykk i systemet som kan tyde på varme i systemet, men som sagt feilkoden med malfunction i tempføleren er nok heller det som er problemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Når jeg fikk muligheten til det tok jeg en tur utenfor bilen og fikk tatt på radiatoren , den var iskald.

 

Akkurat det kan jo tyde på at termostaten er gåen,dvs. den åpner ikke. Men på den annen side så ville vel da motoren kokt etterhvert, med mindre du bare har kjørt korte turer og startet med iskald motor.

 

Så enten termostat eller kanskje tetningsmidlet som har "tettet mer" enn det skulle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde nettopp en prat med en venn som kan mye med biler og han også mente at det er sannsynlig at det kan være termostat , hadde i dag 2 turer med bilen , den i morgest var relativt lang men hadde ikke noe spesielt med sakte kjøring og temperaturen var på omtrent 70 - 80C maks under turen.

 

Problemet oppstod med en gang det ble kø-kjøring , da kom alarmen opp og jeg greide heldigvis å få kjørt til siden så og si med en gang.

 

Er det sånn at ute-temperaturen kan hjelpe til å holde motoren kald om kjølevæsken ikke sirkulerer ordentlig?

Eller gir en kald radiator meg en indikasjon på at det er vannpumpen som sliter og dermed ikke får sirkulert vannet ordentlig ved lav hastighet ?

 

Tetningsmiddelet fra biltema ( Bilen er sendt til mekonomen) kan jo selvsagt hatt en innvirkning det også selvsagt , men ifølge andre som anbefalte det skal det ikke "tette" sirkulasjonen som jeg forstod det.

 

Edit 2 : Biltema sin løsning ble brukt faktisk ganske så lenge siden ser jeg nå , over 6 måneder siden (sjekket kvitteringen nettopp) , tida flyr som bare det når man har tvillinger...

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Pumpa er normalt drevet av reim via svinghjulet så den går så lenge reima er på og motoren går rundt, men radiatoren kan selvsagt være delvis tett, eller at radiatorvifta ikke starter som også kan gi overoppheting under køkjøring.

Når vannpumpa ryker er det som oftest lagrene som blir slitt også begynner den å lekke.

Termostaten kan også være deffekt men da burde det ikke hjelpe så mye at bilen har fart for da bypasser den vannet utenom radiatoren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, tror faktisk det selv også.

Det positive er at jeg fikk stoppet bilen så og si øyeblikkelig når dette skjedde så sjangsen for at det har gjort til at motoren har vrengt seg er vel liten , kaldt var det også på tidspunktet noe som sikkert hjelper.

 

Fikk pratet litt med verksted i dag og de skal gå over bilen på mandagen , fikk høre at det er godt mulig at det er termostat da de har en del slike problemer om vinteren av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar

Problemet oppstod med en gang det ble kø-kjøring , da kom alarmen opp og jeg greide heldigvis å få kjørt til siden så og si med en gang.

 

Er det sånn at ute-temperaturen kan hjelpe til å holde motoren kald om kjølevæsken ikke sirkulerer ordentlig?

Eller gir en kald radiator meg en indikasjon på at det er vannpumpen som sliter og dermed ikke får sirkulert vannet ordentlig ved lav hastighet ?

 

Kald fartsvind vil kjøle motoren en del direkte, og bruk av varmeapparat kan tildels ha betydelig kjøleeffekt. Varmeapparatet fungerer akkurat som radiatoren fremme, bare i mindre skala, og hvis du har god varme i varmeapparat tyder det normalt sett på at selve vannpumpen sirkulerer vann. (Pumper kan ellers også feile ved at impeller/"skovler" løsner fra aksel, men det er ikke veldig vanlig).

 

Men jeg blir ikke helt klok på nøyaktig hva som faktisk skjer "når problemene oppstår" hos deg. Koker motorer, eller er det bare noe du tror grunnet meldingen? Hvor mange grader sier tempmåler?

 

Bare lurer fordi en kald radiator isolert sett ikke en indikasjon på noe mer enn at den for øyeblikket ikke har varmt vann i seg. Riktignok blir den normalt varm ved køkjøring eller hard belastning, men et problem blir det først når vannet i motor samtidig blir for varmt. Altså for å sette det litt på spissen så er det en del som opplever at vannet i radiatoren fryser til is, mens man kjører, en kald vinternatt over fjellet, med kjølevæske som tåler 15 minus for lite. Er det -20 er det også helt normalt å kjøre rundt med kald radiator, store deler av tiden.

 

Uansett forstår jeg at bilen nå er på et verksted, så da får vi jo gå ut fra at de ikke bare bytter deler på måfå.

 

Og til slutt, vedrørende bytting av deler på måfå, så er den lamda/oksygensensor-feilen du nevner såvidt jeg kan se for varmelementet i oksygensensoren, ikke selve sensor-delen. Den kan godt være defekt, men motorstyringen bruker bla kjølevann-temperatur (og vanntempsensoren du har feilkode på) til å vurdere hvorvidt varmeelementet i oksygensensoren gjør det den skal. Men andre ord kan en defekt vanntemp-sensor eller termostat føre til at motorstyring er missfornøyd med innsatsen til oksygensensoren, og dermed sette feilkode. Så er du riktig heldig kan det være en og samme løsning for begge problemene. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for et grundig Svar

 

 

Problemet oppstod med en gang det ble kø-kjøring , da kom alarmen opp og jeg greide heldigvis å få kjørt til siden så og si med en gang.

 

Er det sånn at ute-temperaturen kan hjelpe til å holde motoren kald om kjølevæsken ikke sirkulerer ordentlig?

Eller gir en kald radiator meg en indikasjon på at det er vannpumpen som sliter og dermed ikke får sirkulert vannet ordentlig ved lav hastighet ?

 

 

 

Men jeg blir ikke helt klok på nøyaktig hva som faktisk skjer "når problemene oppstår" hos deg. Koker motorer, eller er det bare noe du tror grunnet meldingen? Hvor mange grader sier tempmåler?

 

Bare lurer fordi en kald radiator isolert sett ikke en indikasjon på noe mer enn at den for øyeblikket ikke har varmt vann i seg. Riktignok blir den normalt varm ved køkjøring eller hard belastning, men et problem blir det først når vannet i motor samtidig blir for varmt. Altså for å sette det litt på spissen så er det en del som opplever at vannet i radiatoren fryser til is, mens man kjører, en kald vinternatt over fjellet, med kjølevæske som tåler 15 minus for lite. Er det -20 er det også helt normalt å kjøre rundt med kald radiator, store deler av tiden.

 

Uansett forstår jeg at bilen nå er på et verksted, så da får vi jo gå ut fra at de ikke bare bytter deler på måfå.

 

Og til slutt, vedrørende bytting av deler på måfå, så er den lamda/oksygensensor-feilen du nevner såvidt jeg kan se for varmelementet i oksygensensoren, ikke selve sensor-delen. Den kan godt være defekt, men motorstyringen bruker bla kjølevann-temperatur (og vanntempsensoren du har feilkode på) til å vurdere hvorvidt varmeelementet i oksygensensoren gjør det den skal. Men andre ord kan en defekt vanntemp-sensor eller termostat føre til at motorstyring er missfornøyd med innsatsen til oksygensensoren, og dermed sette feilkode. Så er du riktig heldig kan det være en og samme løsning for begge problemene. :)

 

 

Der sier du noe.

Faktisk var det ikke noe problem med varmluft i bilen mens vi kjørte , temperatur måleren steg dog veldig raskt til maks når det var køkjøring og jeg er ganske så sikker på at jeg nettopp hadde justert ned viftehastigeten på varmen nettopp fordi det begynte å bli vell så varmt i bilen. Sånn sett så høres det ut som du har et veldig godt poeng der.

 

Så da er det bare å håpe på litt flaks og at feilen faktisk har vært i termostaten hele tiden , jeg tipper slitasje har gjort at den ikke har fungert optimalt og har kanskje i perioder vært i lukket stilling for så å åpne seg igjen (og derfor forårsaket den feilen i Lamda sensoren) men trynet nå fullstendig av en eller annen grunn i lukket stilling.

 

Edit : Når jeg åpnet panseret foran så jeg ikke noe røyk eller damp stige fra motoren eller andre tegn på varme , den så med mindre ord ikke nevneverdig varm ut , men jeg tok ikke på den. Utetemperatur lå vel på omtrent -4C da antar jeg.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Da har jeg fått bilen tilbake fra verksted :

 

1 : Lambda sonde ble byttet.

2 : Ledningsbrudd ble påvist til det elektriske i kjøleanlegget.

3 : Motoren fikk seg en grundig vask.

4 : Beskyttelse plate foran var løs , festet ( Hadde tenkt å fikse dette selv men de tok det i samme slengen).

5 : Fikk dem til å rette på en mindre lekasje.

 

Så nå er bilen tilbake og fungerer som den skal. Det var ikke noen problemer med pumpa og i følge mekanikerne fungerte kjøleanlegget som det skulle. De tror også at motoren trolig ikke har blitt varm men at kabelbruddet forårsaket feilen (det var ikke et fullstendig brudd så det var noe vrient å finne).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...