Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til bil nr 2 med krok mellom 20 og 50k?


Tullballj

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha meg en billig bil ved siden av elbilen min. Jeg har vurdert alt fra en vanlig personbil med krok til en to seter kassebil med krok. Elbilen er hovedbil men skal bruke den andre bilen litt i jobb sammenheng og den må minst ha en krok for å kunne kjøre tilhenger med litt planker og hageavfall, pluss ikea møbler. Trenger ikke å være så stor henger. Spørsmålet er hva slags bil jeg skal velge? Kritereie, nyest mulig og driftsikker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Støtter jon67 her, hvis denne bilen er 90% til småarbeid og diverse ærender hadde jeg gått for en pickup eller en Berlingo/Caddy-style. Vanvittig greit å ha god lasteplass uten henger, og i tillegg kunne fylle en henger ved behov.

Hadde jeg hatt plass til å ha enda en bil stående hadde det blitt en slik, en arbeidsbil som det ikke er nøye med.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54154143

Endret av toth
Skrevet

Ford Transit Express er en sak du gjerne får kastet etter deg, trist og kjedelig bil som funker helt fint til litt bruk-og sleng-aktiviteter.

 

En liten tilhenger kan de trekke, og siden de har vært brukt av posten finnes det et bra utvalg av billige biler med lav kilometerstand.

Skrevet (endret)

Ford Transit Express er en sak du gjerne får kastet etter deg, trist og kjedelig bil som funker helt fint til litt bruk-og sleng-aktiviteter.

 

En liten tilhenger kan de trekke, og siden de har vært brukt av posten finnes det et bra utvalg av billige biler med lav kilometerstand.

Er ikke Express den som nå heter Connect, som den jeg linket til?

 

Edit: Ved nærmere søk finner jeg ingenting som heter "transit express"..?

Endret av toth
Skrevet

Litt labert salg nå siden det er jul. Sett på noen varebiler. Det jeg ikke liker helt er at de mangler en del sikkerhetsutstyr. Foe eksempel airbag på siden, antispinn og antisladd. Det er stort sett bare abs og airbag for passasjer og fører foran. Syns det er rart når det tross alt er snakk om biler som er helt ned i 4-5 år gamle. De fleste vanlige biler fra den tiden har dette som standard.

Skrevet (endret)

Connect kan bare trekke rett over et tonn, og med vekten av en normal tilhenger vil ikke det gi deg mer enn rundt 600 - 700 kg nyttelast. Nå vet jeg ikke hva du skal bruke den til, men 700 kg er i mange tilfeller mye mindre enn en skulle tro.

Endret av Sentenza
Skrevet

Litt labert salg nå siden det er jul. Sett på noen varebiler. Det jeg ikke liker helt er at de mangler en del sikkerhetsutstyr. Foe eksempel airbag på siden, antispinn og antisladd. Det er stort sett bare abs og airbag for passasjer og fører foran. Syns det er rart når det tross alt er snakk om biler som er helt ned i 4-5 år gamle. De fleste vanlige biler fra den tiden har dette som standard.

 

Er det ikke noe med reglene på varebiler og bur at de slår av sideairbagene? Nå er det vel ikke bur i en Ford Transit da, men kanskje noe av det samme.

Skrevet (endret)

Det er fordi varebiler skal produseres billigst mulig, slik at arbeidere kan kjøre utrygt rundt og spare penger for firmaet de jobber for.

Endret av BaronSlask
Skrevet

Mangelen på avansert sikkerhetsutstyr er også noe som gjenspeiles i prisen på disse billigbilene.

 

Varebiler i ordets rette forstand er billige, nettopp fordi de mangler en del ting..

Skrevet

Avgiftene er selvsagt en del av bildet, men tradisjonelt har også disse varebilene vært biler bygget relativt billig.

Det er ikke bare i Norge de har slått an, for å si det sånn.

 

Det har også vært vanlige at disse varebilene har vært basert på en eldre modell av en liten personbil.

 

Du kan jo se på prisforskjellen på eksempelvis Volkswagen Touran og Caddy i varebilutgave, tror du det er stor forskjell på avgiftene der?

 

Hvis vi sammenlikner Caddy med Caddy kan man se at det er mer enn avgiftene..

 

En personbil koster fra 316k, en varebil koster fra 206800,- med samme motor (105hk bensin, minste motorvalg felles for disse)

Avgiftene på varebil er da 25102,-, mens den på personbil utgjør 103421,-

Dette gir en bilpris på 145338,- for varebilen og 212779,- for personbilen

Dette er etter mitt syn ikke store prisforskjellen all den tid det er to biler med relativt stor forskjell på innredning og sånt..

 

Hvis vi så ser på en Touran med omtrent like kraftig motor (105hk diesel) koster denne som varebil hele 281k i billigste utgave.

 

 

Touran 105hk 1,6 TDI koster 281400,- mens Caddy 102hk 1,6 TDI koster 220700,-

Da er begge varebiler..

 

Det er nok mer enn bare avgiftene som gjør denne differansen, avgiften på denne Caddyen er 24177,- mens tilsvarende på Touran er 20657,-

Touran-prisen er eks. vrakpantavgift, mens den er inklusive på Caddy.

Skrevet

En personbil koster fra 316k, en varebil koster fra 206800,- med samme motor (105hk bensin, minste motorvalg felles for disse)

Avgiftene på varebil er da 25102,-, mens den på personbil utgjør 103421,-

Dette gir en bilpris på 145338,- for varebilen og 212779,- for personbilen

Dette er etter mitt syn ikke store prisforskjellen all den tid det er to biler med relativt stor forskjell på innredning og sånt..

 

 

Varebilen blir da over 30% billigere enn personbilen. Dette er jo en betydelig forskjell.

Skrevet

Ja, det er klart at reduserte avgifter gjør mye, men det er også svært tydelig at en del av disse varebilene er bygget så billig som mulig..

Hvis man lager en bil så billig som mulig slenger man ikke i mer utstyr enn nødvendig heller, pussig nok.

Skrevet (endret)

Vel, vel... Da har jeg gjort et kjøp. Siden jeg har en elbil som bil nr 1 ville jeg ikke legge for mye i det. Kjøpte meg en ok Peugeot Partner til gi bort pris etter litt pruting - så jeg er fornøyd. Kan leve med et par parkeringsbulker når bilen er i topp stand teknisk. Det blir uansett en arbeidsbil og en som samboeren kan øvelseskjøre litt med. Kanskje en eller to langturer. Hun skal vist nok få overta bilen til moren snart også, så spørs hvor lenge jeg trenger varebilen. Håper bare den holder en stund. Den skal være i god stand. Alle bremser er byttet nylig, det meste av deler i hjuloppheng, nye vinterdekk, nylig tatt service mm.

Endret av Tullballj

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...