Gå til innhold

spm om praksisår på HBS operativ


reagan

Anbefalte innlegg

Hallo! Jeg har lyst til å gå hærens befalsskole operativ, og ta praksisåret i HMKG. Men hva går egentlig praksisåret ut på, jeg vet jo det som står på forsvarets hjemmesider ("I praksisåret blir elevene sersjanter, og ledere i ulike avdelinger i Hæren og Forsvaret") , men mer spesifikt hva gjør man? Hvis jeg hadde kommet inn i garden, ville jeg da jobbet operativt f. eks. på vakt, eller ville jeg for det meste hvert befal for f. eks. vernepliktige? Og hva er mulighetene for internasjonale operasjoner etterpå? Ville det hvert lurere å prøve å komme inn på f. eks. 2. bataljon eller panserbataljonen?

 

Takk, Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes unntak, men intops er som regel noe du søker deg til fra sersjant. Min sjant søkte og gikk opplæring for å være skytter f/helikopter og fikk dra til Afg. Han hadde ikke mye operativ stilling ellers, vanlig tjeneste med soldatene som mellomleder.

Kan være jeg har et vridd syn på garden, men du må vel få mer grønn tjeneste i feks panser enn garden tror jeg.

Lenke til kommentar

Du har nok et vridd syn på garden...

En bekjent er befal i 2bn og har kun hatt noen få øvelses døgn ilø 6 mnd, i HMKG varierer dette utifra hvilket kompani du jobber i. En sersjant i partuljeskarpskyttertroppen har så å si kun grønn tjeneste. En sersjant i et vaktkompani (infanteritropp) har kanskje 1/3 grønt, 1/3 vakt, 1/3 annet. Mao en særdeles variert tjeneste. En sersjant på gardeskolen (rekruttskolen til HMKG i Elverum) har kun grønt. En sersjant i kp3 (musikk og drill) har så å si nesten ingen grønn tjeneste. Jeg vet ikke helt hvilken avdeling du Sampson sammenligner med når du skriver at sersjantene har det daft og viderefører ordrer og administrerer... Men da det er kun 3-4 befal per tropp på 40-60 soldater så har sersjantene ganske mye mer ansvar enn det de får andre steder. Så nei, tror nok ikke de daffer så mye og kun administrerer...

 

Jeg hadde anbefalt deg å søke og se selv, dessverre er det fortsatt en del som har et vridd syn av en avdeling som har undergått en del forandringer siden 00 tallet. Garden har en del parader i sommerhalvåret men mesteparten av dette er jevnt fordelt på geværkompaniene og det meste står kp3 for.

Lenke til kommentar

takk for svar, hva avgjør hvilket kompani/avdeling man kommer inn på, hvis jeg hadde gått for garden?

 

Går du HBS operativ og velger infanteriet så vil du havne i et geværkompani eller på gardeskolen. Men Garden har lagfører stillinger i både samband, sanitet, stridstren og patruljeskarpskytter. Hvor du havner er litt avhengig av deg selv og hvor det er behov. Velg å gå for infanteriet så har du større sjangs for å få en fot innafor så kan du heller søke deg internt.

Endret av forsvaret2011
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...