Gå til innhold

Hvordan få tilbake data etter den er formatert?


Nikkor

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg hadde en ekstern harddisk som jeg ikke trengte ( med masse bilder på) eksternt lenger og koblet direkte inn i pc'en gjennom SATA.

 

Tydeligvis blir harddisken automatisk formatert av dette(?) selv om jeg aldri ba om det..

 

Så nå har jeg mistet alle filene på den. Prøvde et recovery program, og den fant 3gb med flv filer?

 

Noen som har tips til hvordan jeg kan redde noe?:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv med forskjellige recovery program.

 

Vet det er noen tråder her med forslag til program, har du prøvd Recuva?

 

Alternativet er å levere den til et firma som prøver for deg, som ofte kan koste 10.000,- +++

Takk for svar.

 

Det var recuva jeg brukte. Den fant 3 flv filer på tilsammen 3gb(hade rundt 1 tb på den). Men jeg hadde ikke noe flv filer fra før så vet ikke hva det er.

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen.

 

Skal prøve getdataback i morgen!

 

Jeg hadde ikke flash filer på disken, så aner ikke hva det var.

 

Jeg prøvde faktisk å sette den tilbake, men det hjalp ikke. Viste uansett nesten 100% at det ikke ville hjelpe fordi når jeg åpnet disk manager med engang jeg koblet den til første gangen med sata var den helt tom.. Mulig wd har satt på noe slags auto format greier eller noe da.

Lenke til kommentar

Det var denne: http://www.amazon.com/Book-External-Drive-Storage-Backup/dp/B0041OSQBG

WD My Book 2TB.

 

Det var NTFS er jeg rimelig sikker på.

 

Årsaken til at jeg trodde det var noe slags auto formatering var at den ikke dukket opp under min datamaskin når jeg koblet den til direkte med sata. Og når jeg åpnet disk behandling stod det 1.81/1.81 tb, dvs at den var helt tom.

 

Men det kan jo også hende at den rapporterte feil. Jeg fikk uansett beskjed om at jeg måtte formatere den for at den skulle dukke opp på min datamaskin og at den måtte få ny sånn bokstav.

 

Kan det ha vært fordi den eksterne stod i achi modus kanskje gjennom USB 3.0? At at den ikke dukket opp fordi jeg brukte IDE modus, og dermed måtte formatere den for at den skulle dukke opp?

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

Har ingen spesiell teori på hva grunnen var. Men har sett veldig mange som har lignende problemer med filsystemet på eksterne disker. Det var et spesielt stort problem for noen år siden, da laget jeg programmet MBRlister for å analysere problemet. Det viste seg å være mange forskjellige ting. Noen kunne gjenopprettes på en relativt enkel måte, andre var ikke så heldige.

Det er forøvrig en vanlig prosedyre at man tar ut disken og kobler den til internt når man har et problem. Har ikke hørt før at problemet først oppstår når man gjør akkurat det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...