Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Laste ned torrenter og loven..?


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke fulgt spesielt med på hvordan loven i Norge er rundt torrent filer. Tenker da på filmer og serier som en laster ned.

 

Har ikke lastet ned noe på flere år. Men så kom jeg over noe som heter Popcorn Time igår og ble litt blåst av stolen her.

 

Hvordan stiller det seg å bruke dette? Løper jeg og andre nordmenn som bruker dette en fare for å bli anmeldt? Er det noen måte å skjule sin IP på evnt?

 

Er bare veldig usikker på om jeg kan bruke dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Popcorn time er veldig bra, heldigvis har jeg ikke tid til denslags lenger. Kunne fort blitt avhengig. Tror ikke de har blitt så nazi på torrents ennå. Forhåpentlig skjer det aldri, men de har jo hjemmel nå til litt av hvert såvidt jeg vet. Bruker vpn selv.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Det er ulovlig, men sjansen for å bli tatt er forsvinnende liten.

 

Det å bruke VPN kan uansett være lurt i dag, selv om man ikke bedriver med illegal nedlasting. Mener Tek.no har en guide på hvordan man setter det opp, ellers finnes du sikkert en guide til oppsett av VPN til den tjenesten eller enheten du ønsker å benytte ved hjelp av et søk på internettet.

Lenke til kommentar

Jeg har seedbox til torrents (foretrekker automatisert nedlastning fra usenet hjemme, med torrents for norske ting), så VPN (fra NordVPN registrert i Panama) bruker jeg ikke til nedlastning, men bestvpn.com har greie oversikter over de fleste VPN-tilbydere, så du finner en som passer til ditt behov (noen foretrekker gode hastigheter, andre foretrekker tilbydere som tilbyr anonym bitcoinbetaling + ingen loggføring)..

Lenke til kommentar

VPN er heller aldri helt sikkert da du må rett og slett stole på at tilbyderen ikke logger noe, noe de antagelig gjør.

 

Spørsmålet er vel heller hvor moralsk riktig det er, når det finnes en god del billige tilbud der ute.

 

Er mye kriminalitet der ute det er liten risiko for å bli tatt, gjør det ikke riktig av den grunn.

Lenke til kommentar

Mye bra tips her nå. Ser at Unblock-Us ikke logger aktivitet og dem er primært til å streame innhold og burde da fungere bra til fks Popcorn Time.

 

Når det kommer til det moralske riktige så kjøper jeg filmer og serier jeg liker veldig ofte. Så jeg føler ikke akkurat noe på det å laste ned noe for å være helt ærlig. Har brukt titusenvis av kroner på film og serier opp igjennom årene og mye pga jeg har sett noe jeg har likt enten på leie eller via torrent som jeg drev med i stor skala for mange mange år siden.

Lenke til kommentar

Mye bra tips her nå. Ser at Unblock-Us ikke logger aktivitet og dem er primært til å streame innhold og burde da fungere bra til fks Popcorn Time.

 

Når det kommer til det moralske riktige så kjøper jeg filmer og serier jeg liker veldig ofte. Så jeg føler ikke akkurat noe på det å laste ned noe for å være helt ærlig. Har brukt titusenvis av kroner på film og serier opp igjennom årene og mye pga jeg har sett noe jeg har likt enten på leie eller via torrent som jeg drev med i stor skala for mange mange år siden.

Har bruk titusener av penger på mat også, kjøper det stadig vekk og bidrar til produksjonen av mat. Betyr ikke at det er moralsk riktig for meg å stjele litt iblant.

Lenke til kommentar

Har bruk titusener av penger på mat også, kjøper det stadig vekk og bidrar til produksjonen av mat. Betyr ikke at det er moralsk riktig for meg å stjele litt iblant.

 

 

Nei 100% moralsk riktig er det jo ikke. Men jeg skrev at jeg ikke føler noe på det. Jeg bruker vesentlig mer penger på film og serier en folk flest og er med på å støtte bransjen.

Kan nevne at jeg abonnerer på Viaplay,HBO Nordic og Netflix. Så det står ikke på betalings vilje. Men mangel på å leveranse av innhold.

Så om jeg ser filmer og serier nå via torrent og kjøper det som er bra flere mnd etterpå det føler jeg absolutt ingenting på.

Endret av LarZen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du laster mye torrentz og føler deg utrygg etter loven, finnes det andre alternativer der ute.

F.eks Usenet. Skaff deg en klient til dette, f.eks Newsbin, og en konto hos Giganews for tilgang til serverene.

Ting er tilgjengelig her også, men litt senere enn hva det normalt sett vil være på torrent-nettverkene.

 

Fordelen med Usenet, er at du laster direkte fra server, med full pupp til du er ferdig. Og det er bedre retention her.

Med konto hos Giganews, får du gratis "dumptruck" (tjeneste lignende Droppbox), og det beste av allt...gratis VPN.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye bra tips her nå. Ser at Unblock-Us ikke logger aktivitet og dem er primært til å streame innhold og burde da fungere bra til fks Popcorn Time.

 

Når det kommer til det moralske riktige så kjøper jeg filmer og serier jeg liker veldig ofte. Så jeg føler ikke akkurat noe på det å laste ned noe for å være helt ærlig. Har brukt titusenvis av kroner på film og serier opp igjennom årene og mye pga jeg har sett noe jeg har likt enten på leie eller via torrent som jeg drev med i stor skala for mange mange år siden.

Bruker selv Private Internet Access. Enkelt å sette opp med ferdig konfiguret Vpnklient til de fleste relevante platformer (win, Mac, android).

God hastighet, maxer som regel ut 50mbit linja jeg har nå.

Og de har servere i mange land, så mange netflixregioner å velge blant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...