Gå til innhold

Nytt headset til spill og musikk, max 2500,-.


rublings

Anbefalte innlegg

Da er det på tide å handle julegave til seg selv og i den forbindelse tenker jeg på nytt headset. Jeg bruker i dag Razer Tiamat 7.1 som jeg fikk til jul i fjor. Har vært en rimelig stor skuffelse foruten om komforten som har vært god. Høre på musikk er ikke Razer sitt trumfkort! Jeg kjøpte til og med et Xonar DX lydkort for å se om det hjalp. Lyden er veldig tam og rar, og jeg trenger ikke fordelene med "true 7.1" i de spillene jeg spiller. Spiller nesten bare CS:GO, så der funker det nok med 2 elementer og virtuell surround.

 

Bør jeg kjøpe et headset laget primært for gaming eller burde jeg handle hodetelefoner og separat mikrofon ala ModMic? Det siste blir jo litt rotete og stress (?), men jeg er åpen for muligheten om det definitivt er det beste.

Jeg hører mest på metal, elektronisk og litt antydninger til jazz.

 

Av dedikerte headset har jeg sett på bl.a.:

Sennheiser G4ME One - koster rett under 2000,-. Det ser veldig komfortabelt ut (velour?) samtidig som det har fått stort sett full pott i alle testene jeg har lest. Komfort er alfa omega da jeg ofte sitter med headset på i 8+ timer.

Sennheiser PC 363D - Hvordan stiller dette seg i forhold til G4ME One?

Er Astro noe å se på? Ser de har et trådløst til 2500,-. Er trådløst noe å ha?

Audio Technica ATH-AG1? Dessverre skinnklokker, men det kan vel gå.

 

 

Jeg har generelt lite peiling på lydprodukter som man putter på hodet, så jeg vet ikke helt hva som er lurt å gjøre i denne situasjonen. Er redd for å kjøpe headset som er for tungt å drive for pcen, feks.

Som referanse kan det nevnes at jeg har Klipsch RF stereoanlegg i stuen, så hvis noen kjenner til den type lyd, så er det slik jeg liker lyden min. Stram og fin!

Takker på forhånd for all hjelp :)

 

Edit: Kan legge til at headsettet ikke skal brukes ute. Det er kun til stasjonær pc med lydkort.

Endret av rublings
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo lese litt her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1641157

 

Til den prisen så vil jeg likevel anbefale Beyerdynamic DT880, du har jo tydeligvis et lydkort fra før, så nå skal du bare kjøpe deg et godt headset.

DT770 er nok bedre om du vil ha mer bass, DT880 er litt mer nøytral, men bedre lyd bilde, det er halvåpnet kontra lukket som 770.

 

Bruker mine til "kritisk" musikk lytting og gaming, jeg liker veldig godt en nøytral lyd som ikke er pyntet med ekstra bass eller noe, komforten er også på topp + at kvaliteten føles veldig bra med med flere detaljer i metall / alu.

Beyerdynamic DT 880 Pro 250 OHM Semi-open reference headphone

 

Bruker denne mic: SpeedLink SPES Clip-On Microphone, bedre lyd en i noe gaming headset jeg har hatt tidligere, grei mic til herlig pris.

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

Takker for raskt svar! Den tråden har gått meg hus forbi, ser han har omtrent samme problem som meg.

Noen oppfølgingspørsmål:

- Asus Xonar DX er det lydkortet jeg har nå. Er dette kraftig nok til å drifte DT770 effektivt? Burde jeg gå for 32Ohm utgaven eller burde det ikke være noe problem?

- Beyerdynamic DT 880 Pro 250 OHM selges på lydfisken (aldri vært borti denne butikken). Har lyst å handle i norsk nettbutikk. Samme spørsmål som over forøvrig, 250 Ohm? Er det ikke vanskeligere å drive et headset med høy Ohm?

Kan vel kanskje si at jeg liker litt bass, men jeg føler alt av headset er for grumsete i bassen. Det overdøver alt av annen lyd. Stram og god bass er det jeg er ute etter, og det er ikke lett å velge uten å kunne høre på noen av settene. Jeg spiller musikk gjennom spotify, så ingen lossless-filer, det er litt for high end for meg. Verdt prisøkningen?

Lenke til kommentar

Ahh, trodde du hadde et lite dyrer lydkort, noen av dem skal "klare" 600 ohm, litt skeptisk om 250 ohm blir for mye dessverre, du kan lese mer om det her: http://www.head-fi.org/t/691830/asus-xonar-dx-enough-ohm

 

Beyerdynamic DT 880 Edition (coolshop)

 

Kjøpte mine DT880 600ohm hos coolshop, har også kjøpt konsoller og spill her, veldig bra side!

 

Jeg er litt skeptisk til 32ohm modellene altså, aldri prøvd dem selv, men de er jo laget mer for å bli drevet av mobiler. DT770 kommer vell i en 80ohm variant som din pc burde takle veldig fint, men du går litt ned på lyd kvaliteten, mister litt av den åpne lyden, men til gjengjeld får du mer lukket bass.

 

Beyerdynamic er generelt et merke du ikke finner i de "vanlige butikkene" du finner det ofte i butikker som selger instrumenter og musikk / lyd utstyr, det går mer under studio headset og markedsføres sikkert heller mot det markedet, så du får det du vil betale for, god og pen lyd! Det er ingen viss "Doktor" eller massive reklame over hele verden som gjør at produktet koster.

 

Edit 2:

Hadde nok kanskje vudert sanheiser hd595 også, disse er ofte testet sammen med akg 701 og DT880 som alle tre er supre headset, akg 701 er nok litt for jazzen(sies og mangle en del bass). Ser ut som 595 er 50 ohm.

 

Les deg litt opp du :) søk litt rundt på for eks HD 595.

Jeg brukte bortimot en uke med å lese å lese for å finne akkurat det headset jeg trodde ville passe meg best, jeg er super fornøyd, gikk dog til innkjøp av DAC og forsterker samtidig.

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

Se her snakker vi!

Har desverre ikke noe særlig erfaring fra lydkort, jeg trenger ikke pynte lyden med 3D surround epic EQ.

Pluss jeg liker at jeg kan bruker kraften til andre ting.

 

Bruker en Fiio E09 som forsterker til mine DT800,denne koster vell under tusen, å holder god trutt oppi 600 ohm, mine DT8800 er 600 ohm, forsterkeren har mye krefter igjen når det begynner å gjøre vondt i ørene.

 

Bruker også en Fiio E17 som DAC, docket oppi E09,denne koster 1700 ny, men fungerer også som en portable forsterker.

 

Jeg kjøpte oppsettet for å få utrolig MYE for pengene, + få skikkelig ren og ujustert lyd "referanse lyd".

 

Edit:Si du kjøper 250 ohm versjon, så kan du kjøpe en Fiio E17, denne klarer greit mine 600 ohm, men 250 er og foretrekke, du får en skikkelig god DAC (når du kobler til PCen) og du har krefter til å drive headsettet om du skal på tur.

 

Kanskje litt dyr da på 1700,-, var heldig å kjøpte min svært lite brukt til 1000,-

 

E17 har også EQ du kan bruke om du skulle ønske mer eller mindre diskant eller bass.

 

EDIT igjen : men husk at lyd og hørsel er jo faktisk en "smakssak" så søk og les grundig på egenhånd også, det jeg liker trenger ikke du å like tross alt.

Det viktigste er at du selv blir fornøyd når du endelig skal kjøpe noe skikkelig :D

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

Se her snakker vi!

Har desverre ikke noe særlig erfaring fra lydkort, jeg trenger ikke pynte lyden med 3D surround epic EQ.

Pluss jeg liker at jeg kan bruker kraften til andre ting.

 

Her er jeg usikker. Jeg spiller mye CS og der er posisjoner viktige når det kommer til lyd. Hvis jeg kobler ut lydkortet mitt, kjøper en forsterker som jeg kobler rett i hovedkortet, vil jeg da miste denne surround muligheten? Er dette noe som vil fjernes om man sender signalet gjennom en DAC og forsterker? Er dette noe som er innebygget i høyttalerne hvor alt som er før elementene ikke spiller noen rolle? Jeg trenger ingen EQ om lyden er pen, men jeg vil gjerne ha muligheten til å plassere folk i spill....

 

Bruker en Fiio E09 som forsterker til mine DT800,denne koster vell under tusen, å holder god trutt oppi 600 ohm, mine DT8800 er 600 ohm, forsterkeren har mye krefter igjen når det begynner å gjøre vondt i ørene.

 

Bruker også en Fiio E17 som DAC, docket oppi E09,denne koster 1700 ny, men fungerer også som en portable forsterker.

 

Dac er nytt for meg. Jeg tenker at jeg kommer til å handle noe i 250Ohm, så da trenger jeg kanskje ikke monster effekt. Jeg tok en titt på prisguide for å få litt oversikt, men til og med når jeg sorterte etter bare Fiio var det enormt med resultater. Jeg ser også at de blir kalt "DAC og hodetelefonforsterker" noe som skal bety at jeg ikke trenger en forsterker OG en DAC, eller? Fint om du har noe mer erfaringer angående billigere DAC/forsterker, noen av disse som burde strekke til?

http://www.prisjakt.no/category.php?m=s197319559&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Jeg kjøpte oppsettet for å få utrolig MYE for pengene, + få skikkelig ren og ujustert lyd "referanse lyd".

 

Edit:Si du kjøper 250 ohm versjon, så kan du kjøpe en Fiio E17, denne klarer greit mine 600 ohm, men 250 er og foretrekke, du får en skikkelig god DAC (når du kobler til PCen) og du har krefter til å drive headsettet om du skal på tur.

 

Kanskje litt dyr da på 1700,-, var heldig å kjøpte min svært lite brukt til 1000,-

 

E17 har også EQ du kan bruke om du skulle ønske mer eller mindre diskant eller bass.

Så E17 er altså en forsterker OG Dac? Og eneste grunnen til at du valgte en E09 i tillegg var fordi du har 600Ohm versjonen? Pluss i boken for at den er portabel iallefall, selv om det kanskje ikke er helt nødvendig. Denne kan vel også kobles til min forsterker med AUX, eller? Altså sende musikk til forsterker fra PC mens headsettet er koblet i? Fortsatt usikker på om dette er det jeg bør gå for eller om det kanskje holder med en billigere DAC. Akkurat nå er jeg faktisk mest bekymret for å miste posisjoneringen i spill, da jeg spiller sikkert 2-4 timer hver dag :omg:

EDIT igjen : men husk at lyd og hørsel er jo faktisk en "smakssak" så søk og les grundig på egenhånd også, det jeg liker trenger ikke du å like tross alt.

Det viktigste er at du selv blir fornøyd når du endelig skal kjøpe noe skikkelig :D

 

Helt klart enig med deg! Og tusen takk for all hjelpen her inne. Hadde det ikke vært for sånne som deg hadde jeg sikkert allerede kjøpt et gamingheadset av et slag. Nå tømmes lommeboken istedenfor :w00t:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare kjekt å være til hjelp! Håper du finner noe kjekt, og kom gjerne tilbake med hva det blir!

 

Så forresten nettopp dette som du skrev i første posten (skum leste vist litt første gangen)

 

Komfort er alfa omega da jeg ofte sitter med headset på i 8+ timer.

Tror helt klart at enten Beyer eller Sansheiser HD 595 er veien å gå her, vi snakker nærmest overlegen komfort :thumbup: Har ikke prøvd HD 595 på selv, men har sett og lest flere reviews der de blir sammenlignet med beyer om og være veldig bra over lange økter.

 

Bare for gøy et bilde av herligheten som sitter på Beyer:

350x263px-5016921e_D5K_Q701_DT770_06.jpebeyerdynamic-dt-990-earpads.png

Disse er som du ser på siste bilde "bytte deler", så når du sliter dem ut så er det bare å bestille nye.

Lenke til kommentar

De selger dt880 på cdon.no, in case du ville ha de :)

Jeg har dt770 pro 80, og jeg må ærlig innrømme at alt av "gamingheadsett" og andre headsett jeg har prøvd i samme prisklasse, bare må gå i skammekroken. Dt770 har fantastisk støydemping, og en fantastisk lyd. Bassen gjør at jeg sitter å "headbanger" til sanger jeg aldri har gjort det til før! Med en god EQ tar det helt av, og der anbefaler jeg at du tar en titt på Creative Sound Blaster X-fi HD, som driver headsett opptil 330ohm. Den har også en fantastisk bra EQ, men mange bra forhåndslagde EQ'er, og det er veldig enkelt å lage en selv ;)

Dersom du skal farte en del med headsettet, bør du kanskje ikke ha headsett med mye ohm, med mindre du vil ha en portabel forsterker med deg. Dt770 pro 80 selger de på komplett, og de anbefales på det aller varmeste fra meg, da de leverer lyd jeg aldri har hørt maken til i hverken musikk eller spill(ja, de er også det beste gamingheadsettet jeg har hatt, og jeg har hatt mange!).

 

Jeg har bestilt meg en slik fiio e17. Hvordan synes du den fungerte med dine beyerdynamic klokker Bendorama? :)

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Da har jeg bestemt meg! DT880 Premium Edition fra Coolshop - 2000,-, samt en Fiio E07K til en tusenlapp fra Soundgarden. Portabel DAC/AMP som skal kunne drive DT880 250 Ohm uten særlig problemer, iallefall i følge det store internett. Håper jeg blir fornøyd :)

 

Er fortsatt litt spent på bassen i disse. Worst case er det muligheter for å stille på dette på Fiio, samt at det kan alltids returneres hvis det blir helt katastrofe, noe jeg tviler på. DT770 skal visst være litt mer fokusert på bassen, så jeg har et alternativ der.

Tusen takk for all hjelp, og jeg skal huske og komme inn igjen med en tilbakemelding etter dette er grundig prøvd ut :D

Lenke til kommentar

Litt usikker på om E07K har EQ, E17 har EQ til bass og diskant, litt kraftigere amp også tror jeg.

 

DT880 har "bedre" lyd, i og med at det er et semi-åpent headset(vil egentlig kalle det ganske åpent), lyder veldig pent til musikk, DT770 hadde jeg nok valg om jeg ville hatt en headset med pen lyd og grei demping mot støy fra "omverden", men vil du ha det lille ekstra til spill og musikk så mener jeg DT880 er hakket over altså.

 

Kan ikke tro noe annet en at du skal bli fornøyd med bassen heller, men du får jo se :)

 

Premium Edition er nice, veldig stødig design og fine detaljer, tysk kvalitet her! følger også med et hendig "skinn" reise etui / bag.

 

Enlightened:

Jeg er godt fornøyd med E17 i alle fall til prisen jeg kjøpte den, men jeg bruker den kun til DAC igjennom SPDIF hjemme, E09 gir juice til mine 600ohm, en utrolig bra combo som gir veldig mye for pengene, Fiio er noe under priset egentlig, men det skal vi ikke klage på!

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

Ifølge denne testen er E07K og E17 nesten identiske:

 

Det som er fint er at jeg kan evt kjøpe en E09 senere, da det er samme dock på E07K og E17. Tror dette blir et fint førstegangskjøp for en amatør som meg selv :)

 

De heter bare Edition på coolshop, men de ser helt lik ut som Premium, så jeg vet ikke helt. Spiller ikke enormt stor rolle uansett. Ser ut som topp kvalitet uansett :)

Lenke til kommentar

De skiller seg ikke så mye nei, men jeg kjøpte jo E17 brukt til samme pris av E07K ny.

 

Eneste grunn for jeg SKULLE ha E17 er at jeg skulle ha det så bra som mulig for prisen, derfor ble det E17 som har SPDIF inngang så jeg kan kjøre 192-bit kontra 96, + hovedgrunnen som er at jeg misliker støy, derfor er også optisk kabel genialt, optisk lys, så det er ingen støy å få fra strømforsyning eller kabler liggende rundt maskinen igjennom kabelen fra pc til oppsettet.

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

Litt usikker på om E07K har EQ, E17 har EQ til bass og diskant, litt kraftigere amp også tror jeg.

 

DT880 har "bedre" lyd, i og med at det er et semi-åpent headset(vil egentlig kalle det ganske åpent), lyder veldig pent til musikk, DT770 hadde jeg nok valg om jeg ville hatt en headset med pen lyd og grei demping mot støy fra "omverden", men vil du ha det lille ekstra til spill og musikk så mener jeg DT880 er hakket over altså.

 

Kan ikke tro noe annet en at du skal bli fornøyd med bassen heller, men du får jo se :)

 

Premium Edition er nice, veldig stødig design og fine detaljer, tysk kvalitet her! følger også med et hendig "skinn" reise etui / bag.

 

Enlightened:

Jeg er godt fornøyd med E17 i alle fall til prisen jeg kjøpte den, men jeg bruker den kun til DAC igjennom SPDIF hjemme, E09 gir juice til mine 600ohm, en utrolig bra combo som gir veldig mye for pengene, Fiio er noe under priset egentlig, men det skal vi ikke klage på!

e07k har også equalizer, inkludert bass, bare så det er sagt, spdif er forskjellen og bittelitt bedre forsterker..
Lenke til kommentar

Litt usikker på om E07K har EQ, E17 har EQ til bass og diskant, litt kraftigere amp også tror jeg.

 

DT880 har "bedre" lyd, i og med at det er et semi-åpent headset(vil egentlig kalle det ganske åpent), lyder veldig pent til musikk, DT770 hadde jeg nok valg om jeg ville hatt en headset med pen lyd og grei demping mot støy fra "omverden", men vil du ha det lille ekstra til spill og musikk så mener jeg DT880 er hakket over altså.

 

Kan ikke tro noe annet en at du skal bli fornøyd med bassen heller, men du får jo se :)

 

Premium Edition er nice, veldig stødig design og fine detaljer, tysk kvalitet her! følger også med et hendig "skinn" reise etui / bag.

 

Enlightened:

Jeg er godt fornøyd med E17 i alle fall til prisen jeg kjøpte den, men jeg bruker den kun til DAC igjennom SPDIF hjemme, E09 gir juice til mine 600ohm, en utrolig bra combo som gir veldig mye for pengene, Fiio er noe under priset egentlig, men det skal vi ikke klage på!

e07k har også equalizer, inkludert bass, bare så det er sagt, spdif er forskjellen og bittelitt bedre forsterker..
Lenke til kommentar

Hva er fordelen med å putte e17 oppi en e09? :)

Altså E17 holder ikke til mine 600ohm DT880, derfor kjøpte jeg E09 som er en kraft plug og er spesifikt kapabel til å drive opp til 600 Ohm, men eier ingen funksjoner utover dette, ikke noe DAC i den.

 

 

Derfor kjøpte jeg E17 for å løfte musikken enda et hakk høyere, DAC`en i E07 / E17 er faktisk veldig grei.

Comboen gjør seg også godt på pc pulten!

fiio_e17__fiio_e09k_bundle.jpg

 

 

Edit: Ampen skal være litt kraftigere i E17 en E07K, E07K har anbefalt impedance opp til 150 ohm, men skal visstnok klare å drive 250 ohm greit skrive folk rundt om.

Mens E17 faktisk har anbefalt impedance opp till 250ohm.

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

Derfor kjøpte jeg E17 for å løfte musikken enda et hakk høyere, DAC`en i E07 / E17 er faktisk veldig grei.

Comboen gjør seg også godt på pc pulten!

fiio_e17__fiio_e09k_bundle.jpg

 

 

Edit: Ampen skal være litt kraftigere i E17 en E07K, E07K har anbefalt impedance opp til 150 ohm, men skal visstnok klare å drive 250 ohm greit skrive folk rundt om.

Mens E17 faktisk har anbefalt impedance opp till 250ohm.

 

Er slik jeg har forstått det, god DAC i begge deler, og E17 har litt kraftigere AMP. 250 Ohm skal visst gå greit med E07K, samtidig som jeg da har den samme muligheten til å oppgradere til E09 ved en senere anledning. Greit å slippe å kjøpe alt nytt når man skal oppgradere litt. E09 ser veldig pen ut! Snop på pc-pulten! :D

Lenke til kommentar

Fiio E9 hodetelefonforsterker disse har forresten E09 inne til en god pris: 900 kroner kontra E09K for 1600,- som ikke har noe nevneverdige forbedringer.

Kjøpte min E09 der, veldig hyggelige folk, E09 er jo egentlig "utgått" men jeg liker egentlig bare bedre E09 med ens to jack innganger i front, en for 3.5mm og en for 6.5mm.

 

Men du trenger ikke en E09 med det første for og drive 250 omh versjonen.

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...