Gå til innhold

Julegaver fra Vinmonopolet?


Adrax

Anbefalte innlegg

Skal handle inn julegaver fra vinmonopolet, men veldig usikker på hva. Selv foretrekker jeg kun ren sprit, så har ikke peiling på hvilke viner og konjakker osv. som er godt.

 

 

Hovedsaklig er jeg på utkikk etter billig men god vin. Gjerne under 200-300 kr. Skal gis ut til slekta og jobbkolleger rundt omkring.

 

Tar imot alt av tips på vin!

Hvis dere vet om noe annet godt fra vinmonopolet, som egner seg å gi i julegave så hyl ut! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligvis pleier jeg å la sånne ting ligge og si at folk må få like det de vil, men her må jeg protestere: Nei, Blue Nun er ikke en ok vin, Blue Nun er fjortisfylla. Ikke gi den med mindre du ønsker å fornærme noen.

 

Jeg synes OMA Barbera d´Alba til 150,- er en bra allround rødvin.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er ekstremt lite kunnskapsrik på dette området, men så vidt jeg vet er vinen nevnt over en populær vin å ha med på vorspiel. Gjerne blant jenter i alderen 16-20 år. Dette fordi den er ganske søt, og går veldig lett ned.

 

Om dette er en god vin kommer nok veldig an på hvem mottakeren er. Et søskenbarn som ikke er veldig mye eldre enn 18? Sikkert helt fint. En kollega på 40 år, med familie, hus og hage? Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

Fant en testside som hadde gjort vurderinger av forskjellige viner. Funker fjell!

 

Hvis noen her vet om noe som ligner på Baileys/Amarula bare at det smaker jordbær og er en krem-likør, så si ifra. Prøver å finne denne likøren til tanta mi. Har ikke selv smakt den eller sett hvordan flaska ser ut, men hun hadde smakt den ifjor på fest men visste ikke hva den het... :/

Lenke til kommentar

Fant en testside som hadde gjort vurderinger av forskjellige viner. Funker fjell!

 

Hvis noen her vet om noe som ligner på Baileys/Amarula bare at det smaker jordbær og er en krem-likør, så si ifra. Prøver å finne denne likøren til tanta mi. Har ikke selv smakt den eller sett hvordan flaska ser ut, men hun hadde smakt den ifjor på fest men visste ikke hva den het... :/

http://www.thedrinkshop.com/products/nlpdetail.php?prodid=1772

 

Kommentarene på denne flasken virker i alle fall å samsvare nokså bra med din beskrivelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vanligvis pleier jeg å la sånne ting ligge og si at folk må få like det de vil, men her må jeg protestere: Nei, Blue Nun er ikke en ok vin, Blue Nun er fjortisfylla. Ikke gi den med mindre du ønsker å fornærme noen.

 

Jeg synes OMA Barbera d´Alba til 150,- er en bra allround rødvin.

 

Jeg vet ikke hvor du er ifra, men har enda tilgode så se noen fjortis jente drikker blue nun på fylla. blacktower ja kansje men ikke blue nun.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

 

Du troller nå, ikke sant? Blue Nun er noe av det værste skvipet som det går an å få tak i. Det er sånt som fjortisser kjøper fordi de skal ha hva som helst de kan drikke seg full på. Om du kjøper noe sånt til noen som faktisk liker vin, blir det tatt i mot med et falskt smil, og spylt i dass så fort du har forlatt stedet.

 

Jeg ville gått på polet og spurt dem der. Bruk ca 150-200 på en flaske, så kan du faktisk få tak i brukbar vin. Selvom du kanskje ikke skulle kjenne til vinpreferansene til de du skal kjøpe gave til vet du kanskje noe om hva de liker å spise til middag. Er tante er racer på å lage en spesiell pastarett, kanskje? Da spør du på polet om en vin som passer til akkurat den maten, og gir den til tante. Sjansen for at hun blir meget fornøyd blir da ganske stor.

Lenke til kommentar

 

 

Du troller nå, ikke sant? Blue Nun er noe av det værste skvipet som det går an å få tak i.

Nei jeg trollet ikke :p er ikke noe stor vin ekspert eller elsker av det.

 

men jaja nå vet jeg at diskusjon.no har et stort hat for blue nun :p

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så glaf i vin, men kan anbefale Iseple. Den er ca. 40 kroner over ditt budsjett. Dette er en dessertvin som skal nytes i passe mengder, litt som en god cognac.

 

http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/fruktvin/norge/egge-gard-iseple/sku-9624602?ShowShopsWithProdInStock=true&sku=9624602&fylke_id=08

 

Merk at det er dessertvin/ epplecider. Men den er god, og får hederlig omtale.

 

Og blue nun, det bare dropper du. Et tips er å spørre på vinmonopolet, der burde du få god hjelp. Jeg er dessverre en dårlig vinkjenner.

Lenke til kommentar

Det enkleste hadde vært et gavekort fra vinmonopolet.

 

God idè egentlig. Tenkte ikke over det....

Går det ann å bestille gavekort via vinmonopolet.no ?

Bor så langt unna nærmeste vinmonopol. :/

 

 

Edit: nevermind, fant ut.

Endret av Adrax
Lenke til kommentar

Er egentlig like så greit å kjøpe ei vin. Gir du gavekort vil vedkommende helt sikkert velge en vin de har kjennskap til å drukket før. Gir du dermed en flaske vin, er sjangsen for at de har smakt den før minimal, og de vil dermed få en ny vin i smaksporteføljen.

 

Istedet for å binde en type vin til mat, så si du skal gi den i gave, å spør etter en vin som en kan kose seg med utenom mat. De på vinmonopolet har mer kunnskap om det enn diskusjon.no tilsammen.

Endret av GLN
Lenke til kommentar

Jeg er ekstremt lite kunnskapsrik på dette området, men så vidt jeg vet er vinen nevnt over en populær vin å ha med på vorspiel. Gjerne blant jenter i alderen 16-20 år. Dette fordi den er ganske søt, og går veldig lett ned.

 

Om dette er en god vin kommer nok veldig an på hvem mottakeren er. Et søskenbarn som ikke er veldig mye eldre enn 18? Sikkert helt fint. En kollega på 40 år, med familie, hus og hage? Jeg vet ikke.

 

 

sikker på at du ikke gjør skam på folk/jenter rundt 18 da?

 

Blue Nun er helt grei, men det er en søttilsatt billigvin som ikke er lagret. Vit hvem du gir den til...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...