Gå til innhold

Min sønn ønsker seg eit skjermkort til jul. Er det nokon som hjelpe ein far?


balder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På bruktmarkedet så ... R9 280X vil være en fin oppgradering fra 560 TI, men du må kjøpe brukt for å få det under 1500.

 

Hvis du vil ha nytt skjermkort, og har 1500 å bruke så syntes jeg ikke det er verd å putte penger på. Oppgraderingen vil ikke være så formidabel. Du kan kjøpe R9 270X, men spranget er ikke veldig stort da, og det er kanskje penger ut av vinduet.

 

Alternativer er at du kjøpet er gavekort på Komplett eller noe. Skjønner det er litt kjedelig med gavekort, men GTX 960 kommer utover vårparten nå, og det blir spennende å se pris VS ytelse på den. Alternativt så kan han legge i penger selv og kjøpe et GTX 970 som nevnt ovenfor her.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det vil hjelpe godt det, og er en fin oppgradering.

 

Vær OBS på et par ting.

- Pass på at du får plass til det nye kortet i kabinettet, det er kanskje større.

- Pass på at du har god nok strømforsyning til oppgraderingen, radeon kort trenger noe mer effekt enn nvidia kort

- Pass på at kortet du kjøper brukt har kvittering (og har garanti/reklamasjonstid igjen)

- Spør gjerne selger om kortet er brukt til bitcoin mining e.l (ikke akkurat positivt hvis det er det over lenger tid..men skal strengt tatt tåle det).

- R9 280X koster 2200,- ca. og oppover. Gigabyte sin kjøler er bra den.

 

R9 290 er veldig fint kort, men IKKE KJØP de med stock kjøler. Det er gjerne disse kortene man finner rundt 1500 kroner, og er veldig varme og bråkete. Anbefales ikke hvis du ikke har tenkt å sette på vannblokk (vannkjøling).

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Kabinett Antec Twelve Hundred V3

Hovedkort Asus P8z68-V

PSU:Chieftec Nitro 85+ 750W

Ram:Kingston DD3 HyperX 1600 Mhz 4gb x2

 

han har ein SSD disk på 60 GB som eg vurderer å kjøpe ein Kingston 240 GB. Da eg skulle inn å ordne noko anna så såg eg at denne SSD var full og det hjelper vel på når det gjelder lagging osv?

Så har eg bestilt Alfa Network, AWUS036AC for å få fart på pcen når han speler online.

 

Spørs om eg skal droppe skjermkortet da og det kanskje er andre ting som gjør at det lagger?

Endret av balder
Lenke til kommentar

SSD hjelper ingenting for ytelse i spill. Hvis spillet er på SSD'n så laster man kart raskere, thats all. Ytelse/lag/hakking osv berøres ikke av SSD.

 

Trådløs gaming er ikke optimalt. Kabel er tingen :) Men hvis man ikke har mulighet til dette er selvsagt wifi med AC veien å gå, men da må både trådløst nettverkskort og router støtte dette.

 

Den øvrige hardwaren til sønnen din ser ut til å kunne støtte det meste. Ser ingen problemer der.

Regner med du har en god CPU kjøler og har klokket 2600K'n?

Lenke til kommentar

Dette med klokking har eg ikkje peiling på, men han har

 

CPU kjøling:Corsair H80i

 

Han har Corsair Barracuda 1tb som han har spelet på.

 

Det trådløst som eg skriver om er noko du putter i USB hullet og går på både 2,4 og 5 GHZ linje. Routeren = den siste til Telenor uten antenne som du kan velge kvit eller svart.

Endret av balder
Lenke til kommentar

Kva gjør eg?

Gi han noko anna til PC'en som SSD disk og litt peng som han kan bruke på skjermkort?

 

Såg at R9 290 var testet og vart veldig varmt så da vil det vel koke inne i kabinettet hans.

 

R9 280 kan eg finne mellom 1000-1500 brukt. Viss eg finner eit til 1000 er det vert eit kjøp? Og vil han merke forskjell på det han har i dag?

Lenke til kommentar

Kva gjør eg?

Gi han noko anna til PC'en som SSD disk og litt peng som han kan bruke på skjermkort?

 

Såg at R9 290 var testet og vart veldig varmt så da vil det vel koke inne i kabinettet hans.

 

R9 280 kan eg finne mellom 1000-1500 brukt. Viss eg finner eit til 1000 er det vert eit kjøp? Og vil han merke forskjell på det han har i dag?

 

Du vil nok merke noe, men ikke så utrolig mye. Du må nesten forsøke å lete etter reviews/benchmarks over de to kortene (med mer eller mindre lik CPU) i de spillene han spiller, for å sammenligne.

 

Jeg ville nok heller gjort som du sier - kjøp noe annet. For 1500 kan du jo kjøpe en premium SSD

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2724061

 

Evnetuelt en rimeligere en

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2683920

Og så en god mus eller noe slikt i tillegg kanskje.

Lenke til kommentar

Anbefaler at du støtter han med ny SSD (Har nettopp oppgradert til ny SSD fra 60gb til 256gb, alt er raskere, Windows kjører raskere, Youtube stopper ikke innlastning av video pga NULL diskplass...) og hjelpe han finansielt til kjøp av nytt skjermkort senere. De nye kortene har akkurat blitt sluppet, og kommer til å ha fine juletilbud fremmover :)

Jeg har DENNE selv :)

 

Tipper på at han har Windows innstallert på SSD-en sin, anbefaler derfor å skaffe Migrate OS to SSD fra
Paragon her. (Koster 130kr)
Programmet er på engelsk, men gjør at han slipper å slette alt han har på SSD-en han har nå, og lar han fortsette som om ingenting skulle ha skjedd etter programmet er ferdig.

 

Trenger dere hjelp med programmet eller installasjon av PC-deler kan dere kontakte meg på [email protected] :)


Dagens tips: Ny SSD gjør susen :thumbup:

Kilder: Egen erfaring.

Endret av Presper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...