Gå til innhold

Ulovlig medlemskap i statskirken?


Anbefalte innlegg

Jeg husker for litt siden da det ble stor rettsak fordi "stopp barnevolden" eller en eller annen privat "veldedighetsorganisasjon" hadde ulovlig registrert folk som medlemmer slik at dem fikk statlig tilskudd dem ikke hadde rett på.

 

Så kommer jeg over denne saken:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/08/04/542551.html

 

Hvorpå det viser seg at når statskrikens medlemsregister skulle digitaliseres, så mente dem det ville ta for lang tid å gå gjennom kirkebøkene i de forskjellige distriktene, så de meldte like så gjerne hele folkeregisteret inn.

 

Statskirken mottar økonomisk støtte pr.medlem dem også.

 

Dems forsvar var at "ja men det er bare å si ifra det så skal vi melde dere ut". Og det offentlige godtok dette fordi det er skummelt å gå imot kirken her til lands.

 

Er det bare meg eller er dette sniktildeling av ekstra midler til kirken? Hvis man får innsyn i regnskapene er jeg ganske sikker på at statskirken hoppet en ganske betydelig del i støtte det året dem digitaliserte medlemsregistrene....

 

Videre står det at "Neste år skal alle få et ja-nei kort"

- Noe som ble stoppet en eller annen plass i systemet før kortene ble sendt ut, og media har ikke nevnt noe om stoppingen av kortene så det er nok lagt lokk på. Jeg husker ikke å ha noen gang fått et slikt kort i alle fall, gjør dere?

 

Og dette "kortet", hva om man ikke svarer? Er man da automatisk fortsatt medlem eller blir man purret på og man MÅ svare?

 

Og sist, hvorfor ble det ikke mere blest om denne skandalen?

 

PS: Merk journalistens humor i bildeteksten *I 2009 skal alle få tilsendt et "kors".....* humre...

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støtten til DNK er ikke avhengig av antallet medlemmer direkte. Det er driftskostnader og lignende, samt - vil jeg tro - behovet for gudstjenester i det vide land.

 

Dersom de som ikke ønsket å melde seg ut fikk gjort det på et enkelt vis (digitalisert medlemsregister, muligens? Velkommen til 2004!), så ville neppe støtten sunket drastisk, om noe. Det som derimot ville økt er støtten de ville mottatt per medlem. Resultatet? Alle andre livssynssamfunn ville motta mer penger for sine medlemmer, siden deres støtte er basert på satsen til DNK (chart?cht=tx&chl=\frac{total\; stoette\; til\; DNK}{medlemmer\; i\; DNK} = stoette\; per\; medlem\; til\; alle\; livssynssamfunn).

 

Personlig så syns jeg virkelig at disse organisasjonene burde vært støttet av medlemmene, i det minste til en viss grad. Det er irriterende at de av oss som ikke er medlemmer av et livssynssamfunn (~500 000 personer) må betale for andres livssyn.

Endret av Imlekk
Lenke til kommentar

Norge har ikke lengre en statskirke. Den Norske Kirke (DNK) mottar støtte som alle andre trossamfunn og organisasjoner. DNK har fortsatt en særstilling, da den forvalter "statlig eiendom" (vår kulturarv) som kirker, kapeller, gravlunder etc.

 

Du blir innmeldt i DNK gjennom dåp (dine foreldes valg) og dette blir bekreftet av deg gjennom (kirkelig) konfirmasjon. Dersom du ikke lengre vil stå i DNK, så må du melde deg ut.

Lenke til kommentar

Kirken krever å få bevilget penger dersom de skal spørre alle medlemmene sine om de faktisk er kristne eller bare ble snikkristnet av Bondevik og KRF. Dersom kirken mister nok medlemmer vil de miste penger.

 

Er det riktig? Kirken krever å få penger for å miste penger.

 

For 6 år siden sier kirkekjeltringen Jens Petter Johnsen at alle medlemmer skal få et kort for å krysse av om de vil være medlemmer eller ikke. Jeg stiller de samme spørsmål som trådstarter: Hvor ble det av dette kortet? Var det bare en løgn? De kristne lyver om å rydde opp i svindelen sin slik at de kan fortsette å suge penger ut av samfunnet? Og hva innebærer alternativene? Alle som kan stave ordet SVINDEL vet at den pengegriske kirken aldri vil godta at medlemmene aktivt må sende inn ja for å være medlemmer. Istedenfor blir det samme løsning som for barn og ungdom i offentlig skole samt voksne i forsvaret: Alle skal med så sant du ikke velger å si nei. God gammeldags gruppepress.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Kirken krever å få bevilget penger dersom de skal spørre alle medlemmene sine om de faktisk er kristne eller bare ble snikkristnet av Bondevik og KRF. Dersom kirken mister nok medlemmer vil de miste penger.

 

Er det riktig? Kirken krever å få penger for å miste penger.

 

For 6 år siden sier kirkekjeltringen Jens Petter Johnsen at alle medlemmer skal få et kort for å krysse av om de vil være medlemmer eller ikke. Jeg stiller de samme spørsmål som trådstarter: Hvor ble det av dette kortet? Var det bare en løgn? De kristne lyver om å rydde opp i svindelen sin slik at de kan fortsette å suge penger ut av samfunnet? Og hva innebærer alternativene? Alle som kan stave ordet SVINDEL vet at den pengegriske kirken aldri vil godta at medlemmene aktivt må sende inn ja for å være medlemmer. Istedenfor blir det samme løsning som for barn og ungdom i offentlig skole samt voksne i forsvaret: Alle skal med så sant du ikke velger å si nei. God gammeldags gruppepress.

 

Dette var noe som provoserte meg noe grenseløst anngående mine barn. Jeg er ikke døpt og dermed ikke medlem i dnk, men min kone er medlem (Ikke at hun er kristen på noe vis, men hun ble nå døpt). Vi valgte bevist og ikke døpe barna våre, for vi ville ikke ta valget for dem. Dersom de vil være kristne skal de få velge det helt selv.

 

Problemet oppsto når jeg fikk brev fra dnk om at begge mine barn nå var meldt inn likevell. Det viser seg at dersom en av foreldrene er medlem av dnk, så blir barna automatisk meldt inn i medlemsregisteret uavhenging av om du døper dem eller ikke. Er helt hårreisende at dette er lovlig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...