Gå til innhold

Aldri fått faktura, plutselig fikk jeg betalingsoppfordring!..


Toggyvs

Anbefalte innlegg

Hei, i dag fikk jeg betalingsoppfordring på noe jeg aldri har fått noe faktura på. Er dette lov? Kan de sende ut betalingsoppfordring på noe jeg ikke har fått faktura på?

Saken er den at jeg plutselig har fått et abonnement jeg aldri har meldt meg på. Jeg fikk månedlig blad i posten og jeg visste ingenting om dette var gratis eller ei. Etter noen måneder fikk jeg avsluttet dette abonnementet og jeg snakket med de på mail. De skulle sende faktura sa de men jeg ville ikke betale for noe jeg aldri har fått bruk for. Jeg fikk et latterlig kvinneblad som gikk rett i søpla! Hvilke menn leser kvinneblad?? Jeg har ikke hørt fra de siden og jeg har aldri mottatt noen faktura.

Men i dag fikk jeg altså denne betalingsoppfordringen!..

 

Noen tips for hva jeg kan gjøre?



Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dette er en formell Betalingsoppfordring i henhold til Inkassoforskriften så antar jeg den er sendt til deg fra et inkassoselskap.

Da tar du raskt og skriftlig kontakt med inkassoselskapet og bestrider kravet.

Det du da må få fram klart og tydelig er at du stiller deg uforstående til kravet, at du aldri bestilte varen det er snakk om, du har ikke mottatt (lovpålagte) betalingsvarsler, og/men at du selv varslet leverandøren om at du mottok en vare du ikke hadde bestilt (referér til din(e) epost(er) sendt til leverandøren med dato og klokkeslett).

Be om bekreftelse på at innsigelsen din er mottatt.

Hører du ikke noe fra dem i løpet av få dager, send ny epost og/eller ring dem. Når du dem på telefonen ber du dem om å bekrefte skriftlig at innsigelsen din er mottatt.

På denne måten aksepterer de at kravet er omstridt og de kan da ikke kjøre prosessen videre (altså du risikerer ikke å få betalingsanmerkning) annet enn å ta saken til Forliksrådet.

De vil da typisk kontakte leverandøren og opplyse om at kunden bestrider kravet og hevder han aldri har bestilt dette abonnementet - og med mindre leverandøren kan bevise at abonnementet er bestilt av deg så tipper jeg kravet frafalles raskt.

 

Christopher

(ps. jeg har dessverre ikke tid til å finne alle relevante rettskilder her jeg sitter, så svaret er ikke å betrakte som 'vanntett', men inntil du får et langt bedre svar fra noen av de veldig kompetente juristene her inne (jeg er ikke en av dem) så tror jeg ikke du har noe å tape på å raskt gi beskjed om at du bestrider kravet, så kan du ta finjussen senere...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...