Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Merkelig vektøkning (allergi? IBS? eller noe annet?)


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Det har seg slik at jeg har gått opp i vekt uten noen grunn som jeg kan se. Og det er ikke bare 2-3 kg for det hadde jeg tenkt kunne være vann, men det er faktisk hele 9 kg i løpet av 2,5 mnd ca. Vil også nevne at jeg har hatt samme stabile vekt i 3 år før dette, så jeg har utelukket at dette er en "naturlig variasjon" i vekten. Denne tiden har jeg ikke gjort noe annerledes enn før. Når jeg merket at jeg begynte å legge på meg, så begynte jeg selvfølgelig å spise mindre og sunnere og gå lengre turer. Nå fortiden går jeg 7 km lang tur hver dag og spiser under 1000 kcal. Jeg drikker ikke alkohol eller røyker. Og vekta rykker seg ikke. Det kan variere med 0,5 kg fra dag til dag men ellers står den helt på samme sted.

Dette er jo selvfølgelig veldig plagsomt for meg. Mest fordi jeg ikke passer noen av klærne mine lenger og måtte kjøpe 2 nye bukser og noen topper som jeg nå bruker, mens resten av klesskapet mitt støver ned

Jeg har i løpet av denne perioden også vært hos legen, ikke bare en, men flere ganger. Han tok blodprøver hvor alt viste seg å være ok. Stoffskiftet lå i den nedre delen av normalen, men fortsatt innenfor referanseverdi så han sa at dette også var ok. Etterhvert som jeg klagde mer på at jeg bare gikk opp i vekt selv om jeg gjorde alt for å gå NED, begynte han å snakke om at det kanskje var matvarer jeg ikke tålte eller at jeg hadde irritabel tarm, siden jeg hadde symptomer som tretthet og var mye slapp og hadde plager med magen som oppblåsthet og smerte. Jeg ble testet for cøliaki, som var negativ. Jeg føler meg heller ikke dårligere etter å ha spist en type mat enn ellers, så det er vanskelig å tro at det er noe jeg ikke tåler, men jeg vet ikke.

Hva kan dette være da? Kan man legge på seg så mye av å ha irritabel tarm? Kan dette være allergi mot en type mat? Jeg er så frustrert, lei og forvirret. Føler at jeg har gjort og gjør alt jeg kan uten nytte.

Faste medisiner: Wellbutrin og Conludag.

Beklager langt innlegg, og tusen takk hvis du har orket å lese gjennom hele!



Anonymous poster hash: b1763...53a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man går opp i fettprosent er det EN grunn til dette, man får i seg flere kalorier enn man forbrenner og kroppen lagrer denne energien som fett rundt om på kroppen.

 

Hvorfor du nå plutselig får i deg flere kalorier enn du forbrenner kan være av følgende årsaker:

 

- fordøyelsessystemet ditt er blitt mere effektivt, så der du før kanskje spiste 3000kcal om dagen, men kun tok opp 2000 av dem og sendte 1000kcal i do. Tar du nå kanskje opp 2500kcal og ligger således i overskudd i forhold til tidligere. Dette er dog ikke et veldig sannsynlig scenario, men mulig

 

- Kroppstemperaturen din har sunket slik at kroppen ikke lengere bruker like mange kalorier på å holde kroppstemperaturen ved like. Dette kan føre til at du ender i overskudd. Igjen, svært usannsynlig.

 

- Sofasitting, svært sannsynlig

 

- Småspising, svært sannsynlig.

 

Finnes også andre mulige grunner, men dem har ALLE EN ting til felles, du får i deg for mye mat hver dag i forhold til hvor mye mat du trenger. Hvis noen prøver å fortelle deg at dette ikke stemmer så skal du umiddelbart anbefale dem å skrive en tilbakevisning av termodynamikkens lover, da vanker det en nobelpris i fysikk på dem.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Jeg tror på deg, trådstarter. Det er klart det er noe som ikke stemmer her hvis du går 7km og dagen og spiser under 1000kcal. Det kan hende kroppen er i sparemodus. Kanskje du burde spise mer?

 

Selv om du ikke ser effekten av gåturene dine enda, så kommer de nok snart. :)

 

TS her!

 

Takk for svar! Håper noen kan hjelpe meg her.. er ganske desperat etter svar. Det er bare så rart :/

 

Anonymous poster hash: b1763...53a

Lenke til kommentar

 

Jeg tror på deg, trådstarter. Det er klart det er noe som ikke stemmer her hvis du går 7km og dagen og spiser under 1000kcal. Det kan hende kroppen er i sparemodus. Kanskje du burde spise mer?

 

Selv om du ikke ser effekten av gåturene dine enda, så kommer de nok snart. :)

 

TS her!

 

Takk for svar! Håper noen kan hjelpe meg her.. er ganske desperat etter svar. Det er bare så rart :/

 

Anonymous poster hash: b1763...53a

 

Går du på noen form for medisiner? Veit at noen medisiner kan føre til vektøkning. Siden du har vært hos legen så har dere kanskje snakket om dette?

Lenke til kommentar

En kommentar, men på generell basis;
Du skriver at du har stoffskiftet i det nedre sjiktet, men innenfor referanseverdi. Hvis du også føler deg trøtt (unormalt trøtt), så kan dette ha en sammenheng. Lavt stoffskift = lav energiproduksjon, og da er naturlig å føle seg trøtt. Lav energiproduksjon = lavt forbruk av energisubstrater (eks. fett og sukker).

Referanseverdier kan variere fra land til land, og faktisk fra år til år. Selv om man er innenfor referanseverdien, så kan den allikevel være forhøyet eller senket i forhold til din egen metabolisme. Men selvfølgelig, jeg skal ikke overprøve noe legen har sagt, men bare kommentere innlegget.

Kosthold:
Det er viktig å påpeke at for at forbrennigsprosessen skal fungere bra, må du også ha et bra inntak av Vitaminer. Mange enzymer i forbrenningen er helt avhengige av vitaminer (spesielt B-vitaminer, Biotin, Folinsyre for å nevne noen) + Mineraler. Dette får du naturlig i deg hvis du spiser vanlig, sunn mat, for å si det enkelt.

Fettforbrenning av fett synker når man spiser mye karbohydrater, spesielt "raske karbohydrater", altså det som smaker søtt.

Forbrenningen av fett øker når maten man får i seg ikke gir tilstrekkelig energi for ditt behov.

Fra et biokjemisk perspektiv, så er det slik at hvis du forbruker 2000kalorier hver dag, og får i deg 1000, så MÅ de resterende 1000 komme fra et sted, ellers vil ikke mattestykket gå opp. Det kan hende du får i deg "skjulte kalorier", altså kalorier du ikke er klar over. Men som jeg nevnte i starten; hvis du har en senket metabolisme, så forbruker man også værre kalorier. På generell basis ville jeg anbefalt å kutte ned på søtsaker, og rett og slett spise mindre porsjoner av maten.

Det hadde vært interessant å vite hvor mye du veier nå, hvor gammel og hvor høy du er. Hvis du har en normal vekt, men vil bli enda tynnere, så er det klart det er vanskelig å gå ned i vekt.

Håper du finner ut av dette!


Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...