Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC starter, men ingen bilde på skjerm


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har idag fått et nytt problem med PCen min.

Når jeg starter maskinen, så høres alt normalt ut, men etter noen sekunder (13-16 sek), så slår pcen seg av og starter opp igjen. Denne gangen holder den seg på.

Skjermen(e) er helt svart, kommer ingen bilde i det hele tatt. Har 2 skjermer og prøvd begge.

 

Har omplassert RAM brikker, tatt av og på cmos batteri, skrudd ut noen deler for å rengjøre for støv.

 

Har noen en formening hva dette kan være og eventuelt hva jeg kan gjøre?

 

Legger ved noen spesifikasjoner på hvilke komponenter jeg har:

HK: ASUS P8Z77-V PRO

CPU: Intel Core i5 3570K

HDD: Samsung SSD 830 128gb

RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16gb

GPU: MSI GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA

Takk på forhånd

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jo være strømforsyninga eller hovedkortet som er dødt. Ikke godt å si. Har du noen kompisser du kan låne litt forskjellig av, slik at du kan begynne å eliminere komponent for komponent? Forsøk også å starte maskinen med kun 1 ram-brikke og CPU selvsagt (ta vekk alle HDD'er, SSD'er, skjermkort, addonkort, DVD rom osv).

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Nei har ikke noen å låne komponenter av :(

Blir det umulig da å finne hva som er galt?

 

Kjøpte det meste fra MPX, forutenom skjermkort som er fra Komplett, men det er vel samme butikken om jeg forstår rett, så lurte på om kan de brukes til noe?

 

Takk for raskt svar forresten, Kyrre S.

 

EDIT: Skal prøve senere etter jobb å gjøre det du nevnte.

Endret av kriryd
Lenke til kommentar

Liten kabel mellom svart og grønn kabel på 24pins viss jeg husker helt rett. (alltid bommet på dette selv, svart og rød eller svart og grønn)

Kjøp en Supernova G2 så slipper du tenke på det. Følger med en hendig liten plugg som gjør det for deg. No more paper clips! :p

 

TS:

Det er egentlig ingen mirakelkur når det kommer til feilsøking på PC.

Hvis maskinen din oppfører seg helt likt når du KUN har 1 minnebrikke (bytt på hvilken brikke du bruker, og hvilket spor denne står i), CPU+kjøler og de nødvendige kablene fra PSU til HK (8p og 24p), så har du iallfall kokt det ned til at feilen sansynligvis ligger i HK, CPU eller PSU. Hvis BIOS fungerer nå og du får bilde på skjerm, kan du begynne å sette inn en og en komponent helt til feilen oppstår igjen.

 

Hvis det ikke fungerer som skissert ovenfor må man feilsøke videre ved bruk av andre komponenter. Du kan f.eks kjøpe en ny PSU, hvis alt oppfører seg helt likt med ny PSU kan du pakke denne pent ned og bruke angrefristen. Det beste er selvsagt å låne noe, men hvis dette ikke er en mulighet så kan du kjøpe og benytte angrefrist.

 

Det finnes nok noen selskap som gjør feilsøk for deg (f.eks digital impuls), men det koster jo litt og så lærer du ingenting av det.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Da har jeg fått testa litt av hvert.

 

Fjerna alt av "unødvendige" komponenter, kjørte med bare CPU + kjøler, PSU, 1 minnebrikke (testa flere stykker og i ulike slots).

 

Kom ingen bilde denne gang heller, samme skjedde.

 

Men jeg noterte meg noe. Det var ett rødt LED lys på hovedkortet som jeg la merke til, og der sto det "CPU_LED".

Tok da opp hovedkortets instruksjonsbok og ser at det står blant annet:

"If an error is found, the LED next to the error device will continue lighting until the problem is solved"

 

Der er også flere slike lamper, de heter DRAM_LED, VGA_LED og BOOT_DEVICE_LED, men de lyste ikke rødt.

 

Betyr dette da at problemet ligger i CPU eller kan det fortsatt være andre ting?

 

Det virket forresten ut som om PSU vifta surret og gikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...