Gå til innhold

Ny maskin til allsidig bruk 15-25.000


Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en ny maskin for å få litt mer kraft. Mitt nåværende oppsett er basert på i5 750, med 4GB minne.

 

Har sett litt rundt, og kommet frem til følgende oppsett: https://prisguiden.no/liste/151126

 

Merk at oppsettet også må inkludere en skjerm og en trådløs ruter. Skjermen vil hovedsaklig brukes til programmering/arbeid og ønskes derfor stor, med høy oppløsning. Oppdateringsfrekvens er ikke relevant da jeg allerede har en 144Hz 24" skjerm som vil bli brukt til spilling.

 

Angående oppsettet har jeg gått for i7 5820K, med 32GB minne. Fant ikke noen butikker som hadde (4x8GB) brikker på lager i nærmeste fremtid, og har derfor gått for (8x4GB) brikker. Usikker på om dette vil ha noen innvirkning ytelsesmessig.

 

Innspill eller kommentarer til oppsettet mottas med takk. Maskinen skal brukes til en del tunge applikasjoner, samt noe spill. 16GB minne vil derfor være et absolutt minimum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser bra ut. Ville byttet PSU med denne: https://prisguiden.no/produkt/evga-supernova-850-g2-207948 (regner med du vil ha muligheten for SLI siden du har valgt såpass høy effekt)

 

Jeg er også litt usikker på hvordan det blir med den digre kjøleren i kombinasjon med 8 stick's med minne. Blir kanskje trangt. (Akkurat på det området er jo en lukket vannkjøler greiere, f.eks Corsair H105 som ikke skal bråke så gæli heller).

 

Slenger med et alternativ til skjerm

https://www.komplett.no/asus-27-led-pb278q/763616

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Ser bra ut. Ville byttet PSU med denne: https://prisguiden.no/produkt/evga-supernova-850-g2-207948 (regner med du vil ha muligheten for SLI siden du har valgt såpass høy effekt)

 

Jeg er også litt usikker på hvordan det blir med den digre kjøleren i kombinasjon med 8 stick's med minne. Blir kanskje trangt. (Akkurat på det området er jo en lukket vannkjøler greiere, f.eks Corsair H105 som ikke skal bråke så gæli heller).

 

Slenger med et alternativ til skjerm

https://www.komplett.no/asus-27-led-pb278q/763616

 

Takk for gode innspill. Kommer til å bytte både strømforsyningen og skjermen. Skjermen er jo spesielt gunstig for mitt bruk da den kan vris 90 grader :)

Angående det med plass på hovedkortet så må jeg undersøke dette nærmere. Hvordan er det egentlig med slike lukkede vannkjølere, trenger de noe vedlikehold slik som vanlig vannkjølingsoppsett trenger? Tenker da i forhold til påfylling av væske, og rensing av vannblokkene.

 

 

har du altibox?? eller noen i familien som har det? du kan bruke kundenummeret dems og få 50%(ish) prosent rabatt på routeren. søk på altibox på komplett!!

 

også er det ikke porto på billigste fraktmuligheten

Har tilfeldigvis altibox, så takk for tipset! :)

Endret av racin
Lenke til kommentar

Jeg kunne aldri tenke meg å hatt en vanlig STOR luftkjøler i et kabinett. Det blir fryktelig trangt i kabinettet, vanskelig å ta bort støv fra kjøleren, kan kræsje med høye rambrikker, tar lengre tid å montere og remontere enn en f.eks Corsair lukket vannkjøler. Jeg ser liksom INGEN fordeler med en stor luftkjøler VS en lukket vannkjøling annet enn prisen. Prisforskjellen er verdt det mener jeg.

Lenke til kommentar

Jeg kunne aldri tenke meg å hatt en vanlig STOR luftkjøler i et kabinett. Det blir fryktelig trangt i kabinettet, vanskelig å ta bort støv fra kjøleren, kan kræsje med høye rambrikker, tar lengre tid å montere og remontere enn en f.eks Corsair lukket vannkjøler. Jeg ser liksom INGEN fordeler med en stor luftkjøler VS en lukket vannkjøling annet enn prisen. Prisforskjellen er verdt det mener jeg.

Er veldig enig. Pris som du nevner er en faktor, og det er ikke så mange av de lukkede kjølerne som har spesielt gode medfølgende vifter - så hvis man tar med bytte av viftene i regnskapet blir jo pris en enda større faktor. Men plassproblematikk som de digre tårnene har med seg gjør en lukket kjøler relativt attraktiv. I tillegg - skal man flytte rundt på kassa si så er store lufttårn et dårlig valg. Det blir ganske stor belastning på kjøler og hovedkort ved å flytte rundt på en PC med f.eks en NH-D14/15.

Lenke til kommentar

Det er også Noctua U14S så i ytelse er like til d14/15. Med mindre effektforbruk og temperaturer på CPU ikke nødvendig å gå på vannkjøling.

 

Jeg mener det er bare marketing som anbefale ikke så bra og bråkende vannkjøler. Lukket vannkjøler er ikke så bra enn custom-made vannkjøling, men har du trenger ett par tusen mer ;)

 

I tillegg, av og til det er også problemer med plassering av AIO vannkjøling i mitx eller matx HK. Ikke har hvis han gå på x99 system.

Lenke til kommentar

 

Jeg ser liksom INGEN fordeler med en stor luftkjøler VS en lukket vannkjøling annet enn prisen. Prisforskjellen er verdt det mener jeg.

Holdbarhet og levetid er to store svakheter med AIO. Det slipper du på en ren luftkjøler.

 

 

5 års reklamasjon.... Hvem har en kjøler eller datamaskin lengre enn det? Iallefall ikkje vanlige folk, bare "linux" folk det :p

Lenke til kommentar

 

 

Jeg ser liksom INGEN fordeler med en stor luftkjøler VS en lukket vannkjøling annet enn prisen. Prisforskjellen er verdt det mener jeg.

Holdbarhet og levetid er to store svakheter med AIO. Det slipper du på en ren luftkjøler.

 

 

5 års reklamasjon.... Hvem har en kjøler eller datamaskin lengre enn det? Iallefall ikkje vanlige folk, bare "linux" folk det :p

 

Er kjipt å måtte vente med å bruke PCen til kjøleren har gått gjennom en RMA, da... :p

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg ser liksom INGEN fordeler med en stor luftkjøler VS en lukket vannkjøling annet enn prisen. Prisforskjellen er verdt det mener jeg.

Holdbarhet og levetid er to store svakheter med AIO. Det slipper du på en ren luftkjøler.

 

 

5 års reklamasjon.... Hvem har en kjøler eller datamaskin lengre enn det? Iallefall ikkje vanlige folk, bare "linux" folk det :p

 

Er kjipt å måtte vente med å bruke PCen til kjøleren har gått gjennom en RMA, da... :p

 

Har man ikke en annen drittkjøler liggende?^^

 

Eller gjør som War, kjøp 2 av alt^^

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Hvis noe ryker under reklamasjon/garantiperioden er det jo bare å kjøpe ny komponent umiddelbart, opprette RMA, henvise til at ny vare allerede er bestilt og du får penga tilbake. Trenger ikke gå mer enn 1-2 dager da (bor man i nærheten av hentebu kan det gjøres på samme dag). Ser ikke på dette som noe stort problem. Oppretter man RMA og sitter å venter på å få denne ferdigbehandlet angriper man problemet på feil måte ...

Lenke til kommentar

Hvis noe ryker under reklamasjon/garantiperioden er det jo bare å kjøpe ny komponent umiddelbart, opprette RMA, henvise til at ny vare allerede er bestilt og du får penga tilbake. Trenger ikke gå mer enn 1-2 dager da (bor man i nærheten av hentebu kan det gjøres på samme dag). Ser ikke på dette som noe stort problem. Oppretter man RMA og sitter å venter på å få denne ferdigbehandlet angriper man problemet på feil måte ...

Sant nok, men om man ikke bor sentralt, så sitter du fort uten maskin i en dag eller to, som er kjipt (Dersom man ikke har en annen kjøler, feks. intel stock kjøleren som går i søpla her)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...