Gå til innhold

Forslag til nytt kamera? Har Sony-blits


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Mitt kjære Sony a300 ble frastjålet i sommer, og med dette hadde jeg en ekstern blits og eksternt objektiv. Kun kameraet ble stjålet.

 

Mannen er dømt til å erstatte kameraet á 5000,-. Jeg er nyskjerrig på hva jeg bør bruke disse pengene på. Selge objektiv/blits og kjøpe ny pakke, eller finnes det noen nyheter der jeg kan bruke samme blits/objektiv?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke så mye å bidra med. Sony har byttet blitssko fra egen type blitssko til standard siden a300 så de flste modeller du får i dag har ny type, men jeg har ikke oversikt. Tror det finnes adaptere, men det må du sjekke. Sony ser ut til å satse vesentlig på speilløse kameraer i dag og de kan ikke bruke dine gamle linser direkte. Det finnes adapere, men de koster en del og mer kronglete i bruk.

 

Ser et par alternativ: Finne et Sony SLT-kamera som kan bruke linsene dine direkte. Det er bare A77 II som er relativt nytt, men det er mye større, tyngre og dyrere enn det du har. Men godt mulig noen har rimeligere modeller på lager fortsatt. Selv om de er et par år gamle modeller vil det være en oppgradering fra det du hadde. Akams prisguide lar deg søke på kameraer og finne priser og tilgjengelighet.

 

Alternativet er å bytte til speilløst Sony eller et annet merke. I begge tilfeller ville jeg valgt å selge det du har, selv om det er mulig å få adpater hvis du velger Sony på nytt. Problemet med dette er at du neppe får mye igjen for linsene i forhold til hva det koster å skaffe tilsvarende nye.

Lenke til kommentar

Sony A77 har vel samme blitssko som det du har i dag, mens A77 MkII har fått den nye typen. Jeg ser det ligger en A77 på bruktmarkedet på foto.no, men jeg har verken kjennskap til tilstand eller pris. Uansett er nok dette en vesentlig oppgradering i forhold til A300 og de har gått for nærmest latterlig lave priser på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Sjekket prisguiden og eneste modell under 5000 som er på lager i butikkene og kan bruke linsen du har i dag er SLT-A58. Den kan ikke bruke blitsen din direkte, men Sony lager et adapter som skal fikse det (ADP-MAA).

 

Prisen på kameraet ligger på rundt 4500, inklusiv 18-55 linse. Veldig mange kameraer i begynnerklassen inkluderer et slikt objektiv, så er det bare det du har fra før er det egentlig bare blitsen du sparer på å beholde.

 

Neste alternativ opp fra Sony er A65 som koster fra 5800 inlusiv 18-55mm, der kan du bruke blitsen din direkte.

 

Ellers er bruktmarkedet en mulighet, og som BarneyGumble kommenterte bør det være en del billig å finne der bare du er litt tålmodig. Vær obs på at det er både gode tilbud og enkelte som prøver seg med latterlig høye priser på bruktmarkedet så sjekk nøye hva du får og prøv å sjekke priser på lignende kameraer før du handler.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...