Gå til innhold

Kan man "koble" fysiske harddisker direkte til VM i ESXI?


Rusher

Anbefalte innlegg

Tittelen kan kanskje være vanskelig og forstå. Men jeg kjører idag WS2012R2 på serveren, med Stablebit Drivepool til harddiskene. Jeg tenker å bytte til en Hypervisor løsning, i dette tilfelle ESXI. Men jeg ønsker ikke å røre de diskene der alt er lagret. er det mulig å få disse inn i VM'en, på lik linje som det jeg kjører idag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den desidert enkleste måten å flytte data/servere på er å kjøre en komplett server backup for så å restore den der du ønsker å ha den.

Jeg brukte Veeam sist jeg flyttet DS/AD fra en server til en annen, fikk alt opp å gå uten noen store problemer.

Nå er jeg ikke noen ekspert på ESXI, men bruker til dagelig Hyper-V og der kan man ivertfall legge til fysiske disker til en VM.

Lenke til kommentar

Tittelen kan kanskje være vanskelig og forstå. Men jeg kjører idag WS2012R2 på serveren, med Stablebit Drivepool til harddiskene. Jeg tenker å bytte til en Hypervisor løsning, i dette tilfelle ESXI. Men jeg ønsker ikke å røre de diskene der alt er lagret. er det mulig å få disse inn i VM'en, på lik linje som det jeg kjører idag?

 

Du kan benytte PCI passthrough (VMDirectPath I/O) av USB kontrollere og/eller HDD kontrollere for å ekponere en HDD direkte til en VM (fungerer også med annen hardware).

 

Forutsetningen er du må ha støttet hardware. Forøvrig kan ESXI være ganske sær på hardware i seg selv, men det er ikke alltid hardwaren må være listet i VMWare sin HCL for at det skal fungere.

Endret av process
Lenke til kommentar

Passthrough eller RDM (raw disk mapping) er nok eneste praktiske løsning for "hobbybruk".

 

Av disse er RDM enklest å ta i bruk, du kjører en kommando for å lage "virtuelle" vmdk-filer som kun inneholder info om de fysiske diskene. Disse vmdk filene legger du så til guest på vanlig måte.

Guest vil da se diskene som om du hadde "fysisk" koplet de til guest.

 

Passthrough krever at et kontrollerkort (onboard kan fungere, kommer an på hvordan det er "wired") dedikeres til diskene som skal passthrough'es, og i tillegg støttet hw: cpu, chipset og bios/uefi med iommu (AMD-Vi/Intel Vt-d).

Endret av HawP
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...