Gå til innhold

Huawei P7 vs Samsung Alpha


genser

Anbefalte innlegg

Etter noen år med iPhone vurderer jeg sterkt å prøve ut Android igjen.

 

Jeg har gitt Android ett forsøk før etter å ha gitt OS'et det jeg selv trodde var en lang modningstid i form av Nexus S med med Android 4 i slutten av 2011. Det var en sørgelig opplevelse, men jeg tror og håper jeg kan la meg imponere denne gangen.

 

Alternativene jeg har funnet frem er Samsung Galaxy Alpha og Huawei Ascend P7.

http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=6124&idPhone2=6573

 

Jeg bryr meg ingenting om benchmarks eller specs, men bryr meg om hvordan ting faktisk fungerer i bruk. Jeg bryr meg om godt kamera, og god brukeropplevelse. Jeg _tror_ kanskje jeg bryr meg om hvor enkelt det er å legge inn plain Android og hvor godt telefonen vil yte da.

 

Jeg synes Alpha'en er marginalt penere og den er marginalt mindre. Men P7 kan jeg få til en ekstremt lav pris.

 

Er Alpha'en verdt ca. 3000 kr mer enn P7? Vil P7 lett kunne få un-bloated Android (og lollipop når den tid kommer)? Har forskjellene i datakraft mye å si ved nettsurfing og 2D-spill? Er det noen bruksfordeler og ulemper jeg burde vite om?

 

Takk for innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-169651

Alpha er en helt ok telefon, men den er ingen batterikonge, og kameraet var relativt puslete greier. Gode specs på kameraet, men videoopptak ble litt hakkete og ujevne.

 

Selve telefonen er fin å bruke, og den står ikke tilbake for noe når det gjelder ytelse. Ligger godt i lomma, lyd under samtaler er bra. Skjermen kan være litt utydelig ved liten skrift, og lyd på musikk i lydutgangen var litt flat.

 

Det er i alle fall min erfaring med den. Jeg hadde den i ca 2 uker før jeg gikk tilbake til Nokia Lumia 1020.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Mangel på minnekort er ikke noe problem så lenge Alpha'en har 32GB internt. Men det bittelille batteriet hadde jeg ikke oppdaget før nå. Det er jo litt kjipt. Kamera er også relativt viktig.

 

Får også ta en kikk på Z3 Compact med tanke på batteri og kamera, men synes designet trekker den langt ned.

 

Mulig P7 blir uaktuell om det er slik at det er mangel på gode ROM's pga sær prosessor.

 

Ender vel opp med det fornuftige og kjedelige valget, iPhone 6. iMessage, FaceTime, godt kamera og høy bruktsalgspris er solide argumenter.

Lenke til kommentar

Huawy har jeg ikke noen erfaring med, men jeg kan kommentere noen andre:

Jeg har iPhone 6 16 GB. Den er helt grei, og har et ålreit batteri, men jeg synes jeg kunne forvente mer av Apple . Telefonen har en skjerm av passe bra størrelse, men jeg synes den er for stor i forhold til skjermstørrelsen. Her er Sony Xperia Z3 Compact og Samsung Galaxy Alpha klart mindre, selv de har omtrent samme skjermstørrelse som iPhone 6.

 

På Z3 compact er hjem- og tilbaketasten en del av skjermen, og selv om de i visse programmer ikke vises annet enn når man trenger dem, vil de ofte ta plass på skjermen. Samsung-telefonen har egen plass til dette under selve skjermen, og både den og iPhone ha egen, fysisk hjem-tast.

 

Synes batteriet på Alpha og iPhone er mye det samme, men Alphaen mister mer batteri når man surfer. Den har Crome som standardleser, men det finnes nettlesere som bruker mindre ressurser. Uansett ser det ut som iPhone har bedre batteri.

 

Kun Z3 Compact er vanntett, men man må fremdeles åpne et deksel hver gang man skal lade - dersom man ikke vil investere i en lade-dokk. Kan nevne at HTC Desire Eye, som kommer i november, også er vanntett, men den har etter det jeg har lest, ikke deksler.

 

Iphone 6 er rund og glatt å holde i, men meningene om det er delte. Alpha har rette kanter, og jeg får et bedre grep på den. Z3 Compact har gummierte sider, nor som nok gir klart best grep, men baksiden er veldig glatt (glass) og hvis underlaget er glatt, kan den fort "rör" på seg.

 

 

Jeg går og vurderer frem og tilbake om jeg skal beholde iPhonen eller Alphaen. Jeg bruker stort sett kun Mac privat, og etter å ha brukt mest iPhone de siste to-tre åra, er det enkelt for meg å bare kjøre på med 6-eren, men samtidig liker jeg veldig godt Alpha'en.

Skal ikke være enkelt...

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Alpha i en måned og det er ikke noe mere problem med batteri på denne enn andre telefoner.

Merk at exynos 5430 soc er krympet produksjonsteknikk og bruker mye mindre strøm både pga dette og octacore arkitekturen.

Den holder fint en dag og litt til. Har lik batteridrifts tid som jeg hadde med S4.

Kameraet er også helt greit , hverken enestående eller dårlig.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har hatt Alpha i en måned og det er ikke noe mere problem med batteri på denne enn andre telefoner.

Merk at exynos 5430 soc er krympet produksjonsteknikk og bruker mye mindre strøm både pga dette og octacore arkitekturen.

Den holder fint en dag og litt til. Har lik batteridrifts tid som jeg hadde med S4.

Kameraet er også helt greit , hverken enestående eller dårlig.

 

I en del tester jeg har lest, er batteriet et minus på Alpha. På enkelte andre er det ikke det. Uansett er det ikke det sprekeste batteriet, men på grunn av det du nevner, samt skjermen, er det ikke ille. Er enig med dine estimater.

Lenke til kommentar

Trengs ikke. Slå på ultra strøm sparing så har man ett døgn ekstra standby med 10% igjen.

Tilgang til en stikkontakt eller uttak i bilen for hurtiglade i 20 minutter(fylles enda raskere enn note4)

 

Dere overdriver....

I skrivende stund har jeg igjen 41% fra imorres etter en normal dag på jobb.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det er jo DRITkult hvis jeg skal bruke telefonen til å ligge i standby. Ikke så ekstremt sjef når jeg skal se ti timer med video.

 

Så jo det kan absolutt være greit å ha. Kommer an på hva du skal. Jeg er absolutt i favør for å ha mulighet til å ha med et par ekstra batterier.

Lenke til kommentar

Holder til på tog og flyplasser i blant.. Don't get me wrong, Alpha har jo et bra batteri, og Ultra Power Saving er sweet. Jeg bare sier at utbyttbare batterier er også sweet.

Du går tom uansett om du har video og browser som sysselsetting. Selv om du har en note.

Bedre å ha en slik i bagen da.

https://www.mpx.no/gp-portable-powerbank/827735?gclid=CjwKEAiAj-KiBRC48YzhnLSg0D0SJAClOhK3r9NQtl1-sHVSZvQKdOMbd9IECuQIe-Ummz1z3ozuAhoChDnw_wcB

 

Jeg bruker note 10.1 til video og underholdning osv når jeg reiser. Den har 7000 mvh batteri og anvendelig skjerm til sånt.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ja du går tom. Men derav ekstra batterier.

Alternativt kan jeg jo og skaffe meg privatfly med innebygd widescreen, eller velge lydbok over film, eller som du sier nettbrett.

Men jeg er ikke så giret på å bruke flere tusen ekstra bare på dette, da det absolutt ikke er noe jeg gjør konstant men mer sånn i ny og ne, så da er det like greit å slenge med ett par ekstra batteri.

 

Det er jo meg. Og det er tross alt neppe like relevant på en middels stor skjerm som på en phablet, kan si meg enig der... Blir litt annerledes fra Alpha til Note.

 

That being said frister det med et nettbrett, bare de hadde laget et nytt Notebrett. Men det blir veldig off topic :p .

 

Poenget mitt var vel mer at utbyttbart batteri er sweet vs å ikke ha det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...