Gå til innhold

Nytt skjermkort, nye problemer


DataFMT

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nylig byttet skjermkort, fra Ati Radeon 5770 til nVidia GTX 970 (Gigabyte).

 

Jeg bruker har en TV og to dataskjermer tilkoblet. TV'en og den ene dataskjermen er satt opp til å vise samme bilde; 1080P, mens den andre dataskjermen bruker jeg skjelden, og er nå avkoblet. TV'en er koblet opp med HDMI, mens dataskjermen er koblet til DVI. Problemet er at skjermbildet kun vises på dataskjermen under boot. Dette problemet hadde aldri det gamle skjermkortet.

 

Finnes det noen mulighet for å sette en "silent" profil på nvidia-skjermkort, slik det går an på Ati?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har tre skjermer heima, en koblet med dvi, en hdmi og en med overgang fra dvi til hdmi. Hos meg kjem post, boot og bios bare på dvi og hdmi skjermen.

 

Har aldri opplevd dette som eit problem sidan alle fungerer idet win logoen kjem.

det er ikke et kjempeproblem, men det er litt irriterende. det finnes ingen vei rundt dette? På Ati fungerer det jo utmerket.

 

Det går ann i NVIDIA driveren (høyreklikk på skrivebordet, så trykk NVIDIA Control Panel) å sette opp for flere skjermer, har du prøvd dette? Har fungert for meg iallefall

 

Får du da bilde på alle skjermene under boot?

 

Noen som vet hvordan man for eksempel kan justere viftehastighet? Virker ikke som jeg har alle alle valgene i nvidia-kontrollpanelet.

Lenke til kommentar

Windows/drivere styrer ikke hvilken monitor BIOS og POST vises på. har ikke sett noe valg for å endre noe slikt i BIOS, men har aldri lett heller. Og bruker nok som regel bare å sjekke hva skjermkortet prioriterer. Typisk er vel DVI-porten som får førsteprioritet av hva jeg har merket meg, noe som ikke er helt ulogisk.

Ønsker du å bytte dette, så må du bytte hvilken kabel som går hvor. Ie. f.eks bruke en enkelt DVI->HDMI adaptert, slik at TVen også er koblet til med DVI. Dog, lyden vil nok da ikke kunne overføres (før kunne dette gå via DVI-adapter også, men noe usikker på hvordan ståaen er her i dag)

 

Kan ikke justere vifte, frekvens, spenning i Nvidia sitt kontrollpanel. Da bruker du MSI-afterburner, hvor du kan sette viftehastighet, eller lage/endre din egen vifteprofil, nøyaktig slik du ønsker det. Bråker kortet altså?

Lenke til kommentar

Windows/drivere styrer ikke hvilken monitor BIOS og POST vises på. har ikke sett noe valg for å endre noe slikt i BIOS, men har aldri lett heller. Og bruker nok som regel bare å sjekke hva skjermkortet prioriterer. Typisk er vel DVI-porten som får førsteprioritet av hva jeg har merket meg, noe som ikke er helt ulogisk.

Ønsker du å bytte dette, så må du bytte hvilken kabel som går hvor. Ie. f.eks bruke en enkelt DVI->HDMI adaptert, slik at TVen også er koblet til med DVI. Dog, lyden vil nok da ikke kunne overføres (før kunne dette gå via DVI-adapter også, men noe usikker på hvordan ståaen er her i dag)

I mitt oppsett er det en liten svakhet at ikke begge de to skjermene viser det samme. Hadde trodd at driverne i dag snakket mer med skjermkort-bios.

 

 

Kan ikke justere vifte, frekvens, spenning i Nvidia sitt kontrollpanel. Da bruker du MSI-afterburner, hvor du kan sette viftehastighet, eller lage/endre din egen vifteprofil, nøyaktig slik du ønsker det. Bråker kortet altså?

Og det er et program jeg kan bruke på et gigabyte-kort? Det støyer mer enn mitt forrige kort, og det overrasket meg en del siden disse kortene har fått så mye skryt.
Lenke til kommentar

Ja, det kan du.

 

Drivere kan ikke snakke med BIOS, da de ikke har blitt lastet inn enda. Og for PCen sin viten så eksisterer de ikke. Det er ikke før OSet tar over kontrollen at de lastes inn.

 

Ikke hørt om noe kopiering av bilde over flere skjermer i BIOS. Men det er nå bare meg. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ja, det kan du.

 

Drivere kan ikke snakke med BIOS, da de ikke har blitt lastet inn enda. Og for PCen sin viten så eksisterer de ikke. Det er ikke før OSet tar over kontrollen at de lastes inn.

 

Ikke hørt om noe kopiering av bilde over flere skjermer i BIOS. Men det er nå bare meg. :)

AMD-kort pleier å kjøre alle displayoutputs med samme bilde før drivere, virker ikke som om det samme er tilfelle med Nvidia-kort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...