Gå til innhold

i5-4670k Prime 95 Høy Temp Nh-d14


Mgut

Anbefalte innlegg

Har bygget en ny pc for en kompis, sku testte ka slags temp det ble på den, så ser eg både i msi afterburner, core temp og asus suite 3 at etter 1 sekund da jeg startet testen så dro tempen helt opp til 75-76 grader, på under et sekund

Er det normalt?
Han bruker noctua nh-d14 cpu kjøler

Idle kjører den på 30-32 grader

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei du dreper ikke cpuene i dag, de klokker ned om de blir for varme.

 

Ts: Du sier ikke noe om cpuen han har og du kan ha hatt for mye eller for lite kjøle pasta.

Det er ikke varmen som dreper, og dette har blitt sagt flere ganger før het på forumet. både andrull, Nizzen og DuraN blant annet er enig idet samme, men jeg er på telefon så orker ikke finne link.

Lenke til kommentar

Nei, til og med ved stock settings kan du drepe en brikke med prime, derfor anbefaler man ikke å stressteste med prime.

 

Dette gjelder for Haswell etter det jeg har lest. Min gamle Sandy Bridge i7 2600K @ 4500 takler fint Prime95 i timesvis. Tror det har med AVX 2 å gjøre.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

 

Nei, til og med ved stock settings kan du drepe en brikke med prime, derfor anbefaler man ikke å stressteste med prime.

Dette gjelder for Haswell etter det jeg har lest. Min gamle Sandy Bridge i7 2600K @ 4500 takler fint Prime95 i timesvis. Tror det har med AVX 2 å gjøre.

Du har rett at det handlet om instruksjonsbok, og derfor er det nyere utgaver av prime95 det er snakk om. Men om det gjelder bare Haswell eller om sandy er påvirket vet jeg ikke. Men man har begynt å gå bort ifra å bruke prime på generell basis da det er langt ifra slik en pc brukes.

Lenke til kommentar

Så du kan altså ikke kjøre folding@home på cpuer lenger? Det er noe av det bedre å teste cpu/gpu.

Jo. Men Prime belaster CPU på en annen måte. Har det direkte fra hovedkortprodusenter samt Intel selv at man ikke bør bruke Prime for å teste overklokka CPU'er. Bare å Google litt på diverse andre forum hvis du vil ha andre kilder, da jeg skal hjem fra jobb straks :)

 

Dette gjelder i hovedsak for Haswell med nyere versjoner av Prime95.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...