Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Knirk i clutch under belastning - Volvo 940


ColdCode

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat når clutchen griper så er det vel clutchjertet, senteret på lamellen som vrir seg. Alle disse små fjærene, demperne. Det vrir seg kanskje mer ved belastning. http://www.ferguslea-ayr.co.uk/wp-content/uploads/2012/12/ferguslea-clutch-assembly-ayr.jpg

 

Uvanlig diagnose. Hvertfall for min del, men det er en teori. Disse har vel også et svinghjulslager som kan komme med rare lyder. Kan jo også være et motorfeste.

 

Er ikke så lett å komme til med sprayfett inni der. Du skal helst ikke treffe de tinga som er rundt. Ellers er det jo helt vanlig at det knirker litt i pedalen eller overføringene, men da knirker det vel hele tiden.

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei igjen.

 

Har ikke fått svart her på en stund.

 

Det er ikke selve pedalen som knirker, det er et eller annet i overføringen som hyler/piper, og da som sagt under belastning(rask igangsetting fra stillestående, girskift under akselerasjon i bakke osv). Det er bare snakk om et sekund eller to, og så blir det stille. Virker uansett som en del av bilen ikke er så fan av det, hehe.

 

Tror jeg skal ta en kjøretur, prøve å framprovosere lyden og ta et opptak jeg kan legge ut her :)

Endret av Bensinkanne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Ja, det knirker litt fra selve clutchpedalen også, men dette hører man ikke så lenge motoren er igang. Lyden jeg plages av dukker kun opp ved belastning av drivverket, og minner mer om et hvin/hyl enn et knirk.

 

Lyden kommer som sagt fra f.eks stillestående opp i rask akselerasjon, spesielt om man må gi litt gass under girskiftet(f.eks i en oppoverbakke). Det er ikke snakk om å ha gasspedalen i bunn og poppe clutchen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Den lyden der hadde jeg på min Opel, og den kom av slitt clutch, rett og slett. Dog har jeg kjørt snart 75.000km siden lyden startet, og den fungerer fortsatt perfekt. Nå skal det sies at jeg er nøye med å unngå høy belastning og sluring på clutchen..

 

Vi hadde den i deler og så, derfor vet jeg den var sliten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...