Gå til innhold

Hypnose, fungerer det virkelig?


Tmz

Anbefalte innlegg

Jeg var på et slik hypnose show for en stund tilbake. Jeg har aldri hatt helt troen på slike ting, men her tok han opp tilfeldige fra publikum, inkludert noen jeg faktisk kjenner. Det fungerte ikke på alle, men det stod igjen 2 stk, han jeg kjenner og en annen person. Han jeg kjenner sier han ikke husker noenting etterpå, men jeg kjenner han jo ikke så godt at jeg vet om han bare latet som eller ikke, vi gikk bare i samme klasse. Noen som har litt kunnskaper rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er slett ikke noen ekspert, jeg hare bare lest litt om dette fra ulike kilder og hørt historier, men inntrykket jeg har er at hypnose i seg selv virker, men både den som blir hypnotisert og den som skal hypnotisere må være ganske trygge på hverandre. Og hypnose fungerer bare hvis den som skal blir hypnotisert er åpen for og villig til å gjennomføre det, eller så går det ikke.

 

I tillegg så vil man aldri kunne få noen som er hypnotisert, til å gjøre noe som hun/han er totalt uenig med eller fundamentalt i mot å gjøre.

 

Dette er en av grunnene til at reell hypnose som regel foregår med en terapeut/psykolog/annet i et kontrollert miljø.

 

Disse "Show hypnosene" er jeg litt mer skeptisk til, men klart, jeg kjenner jo ikke til så mange show, og hvis personen som blir tatt opp på scenen er komfortabel nok med seg selv og med hun/han som skal hypnotisere, så kan det vel fungere kanskje.

 

 

Edit; Sånn BTW, hvilket show var dere på? :)

Endret av Silverhawk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker ikke hvem det var, men det var i militæret. Han ene av de to som stod igjen til slutt gjorde endel ting jeg tviler på at han vanligvis hadde vært komfortabel med å gjøre. Han så litt usikker og nerd ut, og han både danset, kjørte striptease, osvosv. Det var 15 stk i utgangspunktet, så det er jo såklart noen som det ikke funker på.

Lenke til kommentar

Hypnose funker på mange og det kan ha stor effekt. For røykere som vil slutte, er det ofte et reelt ønske om å slutte men manglende viljestyrke og man oppnår da gode resultater på kort tid. Hypnose dreier seg i stor grad om å styre viljen som allerede er der, men det er med en del personer mulig å gjøre noe av det rake motsatte. Under studiet hadde vi en foreleser som er meget flink på dette og han fortalte en del historier fra praksisen som virket tildels utrolig, men det var for så vidt ingen grunn til å tvile på ham (kanskje han hadde massehypnotisert oss allerede til å godta rubb og rake... ;) ).

Lenke til kommentar

Ja det fungerer, men ikke som mange skulle tro.

 

De fleste har vel sett videoer av hypnotisører som får tilfeldig utvalgte til å gjøre mange rare ting. De er ikke betalte eller med på juksingen. De blir ironisk nok hypnotisert fordi de tror de blir hypnotisert. Det er altså "power of suggestion" eller en "placebo-effekt" om man kan kalle det det.

 

Denne videoen viser det samme prinsippet, der en autoritetsfigur kan få vanlige folk til å gjøre de rareste ting:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hypnose er bullshit!

 

Og "hypnoseshow" har kun med fenomenet konformitet å gjøre. Man vet hva som er forventet at man skal gjøre og ser andre gjøre det så da gjør man det selv også for å ikke skille seg ut.

 

Ta en indianer som aldri har sett et slikt show før, og få en "hypnotisør" til å prøve å hypnotisere denne personen uten noen andre oppe på senen samtidig og han vil feile stort, da indianeren ikke vet hva som forventes at h*n skal gjøre og det er ingen andre på senen som gjør noe som han ikke vil skille seg ut fra.

 

 

Hadde hypnose fungert så ville det jo ha vært en gavepakke for etterettningsorganisasjoner, men slik er det altså ikke.

Og hadde hypnose fungert så ville det jo ikke ha vært noe behov for etterforkning, ol i rettssaker, bare hypnotiser den mistenkte og få h*n til å si om h*n har gjort det eller ikke....

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Hypnose er bullshit!

 

Og "hypnoseshow" har kun med fenomenet konformitet å gjøre. Man vet hva som er forventet at man skal gjøre og ser andre gjøre det så da gjør man det selv også for å ikke skille seg ut.

 

Ta en indianer som aldri har sett et slikt show før, og få en "hypnotisør" til å prøve å hypnotisere denne personen uten noen andre oppe på senen samtidig og han vil feile stort, da indianeren ikke vet hva som forventes at h*n skal gjøre og det er ingen andre på senen som gjør noe som han ikke vil skille seg ut fra.

 

Med andre ord: Det fungerer.

 

Det er bare ikke hokuspokus.

Lenke til kommentar

Vi var på sånn hypnoseshow.. Det fungerte ikke på meg, men min samboer. Trodde ikke på det før, men merker at jeg kanskje er tilbøyelig til å tro det nå.

Min vanligvis sjenerte og sosialt "awkwarde" kjæreste (som blir flau hvis jeg spør om ting i butikken) drepte en oppblåsbar krokodille og danset slow med en gammel mann. :p

Lenke til kommentar

 

Hypnose er bullshit!

 

Og "hypnoseshow" har kun med fenomenet konformitet å gjøre. Man vet hva som er forventet at man skal gjøre og ser andre gjøre det så da gjør man det selv også for å ikke skille seg ut.

 

Ta en indianer som aldri har sett et slikt show før, og få en "hypnotisør" til å prøve å hypnotisere denne personen uten noen andre oppe på senen samtidig og han vil feile stort, da indianeren ikke vet hva som forventes at h*n skal gjøre og det er ingen andre på senen som gjør noe som han ikke vil skille seg ut fra.

 

Med andre ord: Det fungerer.

 

Det er bare ikke hokuspokus.

 

 

Konformitet "fungerer" ja det er en grunnleggende menneskelig egenskap, men det betyr ikke at hypnose slik det beskrives fungerer.

Det er det samme som at placebo fungerer, men det betyr ikke at homeopati fungerer slik som det beskrives selv om placebo effekten gjør at man faktisk kan bli litt bedre når man tar sukkerpillene.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

 

 

Hypnose er bullshit!

 

Og "hypnoseshow" har kun med fenomenet konformitet å gjøre. Man vet hva som er forventet at man skal gjøre og ser andre gjøre det så da gjør man det selv også for å ikke skille seg ut.

 

Ta en indianer som aldri har sett et slikt show før, og få en "hypnotisør" til å prøve å hypnotisere denne personen uten noen andre oppe på senen samtidig og han vil feile stort, da indianeren ikke vet hva som forventes at h*n skal gjøre og det er ingen andre på senen som gjør noe som han ikke vil skille seg ut fra.

 

Med andre ord: Det fungerer.

 

Det er bare ikke hokuspokus.

 

 

Konformitet "fungerer" ja det er en grunnleggende menneskelig egenskap, men det betyr ikke at hypnose slik det beskrives fungerer.

Det er det samme som at placebo fungerer, men det betyr ikke at homeopati fungerer slik som det beskrives.

 

 

Hva er det du kaller hypnose da? Homeopati lover jo mer enn det er, hypnose gir hva du loves, bare ikke i form av magi og mystiske krefter, men heller psykologi.

 

Hypnose er litt som illusjonister, bare at man må tro på de for at det skal fungere. Man utnytter psyken og skaper en illusjon, enten ved å bedra sansene, eller ved å lure de som blir hypnotisert til å tro at de blir hypnotisert, og derfor, ironisk nok, blir hypnotisert.

 

Hypnose kurerer ikke kreft, det er ikke medisin, men det er et psykologisk verktøy som kan utnytte en sterk placebo-effekt. Kakler man rundt som en høne på en scene fordi du har blitt "hypnotisert" så har man blitt hypnotisert (uten anførselstegn).

 

Placebo-effekten er nyttig:

http://www.sciencedaily.com/releases/2007/10/071022124741.htm

 

Jeg er enig i at det fort kan bli svada med hypnose. Det er mange som lover penisforlengelse, kreft-kurering og andre typiske kvakksalver-løfter, men å kakle om en høne og strippe seg til undertøyet på scenen, eller tro at du er i en transe som får deg til å mislike sigaretter er ikke mer enn det loves.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Hva er det du kaller hypnose da? Homeopati lover jo mer enn det er, hypnose gir hva du loves, bare ikke i form av magi og mystiske krefter, men heller psykologi.

 

Hypnose blir ikke fremstilt som konformitet i praksis. Det ble fremstilt som at "hypnotisøren" på scenen kan kontrollere folkene som er "hypnotisert" til å gjøre akkurat hva han vil uten at de selv er bevisst på det eller kan kontrollere hva de gjør. Eller at hypnotisøren i terapistolen kan grave frem minner som man ikke kan komme til på egen hånd. Eller at man kan få overmenneskelige krefter under hypnose. Eller at man kan få folk til å ikke lyve når de er hypnotisert. Eller at man kan kontrollere hva folk gjør i ettertid etter at de er blitt hypnotisert, f.eks "drep den første personen som sier fiskekake til deg".

 

Så nei hypnose fungerer ikke slik som det blir fremstilt akkurat som at homeopati, eller healing, eller spåkoner, eller hva som helst annet alternativt tull ikke fungerer slik som det blir beskrevet selv om man kan se en placeboeffekt, eller at man treffer på noe av alt man sier under "cold reading".

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

 

Hva er det du kaller hypnose da? Homeopati lover jo mer enn det er, hypnose gir hva du loves, bare ikke i form av magi og mystiske krefter, men heller psykologi.

 

Hypnose blir ikke fremstilt som konformitet i praksis. Det ble fremstilt som at "hypnotisøren" på scenen kan kontrollere folkene som er "hypnotisert" til å gjøre akkurat hva han vil uten at de selv er bevisst på det eller kan kontrollere hva de gjør. Eller at hypnotisøren i terapistolen kan grave frem minner som man ikke kan komme til på egen hånd. Eller at man kan få overmenneskelige krefter under hypnose. Eller at man kan få folk til å ikke lyve når de er hypnotisert. Eller at man kan kontrollere hva folk gjør i ettertid etter at de er blitt hypnotisert, f.eks "drep den første personen som sier fiskekake til deg".

 

Så nei hypnose fungerer ikke slik som det blir fremstilt akkurat som at homeopati, eller healing, eller spåkoner, eller hva som helst annet alternativt tull ikke fungerer slik som det blir beskrevet selv om man kan se en placeboeffekt, eller at man treffer på noe av alt man sier under "cold reading".

 

 

Tror du må være litt forsiktig med definisjonen av hypnose. Man kan ikke hypnotisere noen til å gjøre noe som å drepe den første personen om sier fiskekake.

 

Problemet er at du avblåser hypnose fordi du drar de alle over en kam og overvurderer evnene.

 

Selv vitenskapen anerkjenner at hypnose fungerer, men ikke i form av de fantastiske scenariene du og kvakksalverne kommer med.

 

http://med.stanford.edu/news/all-news/2012/10/not-getting-sleepy-research-explains-why-hypnosis-doesnt-work-for-all.html

@1:15 om du er utålmodig

 

http://news.psu.edu/story/141251/2005/10/03/research/probing-question-does-hypnosis-work

 

Litt mer lett-lest artikkel: http://science.howstuffworks.com/science-vs-myth/extrasensory-perceptions/hypnosis.htm

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...