Gå til innhold

php bøker, fortsatt mysql?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei jelly.

 

MySQL er ikke utdatert, MySQL er selve databaseadministrasjonssystemet, derfor lages det enda bøker på emnet.

 

de gamle funksjonene som mysql_connect() osv i PHP er dog utdatert, og det er anbefalt å bruke "prepared statements" med Mysqli eller PDO funksjonene.

 

http://php.net/manual/en/intro.mysql.php

Endret av JanTerjeRiisOttoJohansen
Lenke til kommentar

Hei jelly.

 

MySQL er ikke utdatert, MySQL er selve databaseadministrasjonssystemet, derfor lages det enda bøker på emnet.

 

de gamle funksjonene som mysql_connect() osv i PHP er dog utdatert, og det er anbefalt å bruke "prepared statements" med Mysqli eller PDO funksjonene.

 

http://php.net/manual/en/intro.mysql.php

er alle mysql_ funksjoner utdaterte?

 

Når jeg leser innholdsfortegnelsen på bøker, sier de ingen ting om det er pdo eller mysqli som blir brukt. får følelsen av at alle bøker bruker mysql_ funksjoner

 

bør jeg lære meg pdo eller mysqli, hvis jeg skal jobbe med mysql

Endret av jeIIy
Lenke til kommentar

Ja, alle mysql_* funksjonene er utdaterte.

Skal sjekke når jeg er hjemme i morra i boka jeg kjøpte på høyskolen for noen år siden, hva som står der.

 

Ellers er det viktig og riktig som JanTerje sier at det kun er de funksjonene som er utdatert, ikke selve MySQL, og det er ikke umulig at det kun vil stå mysql i innholdsfortegnelsen, selv om mysqli og pdo er brukt/omtalt.

 

Edit:

Når det gjelder hvilke av de to du bør velge, så vil jeg anbefale PDO, da det også kan brukes mot andre databasesystemer enn mysql, slik at du kan slippe å måtte lære noe ekstra seinere.

Endret av Thorbear
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...