zeitgeist Skrevet 29. oktober 2003 Skrevet 29. oktober 2003 Aftenposten har en artikkel nå om en ny optisk CPU. Et mulig blikk inn i fremtiden? "Et selskap i Israel har utviklet en prosessor som bruker optikk i stedet for silikon, og dermed kan utføre regneoperasjoner med lysets hastighet." http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/art...rticleID=657952 -zg
Zemeckis Skrevet 29. oktober 2003 Skrevet 29. oktober 2003 Stillig,om hva er prisen på en slik mon tro
zeitgeist Skrevet 29. oktober 2003 Forfatter Skrevet 29. oktober 2003 Finnes en demo her: http://www.lenslet.com/images/enlight.wmv og mer info her: http://www.lenslet.com/products.asp -zg
bergangster Skrevet 29. oktober 2003 Skrevet 29. oktober 2003 Er det noen som kan forklare hva den filmen viser for noe?
Simen1 Skrevet 29. oktober 2003 Skrevet 29. oktober 2003 "Et selskap i Israel har utviklet en prosessor som bruker optikk i stedet for silikon, og dermed kan utføre regneoperasjoner med lysets hastighet." Det står Silisium i artikkelen, ikke Silikon. Silisium (eng. Silicon) er det metallet CPU'er, solceller og mye annet lages av. Silikon (eng. Silicone) er det stoffet som brukes som brystimplantat, tetningsmasse rundt vasker osv. Ellers virker det interresant. Men jeg lurer sterkt på hvordan de har fått dette til. Elektriske signaler i silisium beveger seg nesten med lysets hastighet fra før så de kan umulig har oppnådd særlig høyere signal-hastigheter. Utvilkingen på silisium-kretser har vært krymping slik at avstandene blir kortere og dermed tiden det tar å sende et signal over denne avstanden med nesten lysets hastighet blir kortere. Elektronikk er nå nede på 90 nanometer mens blått laserlys fortsatt har en bølgelengde på rundt 400 nanometer. Siden lys ikke kan passere smalere og mindre plasser enn bølgelengden kan umulig optikken være mindre. Dermed vil man med optikk fortsatt ha ganske store interne avstander og dermed en treg optisk brikke. Det hjelper altså ingenting at den optiske brikken ikke utvikler særlig med varme så lenge den ikke kan klokkes særlig likevel på grunn av de store avstandene. Er det noen som har en forklaring/utdyping av hva de mener med billiarder beregninger per sekund? Kanskje det er og/eller/ikke operasjoner? I så fall overgår en hver kommersiell CPU dette allerede. Kanskje det er feil oversatt fra "billion" og dermed skal være milliarder operasjoner per sekund?
Carl M Skrevet 29. oktober 2003 Skrevet 29. oktober 2003 Hmm.. begyner å bli litt lei sånne: "tusen ganger raskere enn dagens" nyheter. Akkutrat som de svenskene som hadde en prosessor som jobbet på atom nivå... den også tusen ganger kjappere... kommer det neida -Men vi får se, om vi virkelig har en revolusjon innen data i vente , jeg tviler men, du vet aldri
_Furien_ Skrevet 29. oktober 2003 Skrevet 29. oktober 2003 Husker en gang det var prat om papir-CPUer også; men hvor ble de av? Tror nok Intel + AMD sørger for at denne teknolgioen(Hvis den er så som det høres ut som) Vi sørge for at vi ikke ser den på markedet før om leeeeeenge :!: Papir-CPUene kunne visst skrives ut av en vanlig skriver, med en spesiell type blekk og papir... *grin*
Simen1 Skrevet 29. oktober 2003 Skrevet 29. oktober 2003 Husker en gang det var prat om papir-CPUer også; men hvor ble de av?Tror nok Intel + AMD sørger for at denne teknolgioen(Hvis den er så som det høres ut som) Vi sørge for at vi ikke ser den på markedet før om leeeeeenge :!: Papir-CPUene kunne visst skrives ut av en vanlig skriver, med en spesiell type blekk og papir... *grin* Jepp, jeg husker de jeg også. Skulle gjerne hadd en sånn til å skrive ut hjemme-mekka kretser. PS. Husk hva de sa om dette: Slike krester blir enkle og trege. Det kommer IKKE til å bli noen høyhastighets-saker. Mitt gjettning er at de vil klare max ca 0,1-1MHz, noe som bør holde i massevis til mye enkel elektronikk. Steike, lurer på hva prisen blir Sikkert helt middels til sitt bruksområde. Vil tippe rundt 10.000kr til 100.000 kr. Men jeg tviler sterkt på at noe slikt kan erstatte dagens CPU'er noen gang. Så bare glem drømmen om en fantastisk optisk spill-PC jo før jo heller. Det er ikke meningen å være pessimistisk, men jeg kan ikke se for meg hvordan et slikt system skal klare noe annet enn helt spesialiserte oppgaver på nogenlunde hastighet. Jeg har stor tro på mange andre ting, men altså ikke dette.
Simen1 Skrevet 30. oktober 2003 Skrevet 30. oktober 2003 Husker en gang det var prat om papir-CPUer også; men hvor ble de av?Tror nok Intel + AMD sørger for at denne teknolgioen(Hvis den er så som det høres ut som) Vi sørge for at vi ikke ser den på markedet før om leeeeeenge :!: Papir-CPUene kunne visst skrives ut av en vanlig skriver, med en spesiell type blekk og papir... *grin* Jepp, jeg husker de jeg også. Skulle gjerne hadd en sånn til å skrive ut hjemme-mekka kretser. PS. Husk hva de sa om dette: Slike krester blir enkle og trege. Det kommer IKKE til å bli noen høyhastighets-saker. Mitt gjettning er at de vil klare max ca 0,1-1MHz, noe som bør holde i massevis til mye enkel elektronikk. Ja, snakk om sola... Om transistorskriveren på digi.no
jorgis Skrevet 30. oktober 2003 Skrevet 30. oktober 2003 Var ikke det snakk om optiske fiberroutere for en stund siden? Skulle visstnok være mye raskere enn dagens routere siden signalet fra fiberet ikke måtte konverteres over til vanlige elektriske signaler og tilbake igjen. Istedet skulle det brukes mange mikrospeil.
Lapette Skrevet 30. oktober 2003 Skrevet 30. oktober 2003 Kickæææss!! *begynner å spare penger ved å pante to tomflasker*
Xell Skrevet 28. november 2003 Skrevet 28. november 2003 "Et selskap i Israel har utviklet en prosessor som bruker optikk i stedet for silikon, og dermed kan utføre regneoperasjoner med lysets hastighet." Regner med at du bare kopierte denne teksten (!?) Det er like morsomt hver gang jornalister gjør antagelser når de oversetter. Viser hvilket nivå engelskunskapene ligger på. Skulle likt å sett en prosessor laget av silikon. ps: for de som ikke skjønner hva jeg prater op; silicon=silisium, silicone=silikon
rvenes Skrevet 28. november 2003 Skrevet 28. november 2003 kva du prater op? ikkje godt og forstå... PS. Husk hva de sa om dette: Slike krester blir enkle og trege. Det kommer IKKE til å bli noen høyhastighets-saker. Mitt gjettning er at de vil klare max ca 0,1-1MHz, noe som bør holde i massevis til mye enkel elektronikk. litt MP da.. skrive ut på a3 ark og mekke dual trippel quad systemer
Simen1 Skrevet 28. november 2003 Skrevet 28. november 2003 (endret) kva du prater op? ikkje godt og forstå... PS. Husk hva de sa om dette: Slike krester blir enkle og trege. Det kommer IKKE til å bli noen høyhastighets-saker. Mitt gjettning er at de vil klare max ca 0,1-1MHz, noe som bør holde i massevis til mye enkel elektronikk. litt MP da.. skrive ut på a3 ark og mekke dual trippel quad systemer Det er jo ikke akkurat 130nm man får ut av en skriver.. Kanskje ned mot 50000nm (1/20 mm) om man er riktig heldig.. Dvs du trenger nok minst A3 for å lage en prosessor. Men bieffekten av at avstanden mellom transistorene blir større er at antall MHz går drastisk ned. Mangel på flere lags teknologi og mangel på normal silisiumbasert etsing osv. reduserer hastigheten yttligere. Mao. Drømmen om å skrive ut en x86 CPU forblir nok en drøm selv etter at denne skriveren kommer. Men vanlig småelektronikk (les: Styring til displayet på Videoen, mp3-spilleren, osv) blir nok fullt mulig. Endret 28. november 2003 av Simen1
qohf Skrevet 3. desember 2003 Skrevet 3. desember 2003 Tror denne cpuen funker med ett ellerannet kvante mekanisk prinsipp... i såfall vil den kunne utføre flere operasjoner med samme strålen.
magfa Skrevet 3. desember 2003 Skrevet 3. desember 2003 Tror de tar en "Opticom" jeg. De trenge vel friske penger, å da helst militærpenger for å kunne forske videre med greiene sine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå