Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utelate jobb fra CV


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg fikk sparken fra en jobb for et år siden og skal i disse dager søke ny (deltids)jobb.. Merker jeg ikke har spesielt lyst til å føre opp den gamle jobben i frykt for at den potensielle nye arbeidsgiver skal sjekke og finne ut at jeg fikk sparken. Hvis jeg ikke skriver den opp, er det noen måte de kan sjekke og finne ut at jeg likevel jobbet der? Hva slags register o.l. har de tilgang på egentlig? Kan de f.eks. finne ut om man har noe på rullebladet? Det skal sies at dersom jeg utelater den fra CV'en så blir det ikke noe "hull", fordi jeg gikk på skole samtidig.



Anonymous poster hash: 3d14c...9ef
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du utelater den fra CV'en så så du ett "svart hull" i den tidsperioden. Dette vil det bli spurt om, og her bør du overhode ikke lyve. Blir du tatt i det er det over, og det sprer seg fort.

Fører du den opp på CV'en så bør du samtidig være forberedt på at de spør om hvorfor du ikke jobber der lenger, og om de kan kontakte de for referanser. Nok en gang bør du ikke lyve men være forberedt og gi ett ærlig svar - men ikke nødvendigvis alle detaljene.

 

CV'en din er den mest avslørende "registeret" de får tilgang til. Lykke til :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg fikk sparken fra en jobb for et år siden og skal i disse dager søke ny (deltids)jobb.. Merker jeg ikke har spesielt lyst til å føre opp den gamle jobben i frykt for at den potensielle nye arbeidsgiver skal sjekke og finne ut at jeg fikk sparken. Hvis jeg ikke skriver den opp, er det noen måte de kan sjekke og finne ut at jeg likevel jobbet der? Hva slags register o.l. har de tilgang på egentlig? Kan de f.eks. finne ut om man har noe på rullebladet? Det skal sies at dersom jeg utelater den fra CV'en så blir det ikke noe "hull", fordi jeg gikk på skole samtidig.

 

Anonymous poster hash: 3d14c...9ef

 

 

 

Bare ikke nevn noe om det. si du gjorde noe annet den tiden. Ikke hør på skremselspropagandaen til nomore, han er bare ute etter sine egne interesser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dersom du utelater den fra CV'en så så du ett "svart hull" i den tidsperioden. Dette vil det bli spurt om, og her bør du overhode ikke lyve. Blir du tatt i det er det over, og det sprer seg fort.

Fører du den opp på CV'en så bør du samtidig være forberedt på at de spør om hvorfor du ikke jobber der lenger, og om de kan kontakte de for referanser. Nok en gang bør du ikke lyve men være forberedt og gi ett ærlig svar - men ikke nødvendigvis alle detaljene.

 

CV'en din er den mest avslørende "registeret" de får tilgang til. Lykke til :)

 

Han skriver jo at han studerte i den perioden, og at han derfor IKKE vil ha et hull på CV'en for den perioden... Leste du ferdig førsteposten eller?

 

Til TS, bare utelat det, og hvis det mot formodning skulle dukke opp, kan du si at du følte at det ikke var relevant for stillingen du søkte på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom du utelater den fra CV'en så så du ett "svart hull" i den tidsperioden. Dette vil det bli spurt om, og her bør du overhode ikke lyve. Blir du tatt i det er det over, og det sprer seg fort.

Fører du den opp på CV'en så bør du samtidig være forberedt på at de spør om hvorfor du ikke jobber der lenger, og om de kan kontakte de for referanser. Nok en gang bør du ikke lyve men være forberedt og gi ett ærlig svar - men ikke nødvendigvis alle detaljene.

 

CV'en din er den mest avslørende "registeret" de får tilgang til. Lykke til :)

Her må du lese over innlegget til trådstarter på nytt. Han gikk på skole samtidig, så det blir intet hull i CV'en.

Til trådstarter: Er det noen realistisk sjanse for at han faktisk finner ut at du jobbet et sted mens du gikk på skole? Er jobbene på samme sted, og er det et lite sted hvor det er stor sjanse for at de faktisk finner det ut? Dette er ting du bør tenke på før du eventuelt lyver.

Og ikke minst, hvor alvorlig var oppsigelsesgrunnen? Er det verdt å lyve om?

 

Det fine her er at uansett så trenger du mest sannsynlig ikke lyve i det hele tatt. Han trenger jo ikke spørre om du jobbet ved siden av skolen, han har jo CV'en din. ;)

Endret av ergal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS her.

 

Som sagt, får ikke noe hull nei, da jeg gikk på skole samtidig. Jobbene er på to forskjellige sider av landet og er overhodet ikke i samme bransje eller noe sånt. Det var en ekstrajobb i butikk. Dette er en litt mer "ordentlig" jobb.. Husker nemlig jeg har lest et par artikler om rekrutteringsselskaper som på vegne av arbeidsgivere bakgrunnssjekker potensielt nye ansatte, og der sa rekrutteringsselskapet bl.a. at de fant ut når folk utelot tidligere jobber på CV'en fordi de hadde fått sparken pga. tyveri og sånne ting. Blir nysgjerrig på hvordan de finner ut av det. Men vet ikke helt når en arbeidsgiver går så grundig til verks for å sjekke en søker?



Anonymous poster hash: 3d14c...9ef
Lenke til kommentar

dem kan vel gjerne sjekke facebook, har du skrevet om jobben der, kanskje linedin om du har skrevet noe der.

Ellers er det vel ikke noe register.

Vel, du har skattelistene som sier at du har hatt en inntekt. Men dersom de sjekker deg vil du bli varslet slik at du ev kan forberede deg.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Hei!

 

Hvorfor fikk du sparken fra forrige jobben? (Om du har lyst til å fortelle da)

Rekrutterings-selskaper kan være meget slappe når det kommer til å sjekke deg. Tror hvor mye effort de legger inn i en sjekk har med hvor stor stilling du skal ha. Bare steng av facebook kontoen din for andre enn venner samt kjør et par google søk på ditt eget navn for å sjekke at ingenting rart dukker opp.

 

De har i utgangspunktet ikke tilgang på noen registre. (Jeg vet at selskaper som Jobzone har oversikt over alle oppdrag de som har jobbet for dem har utført men sist jeg søkte jobb så ringte Jobzone meg og lurte på om det var greit at han utlevert informasjonen om hvor jeg hadde jobbet.)

 

Jeg vil påstå at du trygt kan utelate jobben fra CV'en!

Lenke til kommentar

Beklager, ser at eg ikke leste siste setning godt nok og grunnla innlegget på feil premiss.

 

Men, eg vil allikevel sterkt anbefale å fortelle sannheten, og vær forberedt på å få spørsmål om det. Kanskje de hører om det fra en felles bekjent, facebook eller andre tilfeldigheter. Så når spørsmålet kommer så kan det være greit at det ikke dukker opp som en overraskelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Angi det du ønsker i CV'en.

 

Hadde jeg skulle oppgitt alt jeg har gjort ville ingen ha lest den, så jeg tar med det jeg føler er relevant for stillingen jeg til enhver tid søker på. Selv om TS antagelig har andre grunner for å utelate ting enn meg er poenget det samme, ta med det som du føler vil gi deg den beste muligheten.

 

Den eneste regelen er at du ikke skal finne på ting (for å "pynte" eller "fylle ut"), sånt er svindel.

 

nomore har et poeng mht. åpne tidsrom, det er ikke en god ting. Det er imidlertid ikke noe problem her.

 

Og nei, det finnes ikke "offentlige" registre, så om noen plukker opp en tidligere jobb du ikke har nevt er det tilfeldigheter. Naturligvis vil selskap/kjeder holde oversikten / sjekke lister over tidligere ansatte, så søker du jobb et sted på nytt er sjansjen stor for at de har historikken din fra forrige gang.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Du kan kanskje vurdere å utforme CVen din slik at denne siste jobben ikke kommer like tydelig frem? Sist jeg søkte jobb så delte jeg CVen inn i fem hovedoverskrifter:

 

(0) Tittel

(1) Utdanning

(2) Utvalgt erfaring

(3) Annen erfaring

(4) Ferdigheter

(5) Referanser

 

Ved å gjøre det på denne måten så forteller du din nye arbeidsgiver hvilke ansettelser/erfaringer du synes er viktigst/mest relevante. Ved å putte jobben du ble sparket fra under kategorien "annen erfaring" så forteller du din nye arbeidsgiver at du ser på dette som en mindre viktig jobberfaring. Og har du også endel referanser (la oss si noen gode kolleger og en tidligere sjef, kanskje noe fra et verv osv), så vil dette minke sannsynligheten for at de ønsker referanser fra din siste jobb.

 

Men det vanskeligste ved å utelate dette fra CVen vil jeg kanskje si er at du da overhode ikke kan snakke om erfaringer fra denne jobben, ser for meg at det da vil gjøre det litt vanskelig å snakke fritt under et jobbintervju.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såvidt jeg har forstått så har arbeidstaker rett på attest, men arbeidsgiver kan samtidig velge å skrive at den ansatte ble oppsagt eller avskjedighet (og årsaken til dette). Så om TS mistet jobben pgs nedbemanning så vil vel antakelig denne infoen ikke vært så ille at han vurderer å ikke ta det med på en CV?

Lenke til kommentar

Du har uansett rett på ein attest, også dersom du blir oppsagt dette følger frå arbeidsmiljølova.

Som minimum skal attesten inneholde informasjon om kven du har jo jobba for, kva arbeidsoppgåver du har utført og kor lenge du jobba der.

Arbeidsgiver kan også opplyse om at du blei avskjediga, men det er ikkje krav om det.

 

Sjølv om lova er ein minimumslov om kva som må være med i attesten så er det også rettspraksis på at arbeidsgivaren ikkje kan legge til opplysningar som kan være belastande for arbeidstaker. Dette vil ofte innebære at arbeidsgiver kan skrive at vedkommande blei oppsagt frå stillinga, men ein kan ikkje opplyse om grunnen til oppsigelsen.

 

Men om attesten kun inneheld det lovpålagte minimumet av opplysningar så vil dei fleste andre arbeidsgivere bite seg merke i det og dermed spørre litt ekstra på ein eventuellt jobbintervju.

 

 

No har ikkje TS opplyst om årsaken til at han/ho fikk sparken, men det vil også være innanfor å berre avfeie det med at det var profesjonell ueinigheit eller liknande som var årsaken til at arbeidsforholdet vart avslutta.

Å bli oppsagt er heller ikkje berre negativt, ofte kan det å bli oppsagt være eit godt alternativt til å seie opp ein jobb sidan ein då har rett på dagpengar utan å måtte vente gjennom karantenetida på 8 veker slik som ein må dersom ein sluttar frivillig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...