Gå til innhold

Hvordan åpne RAW-filer fra Nikon D610 i Lightroom 4.4?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har akkurat oppgradert til D610.

Jeg har tidligere brukt Lightroom (v4.4) til RAW-redigering av bilder tatt med mitt forrige kamera, men jeg får ikke åpnet RAW-filer fra mitt nye D610.

Må jeg oppgradere til LR 5 for å kunne åpne disse filene?

Leser på nett at enkelte sier man enkelt kan konvertere RAW-filene til et RAW-format LR 4 skjønner, mens andre sier dette ikke er spesielt enkelt...

Uansett er det tungvint å måtte konvertere alle bildene mine, så hvis dette ikke fungerer på LR4.4 må jeg vel oppgradere til LR5 (offisiell støtte for D610 kom vel i v 5.3).

Men hadde vært kjekt å kunne spare oppgraderingskostnaden hvis det finnes tweaks for å åpne disse i "gammel" LR.

Setter pris på tips og tricks

etc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er RAW converteren integrert i Lightroom, så det er ikke mulig å installere en oppdatert RAW converter, desverre. Det er to alternativer - enten oppgradere til LR 5, eller installere den nyeste DNG converteren og konvertere alle filene til DNG.

• Liker 1
Skrevet

...

Du har akkurat kjøpt deg et kamera til rundt 12.000,-. Oppgradering av Lr koster rundt 700,-. Gjør det enkelt for deg selv og oppgrader Lr, det er en peanøtt i forhold til kamera du har kjøpt...

• Liker 4
Skrevet

...

Du har akkurat kjøpt deg et kamera til rundt 12.000,-. Oppgradering av Lr koster rundt 700,-. Gjør det enkelt for deg selv og oppgrader Lr, det er en peanøtt i forhold til kamera du har kjøpt...

Vel, det kan være grunnen til at man ikke har råd til LR5 :p

Du får CD-platen hos dustin.no for 695.- ville uten tvil oppgradere siden LR5 har endel forbedrede og nye funksjoner som virker gull.

Skrevet

OK, da blir det vel til å sponse Adobe med ytterligere kroner...

Er det forresten noen som har brukt Capture NX-D?

Antar dette ikke er i nærheten av like "bra" (se: avansert) som Lightroom, men duger det til basic redigering av rawbilder tatt med Nikon? Benytter stort sett bare farge og eksponeringsjusteringsmulighetene i LR, så dersom disse er "like bra" i Capture NX-D behøver jeg jo strengt tatt ikke å oppgradere til LR5.

Skrevet

OK, da blir det vel til å sponse Adobe med ytterligere kroner...

Er det forresten noen som har brukt Capture NX-D?

Antar dette ikke er i nærheten av like "bra" (se: avansert) som Lightroom, men duger det til basic redigering av rawbilder tatt med Nikon? Benytter stort sett bare farge og eksponeringsjusteringsmulighetene i LR, så dersom disse er "like bra" i Capture NX-D behøver jeg jo strengt tatt ikke å oppgradere til LR5.

Det er veldig sjelden jeg bruker noe annet enn View NX. Fulgte ikke den med da du kjøpte kameraet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...