Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Å få barn for første gang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grarulerer!

Hvor skal man begynne..

Barnehageplass må søkes innen 1 mars?-ish mener jeg , med bare ett opptak i året.

Ved å regne ut når barnet skal i barnehage kan det hende man burde søke tidsnok det aktuelle året og få plass for å så betale for den -kostpenger frem til oppstart. Er man uheldig så blir alternativet at man ikke får plass før mange mnd etterpå og må ta ulønnet fri. Verdt å sjekke ut.

 

Det lønner seg også å ta 10mnd perm fromfor 12 eller hvordan det er i 2015/16.

Dvs 2 lønner mer penger inn totalt sett.

 

Det tar bare noen uker før de har vokst ut av tøy det første året, ville ikke ha kjøpt mye eller dyrt^^ hm til 30kr for 2pac er mer en bra nok de ukene.

 

Barnet skal ligge på ryggen helt til det klarer å snu seg selv.

 

På helsestasjonkontrollene barnet skal på er det egne skjemaer for mor og far de klusser på bak ryggen deres, fint kledd ol.

Stell dere også før dere drar dit# stalltips

Endret av War
Lenke til kommentar

Gratulerer!

 

Spedbarn sover ikke hele natten.

Mammblogger gir ikke kvalifiserte diagnoser.

Stellebord med alt innen enhåndsrekkevidde synes jeg var praktisk (body, bleier, kremer, osv).

Bestemødre kommer inn som eksperter med sine 30 år gamle "kjerringråd" og kan fort bli litt irriterende. De mener godt!

Nyttårsaften blir familievennlig de neste 18 årene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Søk på barnehage når dere har personnummer, selv om det er lengne til.

 

Hør på egne instinkter og drit i råd dere ikke føler passer dere og eget barn.

 

Jeg brukte ikke stellebord på mine. Datteren min ble det bare stelletopp på gulvet. Man finner ut hva som fungerer for en selv :)

 

Jeg ville tatt lengst mulig permisjon, gjorde jeg begge gangene. De er bare små en gang og tiden flyr.

Lenke til kommentar

Gratulerer.

 

Jeg er (heldigvis) ikke far selv, men jeg vil gjøre deg oppmerksom på noe jeg har inntrykk av at mange ikke tenker over og som kanskje ikke står i bøkene du leser. IKKE bruk ungen som et slags utstillingsobjekt på facebook eller andre sosiale medier. Det går ut over ungens personvern og kan slå tilbake senere. Selv om mange bilder og statusoppdateringer kan virke harmløse, er det ikke sikkert at ungen vil sette pris på bilder og informasjon som ligger på nettet om noen år. I mellomtida kan disse være sett og lagret av tusener av mennesker hvorav noen kanskje ikke har gode hensikter. Når noe først ligger på facebook, kan du aldri ta det tilbake igjen. Hvis du og kjæresten din spør dere selv " dette deles på facebook?" vil nok svaret alltid bli nei. Hvis dere vil dele historier eller bilder med venner og familie, er det mye bedre å gjøre dette over telefon eller e-post.

 

Dette bør du ta opp med kjæresten din så snart som mulig og i hvert fall før ungen blir født. Hvis hun allerede har rukket å vise fram ungen på facebook, har hun allerede tatt et standpunkt. Og som du kanskje vet, er det vanskelig å få noen, kanskje spesielt kvinner, til å endre et standpunkt de har tatt om noe som er så nært som et eget barn. Å bli enige om ikke å eksponere ungen på internett før den er født, trenger ikke å være vanskelig. Men hvis kjæresten din deler de første bildene av ungen på nett og deretter skal overbevises om at det er dumt gjort, vil det være langt vanskeligere. For hvis hun gjør dette og etterpå sier seg enig i at det skader ungens personvern og unødig øker faren for kidnapping og andre uheldige ting, vil det være det samme som å innrømme at hun har vært en stor idiot. Selvsagt er det mest idiotiske å fortsette å gjøre noe dumt, men langt fra alle mennesker er så rasjonelle.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gratulerer!

 

Spedbarn sover ikke hele natten.

Mammblogger gir ikke kvalifiserte diagnoser.

Stellebord med alt innen enhåndsrekkevidde synes jeg var praktisk (body, bleier, kremer, osv).

Bestemødre kommer inn som eksperter med sine 30 år gamle "kjerringråd" og kan fort bli litt irriterende. De mener godt!

Nyttårsaften blir familievennlig de neste 18 årene.

 

Du skal ikke se bort ifra at bestemødre kan gi verdifulle råd om de blir spurt. Erfaring og kunnskap skal du ikke kaste vrak på.

Lenke til kommentar

Ettersom ingen barn kommer uskadd fra sine foreldre, blir deres rolle å minimere skadene så langt det er mulig. En bok som kan komme til å bety forskjellen mellom himmel og helvete for barnet, og som alle foreldre burde lese, er denne:

"Boken er en praktisk veiledning i hvordan du kan takle hverdagslige problemsituasjoner og bekymringer i forhold til barn. Hvordan kommunisere godt? Hvordan bruke ros og belønning? Hva kjennetegner god lek? Hvordan håndtere egen irritasjon? Hvordan møte vanlige problemer som leggerutiner, overdreven TV-titting, stjeling, sengveting, ulydighet og lyving. I boken finner du konkrete forslag til hvordan du trinn for trinn kan møte slike og lignende situasjoner. Ved å lære tilnærminger for å takle disse problemene, kan foreldre begrense barnas atferdsvansker før de kommer ut av kontroll. Boken henvender seg til foreldre, helse- og sosialarbeidere, pedagoger og andre som forholder seg til barn og deres problemer."

 

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2595346

 

Ellers vil jeg bare si at et hvert øyeblikk teller, tiden har en stygg evne til å gå utrolig fort straks man får barn. Straks sårene har grodd, bør dere ha coitus så ofte anledningen byr seg.

Lenke til kommentar

Gratulerer.

 

Jeg er (heldigvis) ikke far selv, men jeg vil gjøre deg oppmerksom på noe jeg har inntrykk av at mange ikke tenker over og som kanskje ikke står i bøkene du leser. IKKE bruk ungen som et slags utstillingsobjekt på facebook eller andre sosiale medier. Det går ut over ungens personvern og kan slå tilbake senere. Selv om mange bilder og statusoppdateringer kan virke harmløse, er det ikke sikkert at ungen vil sette pris på bilder og informasjon som ligger på nettet om noen år. I mellomtida kan disse være sett og lagret av tusener av mennesker hvorav noen kanskje ikke har gode hensikter. Når noe først ligger på facebook, kan du aldri ta det tilbake igjen. Hvis du og kjæresten din spør dere selv " dette deles på facebook?" vil nok svaret alltid bli nei. Hvis dere vil dele historier eller bilder med venner og familie, er det mye bedre å gjøre dette over telefon eller e-post.

Dette er et godt poeng. Nå er jeg far selv og barnet mitt er helt fritatt alt som finnes på nettet. Dette har jeg og partner vært helt klare på før vi planla å bli foreldre. Det har faktisk vist seg å være utfordrende mtp. Besteforeldre, onkler og tanter som ikke deler samme syn som oss rundt dette. Men til nå har det gått bra ved at vi har informert om dette når bilder osv. Tas.

 

Vær selvkritisk til sosiale medier og barn. Og tenk før man trykker på publisering/send.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ta det som det kommer, sett av tid på ettermiddag/kveld til familien. Ikke prøv å vær perfekte, lær som dere går. Ikke følg sosiale trender. Ikke følg en "fast" oppskrift dere finner på nett. Ikke hør på andre som PÅSTÅR dem vet noe veldig bra. Det finnes ingen HELT riktige måter. Folk som påstår å vite DET RIKTIGE er full av dritt. Gjør det som føles rett, følg legens veiledning, følg barnehagens veiledning, følg skolens veiledning og ikke vær opptatt av blogger og sosiale medier og FOR GUDS SKYLD! IKKE TA MASSE BILDER AV UNGEN OG LEGG UT PÅ FACEBOOK! Det er så harry, og trash og scum at jeg får ikke sagt det. Instand /unfriend for min del.

 

Kos dere sammen og prøv å yte litt ekstra tålmodighet til hverandre i tiden fremover, ja hun er gravid og er sikkert en bitch av og til, ja du trenger å få gjøre noe du vil av og til, tenk "hun er en jævla bitch men det er bare fordi hun er gravid" av og til..... f.eks.....

 

Prioriter hvile fremfor punktlighet. Prioriter familietid fremfor vennetid. Prioriter barnet fremfor deg selv. Prioriter forholdet til deg og dama fremfor barnet noen ganger også. Viktig å ikke glemme å knulle skikkelig bare fordi man har fått barn..... enjoy

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Hei :)

 

Gratulere så mye!

 

Rådene mine kommer ikke fra å ha fått barn selv men at et nært venne-par fikk et søtt lite troll for litt over et år siden:

 

Du/dere burde tenke litt på å separere mor og barn når det blir noen måneder gammelt. Har opplevd noen ganger at mor gjerne blir litt for knyttet til mor og sidesetter far helt. Det kan også bli tungt for mor senere når de må gå hver sin vei.

Er ikke verre enn at far kan være hjemme med ungen og litt melk i 2-3 rolige timer mens mor kan dra på en kafe eller noe annet for å møte venner. Eventuelt når den er 4-5 måneder så er alt ungen trenger melk. Send mor på en spa tur eller bort en helg slik at A) Far får litt alene tid med ungen. B) Mor blir vant til å være uten ungen samt får koble av litt.

 

Neste er at jeg opplevde av vennene til dama var mye mer ok med at en sosial happening var sentrert rundt babyen.

Derimot så var ikke alle kameratene (Meg inkludert) så hyper begeistret for å sitte med en baby i lengre tid. Vi endte opp med å ta en prat med moren hvor vi alle sammensverget oss for å få han med ut på noe litt mer kameratslig.

TL;DR - Baby er gøy, men det er greit å beholde kompiser. De er kjekke å ha etterpå, dra ut og ta en øl. Samt få dama til å gjøre det samme

 

Og siste er vel standardsvaret med å ikke glemme hverandre. Som oftest er mor verst her. Men bedre å si fra tidlig at når levner vi trollet hos svigermor også ser vi film og gruser hverandre i CoD eller monopol!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...