Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Montere turbo?


Heika98

Anbefalte innlegg

Jeg driver å fikser litt på bilen jeg skal ha når jeg får lappen om 1,5 år. Det er en VW transporter 2,4L. Å si at den går godt er vel å ta litt vel hardt i. Jeg har tenkt litt på å montere en turbo fra en 2,5L transporter. Noen som har erfaring med det? Får jeg det godkjent uten å måtte dra ned til Tyskland osv.? Det er jo en turbo som er brukt og sertifisert av VW så jeg ser ikke helt hvorfor det ikke skulle gå. Det er jo også en 20 år gammel bil så jeg trenger jo ikke å betale hk avgift heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir ikke noen annen bil. Har andre ting å prioritere enn bil så da blir jeg å ha denne. Vær vennlig å svart på spørsmålet mitt. Trenger ikke tusen kommentarer som sier at det blir for mye stress og at jeg burde bytte til en annen bil. Så til resten av dere som skal kommentere: hvis dere ikke har tenkt til å svare på spørsmålet mitt eller si noe direkte relatert til det så la være å kommentere. Takk. :)

Lenke til kommentar

Å få det godkjent kan være vanskelig, det opplevde i hvertfall en kollega som ønsket å montere turbo på en motor som ikke hadde det. At turboen var original, hadde ingen betydning for hans del. Det som betydde noe var at motoren som satt i hans bil ikke var godkjent med den turboen, og dermed så den heller ikke godkjent. Dette var på en Audi, og fabrikken ville heller ikke godkjenne det, ei heller noen andre.

 

Så det ville jeg undersøkt med VW før jeg hadde satt i gang med, slik at du ikke vil få problemer med godkjenningen. Det dreier seg ikke bare om evt. avgifter, det kan også dreie seg om forbedringer/forsterkninger av både bremser og understell etter de opplysningene min kollega fikk.

Så han skrinla hele prosjektet, men det kan jo være enklere i ditt tilfelle.......

 

Dette var bare en opplysning av hva en kollega fikk oppgitt fra Tyskland og Audi Norge, men om det var relevant/nyttig informasjon for deg vet jeg ikke........?

Lenke til kommentar

Å alene sette turbo på en sugediesel hjelper absolutt ingenting, det vil antageligvis redusere motoreffekten. Motorstyringen må modifiseres. Dette er ikke nødvendigvis helt enkelt, siden modifikasjonen kun må være aktiv ved ladetrykk for ikke å få et røykproblem. Importør vil antageligvis ikke ha noe med et slikt prosjekt å gjøre, så der er du nok alene. Veien å gå er nok først å skaffe til veie/lage en liste over alle delene som er forskjellig på bilene med og uten turbo. Så må du finne en fornuftig effektiv løsning på motorstyringen. Deretter bør du kontakte biltilsynet med en konkret plan for hvilke deler (bremser osv) som skal byttes og hvordan motorstyringen skal endres, og til slutt antatt effektøkning. De vil da be deg sende en søknad om godkjenning av effektøkning. OM denne søknaden blir godkjent er det på tide å sette igang med det praktiske arbeidet. Alt må dokumenteres grundig og du må ha kvittering på delene du har brukt. Etter ferdigstilling må bilen forevises biltilsynet, antagelig med dokumentasjon på ny motoreffekt og godkjent røykgassmåling. Til slutt vil nok gutta på biltilsynet gjøre en prøvekjøring og så eventuelt skrive ut et nytt vognkort med godkjente modifikasjoner innført.

Endret av Leo_
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tenkte å hente alle delene jeg trenger fra en 2,5 TDI. Googla litt i går og fant flere på VW buss forumet som hadde gjort samme konvertering på sin T4. Men at jeg henter deler fra et vrak blir kanskje litt problmer med tanke på kviteringer og dokumentasjon på delene som blir brukt???

Endret av Heika98
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Sjekke denne tråden.

Tok meg under ett minutt å finne.

Første bud for slike spørsmå er å søke først.
Deretter kan ett forum (som dette) være lurt å sjekke/spørre i.

 

Som du ser er de som har svart stort sett negative og advarer om godkjenning, noe du selv virker opptatt av.

Og det er på en måte bra, men samtidig også dårlig utgangspunkt.

Bra, fordi du bryr deg om hva som er lov/ikke lov og konsekvens ved skade (forsikring).
Dårlig, fordi det første som betyr noe dersom du er så interessert som du kan virke, er å komme igang med å løse tekniske utfordringer. (Og ta det "formelle" etterpå)

:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Sjekke denne tråden.

Tok meg under ett minutt å finne.

Første bud for slike spørsmå er å søke først.

Deretter kan ett forum (som dette) være lurt å sjekke/spørre i.

 

Som du ser er de som har svart stort sett negative og advarer om godkjenning, noe du selv virker opptatt av.

Og det er på en måte bra, men samtidig også dårlig utgangspunkt.

Bra, fordi du bryr deg om hva som er lov/ikke lov og konsekvens ved skade (forsikring).

Dårlig, fordi det første som betyr noe dersom du er så interessert som du kan virke, er å komme igang med å løse tekniske utfordringer. (Og ta det "formelle" etterpå)

:)

 

Jeg vet ikke helt med den godkjenninga lenger. Vurdere å bare montere turbo uten å få det godkjent. Jeg gjorde et slikt søk selv i går og fant litt på vwbus.no. Flere der som har montert uten å få det godkjent. I verste fall er det jo bare å demontere turboen for f.eks. EU-kontroll eller evt. salg. Er jo ikke slik at de har utstyr for å sjekke for trimming og hvis det skal bli et problem med forsikringa må turboen være årsak til skaden så om jeg f.eks. kjører i grøfta i 80 km/t er ikke turbo årsak for bilen går jo allerede i 80.

 

Jeg er ikke ute etter turbo for å kjøre så mye fortere, men for å kunne følge trafikken i lange bakker også og kunne trekke henger med snøscooter og slikt uten å kjøre i 60 km/t hvis det er litt motbakke. Skal lese meg litt opp på det med turbo på 2,4 og kanskje spørre de som vet på vwbuss.no. Har jo enda lang til å gruble på. Er jo 1,5 år til jeg får lappen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Sønnen i huset startet med akkurat en slik praktisk sak. Transporter 2.4 "sugediesel".

Den var slapp, men ikke sååå ille.

:)

Dersom du går for en "turbomod" med det utgangspunktet du har tror jeg det kan bli bra.
Og ikke minst en god følelse når du har fått det til.

:)

Lenke til kommentar

Nei ikke så ille uten henger. Jeg har kjørt (øvelseskjørt) fattern sin 2,4d caravelle som han har stilt opp dieselpumpa litt på og den går jo i 80 i 5 giret i lange bakker, men det er ikke så mye mer å hente. Ellers holder den jo trafikken helt fint. Men straks han trekker henger i den samme bakken med to snøscootere på for han såvidt 80 i 5. giret på full gass og den begynner å ryke noe sinnsykt.

 

Tror å bygge turbo i denne bilen er noe av det enkleste du kan turbo-konvertere. Bolt on om du bruker deler fra en 2,5 TDI så da skal du være bra "flink" for å kløne det til. Det viktigste for meg er at jeg har bil jeg kan følge trafikken med. Er jo vant til å kjøre maken bil allerede. Hvis jeg øvelseskjører med en annen bil føles det jo nesten som en Bugatti i forhold. :-P Trenger jo ikke akkurat være redd for å miste lappen med en 2,4 L diesel :-P

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Vet dette ikke svarer på spørsmålet ditt, men dette høres ut som mye styr.

Få heller tak i en 2,5l og bruk den, det er mye enklere. Mindre å tilpasse også.

 

Hvis du absolutt skal turbokonvertere, ta en titt på youtube. Mighty car mods har et par greie videoer.

Lenke til kommentar

Vet dette ikke svarer på spørsmålet ditt, men dette høres ut som mye styr.

Få heller tak i en 2,5l og bruk den, det er mye enklere. Mindre å tilpasse også.

 

Hvis du absolutt skal turbokonvertere, ta en titt på youtube. Mighty car mods har et par greie videoer.

 

Hvis jeg kjøper ny bil blir det ikke transporter eller caravelle. Da blir det en eller annen sedan. Dessuten koster 2,5 TDI såpass mye at jeg ikke har råd til det. Bilen jeg har kjøpte fattern først som delebil, men fant ut at han ikke trengte delene så da fikk jeg den. Kanskje jeg bare har bilen slik den er og driter i turbo.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tenkte det ville være lettere bytte motor, enn å turbokonvertere :)

 

Dersom du er en dreven mekaniker, både mekaniske og elektrisk, er motorbytte sikkert kurant.

Så kommer prisen på motor som en mulig begrensende faktor.

 

Dersom det gjøres slik som det er gjort i den linken jeg viste til i forrige innlegg er det helt klart både billigst og enklest å "bare" ettermontere en turbo.

Det forutsetter at ladetrykk settes lavt.

Dette var jo i sin tid en populær "mod" på noen motorer i "gamle dager".

Golf, Volvo, Ford med ettermontert (bensin) turbo.

;)

Idag er det litt "verre" da det ikke er helt trivielt å "tukle" med motorer hvor alt styres av en (eller flere) ECU'er.

Lenke til kommentar

Ja vet mange har turbo-konvertert 2,4D med turbo fra 2,5 TDI eller volvo v70. Men jeg begynner å vurdere å bare droppe det. Blir nok ikke å ha den bilen så alt for lenge før jeg bytter uansett så vet ikke om det blir litt bortkastet å montere turbo. Blir bare en bil jeg har imens jeg sparer til annen bil. Hadde det ikke vært så styr med godkjenning og slikt hadde jo montert turbo uten å tenke på det, Men så må man jo demontere før EU-kontroll, salg, og så det med forsikring, osv.

Lenke til kommentar

Jeg driver å fikser litt på bilen jeg skal ha når jeg får lappen om 1,5 år. Det er en VW transporter 2,4L. Å si at den går godt er vel å ta litt vel hardt i. Jeg har tenkt litt på å montere en turbo fra en 2,5L transporter. Noen som har erfaring med det? Får jeg det godkjent uten å måtte dra ned til Tyskland osv.? Det er jo en turbo som er brukt og sertifisert av VW så jeg ser ikke helt hvorfor det ikke skulle gå. Det er jo også en 20 år gammel bil så jeg trenger jo ikke å betale hk avgift heller.

Sjekk ut denne siden med bilder av en konvertering. Flere har gjort det og jeg har ikke hørt om problemer med godkjenning.

Jeg undersøkt med Røsnes Bilopphoggeri og de selger hele turbokittet for ca 5000 og da får du alt som du trenger.

 

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=26580

Endret av Indian
Lenke til kommentar

 

Jeg driver å fikser litt på bilen jeg skal ha når jeg får lappen om 1,5 år. Det er en VW transporter 2,4L. Å si at den går godt er vel å ta litt vel hardt i. Jeg har tenkt litt på å montere en turbo fra en 2,5L transporter. Noen som har erfaring med det? Får jeg det godkjent uten å måtte dra ned til Tyskland osv.? Det er jo en turbo som er brukt og sertifisert av VW så jeg ser ikke helt hvorfor det ikke skulle gå. Det er jo også en 20 år gammel bil så jeg trenger jo ikke å betale hk avgift heller.

Sjekk ut denne siden med bilder av en konvertering. Flere har gjort det og jeg har ikke hørt om problemer med godkjenning.

Jeg undersøkt med Røsnes Bilopphoggeri og de selger hele turbokittet for ca 5000 og da får du alt som du trenger.

 

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=26580

 

 

Har lest den tråden på vwbus.no. Tror grunnen til at du ikke har hørt om problemer med godkjenning er for at de fleste ikke gidder å bry seg med å godkjenne bilen. Jeg skal tenke litt på turbo. Første prioritet er å pusse rust. Så kommer eventuell pimp.

Lenke til kommentar

Ulikt andre mange andre her inne, HAR jeg turbokonvertert en motor, og det er komplekst som juling.

 

1: Du kan ikke bare "sette på" deler som er "turbo". Du må ha alle komponenente, men det er sånn omtrent 5% av jobben.

 

2: Skal dette funke, må du modifisere motorstyringen, og det er ikke veldig greit, på et originalt program, fordi det er nesten umulig å tukle med variablene i tabellene. Så må du ha motorstyring som faktisk har mulighet til å motta rette signaler, og håndtere dem. Tenningen må kunne justere etter økende ladetrykk, vet ikke om den originale fordeleren(eller er det DIS-tenning?) takler dette? Skal du ha en Motorstyring du kan tukle med, må du over på noe annet. Kanskje du kan få tak i et åpent PNP-system, men det koster fort 7000+

 

3. Du må faktisk forstå hva du må tukle med, og konsekvensene av dette.

 

Mitt tips: Hvis det går an å sette inn en komplett motor fra 2,5 TDI uten noe særlig krøll, kan du vurdere det. Det er nok greiest, og billigst til slutt. Det aller smarteste, er å drite i det.

Lenke til kommentar

I de fleste tilfeller er jeg ening med dem som mener det er lettere å bytte bil eller komplett motor, men I akuratt dette tilfellet stemmer ikke dette.

 

2.4D har mekanisk dieselpumpe og INGEN ECU/Motorstyring, så her er det egentlig bare å "hive" på en turbo. Ladetrykket reguleres med en boostkontroller, og dieselmengden reguleres på en skrue på pumpa. Det du må være klar over er at det er begrenset hvor mye diesel orginal pumpe kan levere, og jo lenger du skrur på mateskruen, jo mer varme og røyk blir det. Pumpa har også ingenting som holder dieselen tilbake før ladetrykket kommer, så den vil røyke svart på lavere turtall

 

Skal du bytte til ".5TDI må hele ledingsnettet byttes, da den har eletrisk styrt dieselpumpe, sensorer bade her og der, samt ECU/motorstyring som styrer det hele

 

Jeg har ingen erfaring selv med 2.4D, men har vert mye borti 1.6D/TD, som er veldig lik, men kun 4 sylindre. Forskjellen mellom en 1.6D og en 1.6TD er at den med turbo har underspyling av stemplene og en funksjon i pumpa som holder igjen dieselen frem til ladetrykket kommer, for å begrense røyk på lavere turtall. Skal du ha mer en 1.1 bar ladetrykk på en 1.6TD må toppakning byttes. Hvordan dette er med en 2.4D vet jeg ikke, men å kjøre f.eks 0.6 bar på en original motor vil jeg tro skal gå helt fint. Når det kommer til godkjenning er det verre, jeg tviler på at det i det hele tatt er mulig å få dette godkjent, da du ikke kan dokumentere effekt i motor, eller utslipp. Skal det godkjennes, er det nokk lettere å bygge om til komplett 2.5TDI med ledningsnett, motorstyring osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...