Gå til innhold

[Løst] Lodde sata til harddisk, hvilke ledninger skal hvor?


Axxxy

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en gammel harddisk der festene rundt sata tilkoblingen til data er knekt. Harddisken funker fint men man må holde kabelen i fast på rett plass for at jeg skal få en tilkobling. Tok backup av alt for lenge siden og har jeg formatert den nå slik at den er klar for bruk om prosjektet mitt går bra. Tenker derfor å ta utfordringen ved å lodde ledningene i en sata kabel fast i harddisken. (Jeg vil verken bruke tid eller penger på å levere den inn på ett verksted for den har praktisk talt vært boss i flere år.)

Lurer da på hvilke ledninger som skal hvor?

 

I følge bilder og info på nettet, er det slik ledningene i en sata kabel er lagt opp:

 1   2   3    4   5   6    7
gnd, A+, A-, gnd, B-, B+, gnd, notch

Men når det kommer til selve tilkobling på harddisken ser det slik ut:

 1   2   3    4   5   6    7
gnd, A+, A-, gnd, B+, B-, gnd, notch

Ground, A+ og A- ser ut til å være plassert likt, men B- og B+ bytter plass. Vil det si at jeg må bytte plass på B+ & B- ledningene i kabelen før jeg lodder på?

 

I sata kabelen er det også 4 gnd ledninger, men på harddisken er det kun 3 gnd pinner. Hvordan skal jeg koble dette? Er det samme hvilken fjerde ledningen jeg fjerner, eller skal jeg koble to av ledningene sammen på den ene pinnen?

 

Takk for svar!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spennende, hadde vært interessant med bilder om du gidder.

 

 

Du ser vel hvilke pinner som går fra SATA-pluggen til kontakten? Og da må du jo bare passe på at slikt det blir koblet gjennom kontakene er slik du lodder på (slik jeg forsår det så klippet du SATA-kabelen og vil lodde ledningen direkte på kretskortet.

 

Den fjerde jordingen er jo bare til å koble sammen med en annen.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Ja, jeg klippet kabelen i to.

Men når sata plugg til harddisk kontakt skal gå fint, og infoen på nettet viser at B+ & B- "bytter plass", ser ikke jeg annen forklaring enn at de to ledningene bytter plass inne i selve pluggen?

 

Her er bildene jeg fant på nett, og det samme står på wikipedia:
Harddisk: http://mikejmoffitt.com/images/sata/pins_drive.jpg

Sata kabel: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2007/04/hdsata2_engadget_howto.jpg

 

EDIT: Klarte å åpne pluggen, her viser det seg at ledningene går i en rett linje og ingen bytter plass. Når det kommer til gnd, så møtes de to i midten og blir 3 gnd pins.

Endret av Axxxy
Lenke til kommentar

Prosjekt ferdig med gode resultater. Alt funker som det skal. Etterspurte bilde ligger vedlagt.

 

post-214342-0-49164400-1413584615_thumb.jpg

1. SATA kabelen ble klippet på ene enden. Merket av med kulepenn på kabelen slik at det var lett å holde styr på den 'rette' siden.

2. Kom fram til at det ville være lettere å unngå å lodde feil ved å bøye pinnene. Brukte tang for ikke å knekke dem.

3. Smeltet først litt tinn fast på hver enkelt ledning, for deretter å bruke påført tinn til å lodde fast kabel og harddisk.

4. Hadde ett uhell der ledning nr 1 i kabelen knakk på grunn av bevegelse. Brukte derfor den knekte ledningen til å koble pin-1 og pin-7 på harddisken sammen(gnd).

5. Koblet opp, startet opp, alt funket.

6. Seier!

 

Nå mangler jeg bare å dekke over koblingene med en varm limpistol for å unngå kontakt og/eller at noe skal løsne.

Endret av Axxxy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åpnet selve sata pluggen med kniv og tang. Det var 8 ledninger som var lagt parallelt og dekket over med lim. Ledning nr 4 (gnd) består da av to ledninger som er tvinnet sammen. Det vil si at jeg ikke trengte å bytte B- og B+. (Se vedlagt bilde, vanskelig å se gjennom limen med kamera)

post-214342-0-96709100-1413659091_thumb.jpg

Her er det endelige sata/harddisk oppsettet:

 1   2   3    4   5   6    7
gnd, A+, A-, gnd, B-, B+, gnd, notch

Når det gjelde ledningen i sata kabelen som knakk, så må jeg prøve å få festet den på nytt. Leste det var forskjellige gnd tilkoblinger for å isolere signalene bedre. Vet ikke om det kommer av manglende gnd tilkobling på ledning 1 (som jeg loddes sammen til 7), eller om det er fordi harddisken er gammel, men overføring av filer skjedde hakkvis i noen få tilfeller. ca 100mb/s, (0.5 sekunds pause), 100mb/s, (0.5 sekunds pause), osv.

Endret av Axxxy
Lenke til kommentar

Det med hastigheten er vel heller forsinkelse enn noe annet, hadde det vært noe galt med loddingen ville det vel heller ikke virket.

Ikke galt med loddingen, men heller at jeg lar pin-1 og pin-7 dele samme ground.

"The use of fully shielded twin-ax conductors, with multiple ground connections, for each differential pair improves isolation between the channels and reduces the chances of lost data in difficult electrical environments." - Serial-ata wikipedia

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...