Gå til innhold

Trauste iMac har fått superoppløsning


Anbefalte innlegg

Sikkert en helt herlig skjerm. Som fotograf hadde det vært et fantastisk verktøy.

Ville aldri kjøpt en "alt-i-en" maskin. Maskinvaren som er i denne vil fort bli utdatert. Spesielt på grafikk fronten. Skjermen ville vært gyldig i mange år fremover, men det ville ikke kraften som ikke er i perspektiv til oppløsningen. Skal man oppgradere må man skrote hele greia. Bra for miljøet :thumbdown: Nå er kanskje iMac rettet mot folk som ikke vet hvordan man oppgraderer et skjermkort, tross alt.

Det som er sikkert er at denne maskinen kommer til å trekke prisen på andre 4K og 5K skjermer ned. Andre kan få ta første generasjon. Jeg venter en liten stund til GPU hardware tar igjen litt. 2-3 år kanskje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal man oppgradere må man skrote hele greia. Bra for miljøet :thumbdown:

 

Tull. Man kan naturligvis sørge for at en fullt fungerende brukt maskin fortsatt gjør nytte for seg, selv om man oppgraderer til en ny og bedre maskin. Man kan bruke den selv som sekundær maskin, la noen andre i familien eller på jobb overta den, eller rett og slett selge den. DET er bra for miljøet. ;)

Nå er kanskje iMac rettet mot folk som ikke vet hvordan man oppgraderer et skjermkort, tross alt.

 

Tror ikke det, nei. En slik iMac kan jo ha mange fine kvaliteter og egenskaper som er viktige og riktige for manges behov, uavhengig av brukerens tekniske kompetanse. Jeg har oppgradert mange datamaskiner med nytt skjermkort, men ser likevel iMac med Retinaskjerm som en helt ypperlig maskin som jeg gjerne kunne jobbet på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Sikkert en helt herlig skjerm. Som fotograf hadde det vært et fantastisk verktøy.

 

Ville aldri kjøpt en "alt-i-en" maskin. Maskinvaren som er i denne vil fort bli utdatert. Spesielt på grafikk fronten. Skjermen ville vært gyldig i mange år fremover, men det ville ikke kraften som ikke er i perspektiv til oppløsningen. Skal man oppgradere må man skrote hele greia. Bra for miljøet :thumbdown: Nå er kanskje iMac rettet mot folk som ikke vet hvordan man oppgraderer et skjermkort, tross alt.

 

Bare sånn på generell basis altså, så tror jeg du overvurderer folks evne og ønske om å oppgradere noe som helst etter et kjøp ;) Hvis du har de samme behovene om noen år, så vil da hardwaren også være like "gyldig" etter samme antall år?

Lenke til kommentar

 

Skal man oppgradere må man skrote hele greia. Bra for miljøet :thumbdown:

 

Tull. Man kan naturligvis sørge for at en fullt fungerende brukt maskin fortsatt gjør nytte for seg, selv om man oppgraderer til en ny og bedre maskin. Man kan bruke den selv som sekundær maskin, la noen andre i familien eller på jobb overta den, eller rett og slett selge den. DET er bra for miljøet. ;)

Nå er kanskje iMac rettet mot folk som ikke vet hvordan man oppgraderer et skjermkort, tross alt.

 

Tror ikke det, nei. En slik iMac kan jo ha mange fine kvaliteter og egenskaper som er viktige og riktige for manges behov, uavhengig av brukerens tekniske kompetanse. Jeg har oppgradert mange datamaskiner med nytt skjermkort, men ser likevel iMac med Retinaskjerm som en helt ypperlig maskin som jeg gjerne kunne jobbet på.

 

 

Enig. Gjenbruk er selvfølgelig det beste, men hardwaren i bunn i iMac gjør ikke skjermens fulle rett. Etter min mening.

 

 

 

Sikkert en helt herlig skjerm. Som fotograf hadde det vært et fantastisk verktøy.

 

Ville aldri kjøpt en "alt-i-en" maskin. Maskinvaren som er i denne vil fort bli utdatert. Spesielt på grafikk fronten. Skjermen ville vært gyldig i mange år fremover, men det ville ikke kraften som ikke er i perspektiv til oppløsningen. Skal man oppgradere må man skrote hele greia. Bra for miljøet :thumbdown: Nå er kanskje iMac rettet mot folk som ikke vet hvordan man oppgraderer et skjermkort, tross alt.

 

Bare sånn på generell basis altså, så tror jeg du overvurderer folks evne og ønske om å oppgradere noe som helst etter et kjøp ;) Hvis du har de samme behovene om noen år, så vil da hardwaren også være like "gyldig" etter samme antall år?

 

Mulig det. Nå er jeg litt nerd selv som custom bygger alt jeg har, så tar det kanskje litt forgitt å oppgradere deler, mot en hel maskin. Men mener fremdeles at skjermen lever lengre i "gyldighet" enn hardware. Hardware blir stadig raskere, så man kan oppgradere etter et par år og kunne jobbe mer effektivt. Utviklingen på skjermer går derimot mye tregere. Dermed vil en skjerm være "gyldig" mye lengre.

 

Derfor er det mer gunstig å ha maskin og skjerm separert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Mulig det. Nå er jeg litt nerd selv som custom bygger alt jeg har, så tar det kanskje litt forgitt å oppgradere deler, mot en hel maskin. Men mener fremdeles at skjermen lever lengre i "gyldighet" enn hardware. Hardware blir stadig raskere, så man kan oppgradere etter et par år og kunne jobbe mer effektivt. Utviklingen på skjermer går derimot mye tregere. Dermed vil en skjerm være "gyldig" mye lengre.

Derfor er det mer gunstig å ha maskin og skjerm separert.

 

For all del, jeg er helt enig med deg. Ha det separert er helt klart det beste med tanke på mulig oppgradering. Men jeg ser og helt klart markedet for de som ikke er interessert. PC har da heller aldri vært noe investeringsobjekt, det er reint tap uansett ;)

 

Selv så kjøpte jeg en Macbook pro retina, første generasjon, kun for skjermen. Kostet vel stort sett det samme som denne. Funker like bra idag til bilderedigeringen jeg skulle ha den til. Vet ærlig talt ikke hva som er av hardware ellers i den, hverken skjermkort eller CPU :p (selv om den nok med fordel kunne vært litt kjappere på å rendre gopro videoene mine.. eller kanskje bare meg som er for utolmodig)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Skjermen i seg selv kan dog være nyttig for andre enn kun profesjonelle. Det er jo allerede billige 4K-kameraer der ute og til og med enkelte mobiler kan filme i 4K. Har hatt en bærbar med såkalt "retina"-skjerm nå lenge og selv om prisen ikke akkurat kan stå i stil til surfing og slikt så kan jeg ikke stikke unna en stol at det er tungt å lese tekst på andre lavoppløselige skjermer nå etter at jeg er vant til større oppløsning.

 

 

Sier ikke at 5K er unødvendig, jeg er bare skeptisk til at profesjonell filmproduksjon er noen nevneverdig kundegruppe for disse maskinene, jeg tipper de er en bitte liten gruppe av kjøperene, og langt ifra "hele poenget" med denne maskinen.

AtW

Lenke til kommentar

 

NVIDIA har jo lansert sitt nye 980M kort, som er basert på Maxwell, ville tippe at du hadde part både mye strøm og varme med å gå for det, i tillegg kommer det med 8 GB VRAM. De fleste synes jo at 2 begynner å bli lite ved 1440p. Her snakker vi om 2880p, og de har 2 GB

 

Når fikk 980M kort 8GB RAM??? Kjøpte akkurat et vanlig 980 kort og det får man ikke i mer enn 4GB nå.... Kanskje jeg skulle sendt tilbake og kjøpt det kortet du tenker på (laptop kort regner jeg med, fordi M?), kom med en link så er du snill :)

 

Av en eller annen grunn så kommer M versjonen med 8 GB med V(!)RAM, VRAM. Standardversjonen for desktop kommer med 4GB som du sier, den får du ikke med 8 GB VRAM. Ikke spør meg hvorfor det er sånn..... http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5219#kf linken :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...